Laptop voor leerkracht... Lenovo of HP?

videast

Active member
Supporter
Een leerkracht vroeg mij wat advies voor de aankoop van een basis laptop in de prijsrange tot 550 euro. Geen fancy dingen zoals advanced foto of video-bewerking, gewoon huis-, tuin- en keuken office applicaties. En neen, ze kunnen niet instappen in een centraal aankoopprogramma.
Ik heb, met advies dat ik hier op het forum heb gelezen (bv "lenovo biedt goede specs voor een aantrekkelijke prijs"), al een schifting gedaan, en kom uit op deze 2 toestellen:

Lenovo Ideapad 3 15ALC6: Ryzen 5300u (cpu benchmark 10137), 15.6" IPS 1920x1080, 8GB ram, 512 SSD, Win10 home. Accu duur "tot 7.5u" volgens fabrikant --> 519 euro bij Tones of Krefel (ook geleverd door Tones blijkbaar)
Link bij Tweakers

of
HP 14s-FQ0189NB: Ryzen5 4500u (cpu benchmark 11150), 14" IPS 1920x1080, 8GB ram, 512 SSD, Win10 Home, accuduur "tot 8.5u of 9.5u videospelen" volgens fabrikant --> 550 euro
link bij Krefel

Lijkt mij wat specs betreft ruim voldoende voor dit type gebruiker. Specs van beide toestellen liggen vrij dicht bij mekaar (op de schermgrootte na natuurlijk), en qua prijs ook. Zijn er redenen om één van de twee te prefereren over de andere? Betrouwbaarheid / defecten, garantie flexibiliteit/snelheid (geen 2 maand kwijt bij een probleem). Schermgrootte kan mogelijks een factor zijn voor de gebruiker, maar laat dat even buiten beschouwing.

Zijn er andere toestellen die, naast deze twee, te overwegen zijn ?

Dat is goed mogelijk, maar het is iemand die in januari nieuw start in het onderwijs... die lerarenkaart zal dan ooit wel eens toekomen, maar die is er nu niet. Vandaar dat we deze piste niet bekeken hebben.

Wij hebben morgen een oudercontact via teams, misschien ook interessant om een toestel te nemen met deftige ingebouwde webcam en audio?

Inderdaad… dat was een van de criteria om tot deze twee toestellen te komen. Veel laptops in de sub 500 euro klasse hebben maar een VGA Webcam. Deze twee modellen hebben een 720p webcam. Niet super, maar goed genoeg voor dit doel denk ik. Audio is moeilijker te valideren.

Maar niemand gaf tot nu toe een antwoord op mijn vragen…. Niemand?

Beiden zullen zeker voldoen voor wat je omschrijft.

Ik heb net ook een Lenovo gekocht en heb vastgesteld dat deze prijs/kwaliteit dikwijls toch het meeste te bieden hebben.

Verder ben ik nog op zoek naar een upgrade van de garantie van 2j carry-in naar 3j on-site. Even een kwestie van het juiste pakket te vinden, maar voor < 100 EUR lijkt me dat te gaan lukken. Da's dan wel voor een Legion 5 van > 1000 EUR. Voor een Ideapad denk ik dat je er met 50 à 70 EUR vanaf moet zijn. Misschien is dat een overweging?

Dank je voor de bevestiging, 2.die.4

Die on-site garantie lijkt me idd iets wat nuttig kan zijn voor iemand die z'n toestel professioneel dagelijks nodig heeft. Naar ik het lees, heb je dat niet bij aankoop gedaan... mocht je een goede verzekering gevonden hebben mag je mij dat altijd even laten weten (evtl via PM)

Vandaag even contact opgenomen met LENOVO om meer info te vragen ivm de garantie-uitbreiding. Dubbel gevoel, want zowel een zeer negatieve als een zeer positieve ervaring...

1) was op de site aan kijken of ik daar ergens de prijs van zo'n garantie-uitbreiding kon vinden... niet dus (tenzij ergens moeilijk vindbaar), je moet blijkbaar een serienummer ingeven. tja, dat is nogal moeilijk als je het toestel nog niet gekocht hebt. PLING, daar kwam het chat window openspringen. Normaal erger ik mij daaraan, maar nu wou ik daar nuttig gebruik van maken. Kreeg een pipo aan de chat: "graag typenummer" ... heb ik gegeven... "neen, is nummer met 82xx"... ok, gegeven dus... ah neen mijnheer, dat is niet in stock. "begrijp ik, maar wat is de kost van de garantie-uitbreiding"... "kun je een link geven van dat toestel"... ik geef de Krefel link ... "ah neen, dat is niet van onze site". "Neen, maar ik neem aan dat je een link op jullie eigen website wel weet te vinden, dus wat is de kost van die garantie-uitbreiding".... "Dat weet ik niet, bel eens naar de technische dienst op nummer 02/700.........".

2) gebeld met technische dienst. Leg uit dat ik doorverwezen ben vanuit de chat, en stel mijn vraag. Die man begint hartelijk te lachen: "niet met jou hoor, mijnheer, maar wij zijn de technische dienst.... wij organiseren herstel e.d.. Die mensen bij verkoop denken dat ze elke vraag die ze niet kunnen beantwoorden gewoon naar de technische dienst kunnen doorschuiven". Maar goed, hij gaf mij wel een ander telefoon nummer, van de verkoopsondersteuning.

3) gebeld met een zekere Ennio, van ondersteuning verkoop. Heel vriendelijke man, en SUPER uitleg en support (nogmaals dank, Ennio, mocht je toevallig hier verzeild geraken). Die man zei idd, dat dat specifieke toestel niet op voorraad was (uiteraard), maar kon mij wel vertellen dat de uitbreiding naar 3j onsite iets van 68 euro zou kosten. Hij kwam ook met een ander toestel op de proppen dat met speciale kerstkorting 9 euro duurder (=529e) was dan het toestel dat wij op het oog hadden. Het alternatief is in voorraad is, en heeft
1) een iets snellere CPU had (5500u ipv 5300u, dus 6 core vs 4 core)
2) al meteen als kerstaanbod 2 jaar Premium warranty inbegrepen. Ok, is maar 2j ipv 3j, maar lijkt mij een "nice deal". Als ik dat 3e jaar erbij zou willen is het eveneens iets van 68 euro.

Zo zie je maar hoe de mens toch nog steeds een zeer belangrijke rol speelt in hoe een (potentiële) klant zich voelt, en of die effectief tot een aankoop zal overgaan. Na die eerste twee was dat "no way".... na die derde man "yes, graag".

Terug
Bovenaan