Waar kunst/foto's voor aan de muur kopen?

carhartt

New member
Hey iedereen!

Ik heb even gezocht op het forum en vond niet meteen een thread terug waar de vraag gesteld is geweest.
Ook wil ik deze vraag niet posten op het bouwen/wonen forum omdat het daar gelijk meer neigt naar de "baksteen" dan echt ontwerp.

Waar kan je tegenwoordig (fysieke winkel of online) nog kunst, schilderijen, foto's, e.d. kopen voor aan de muur, zodat ik mijn interieur wat kan opfrissen.
Ik ben net verhuist en het wordt eens tijd om wat meer te denken aan hoe mijn huis er aan de binnenkant uitziet.
Ik heb geen zin om bij IKEA of WEBA een hypergenerieke foto te gaan kopen waar ik helemaal geen voeling mee heb. Op internet vind je hier en daar een website maar 9/10 is dat een Nederlandse webshop met massaproductie uit China, gewoon prints.

Moet ik markten beginnen afkramen, of 2dehands winkels? Je zit dan meteen in de oudere landschappen en bloempotten kant.
Moet ik posters kopen en inkaderen ofzo?
Of toch voor die prints op doeken gaan. Probleem is dat ik ook geen 20-40cm kleine dingskes wil.
Via via een kennis die zijn werk verkoopt via instagram, maar da's meteen 2000 euro voor 1 werk. Terecht dat hij zijn prijs vraagt voor zijn creatie maar gaat voor mij boven budget dus ik denk een "opkomende artiest" ook al moeilijk wordt.

Kijk ik in de verkeerde richting of heb je gewoon geen betaalbare kunst of mooie foto's voor max 200-300 euro per stuk bijvoorbeeld.
Ik vroeg me af wat jullie ervaringen waren, of enige tips?

Thx!!
 
Kijk ik in de verkeerde richting of heb je gewoon geen betaalbare kunst of mooie foto's voor max 200-300 euro per stuk bijvoorbeeld.
Ik vroeg me af wat jullie ervaringen waren, of enige tips?

Ge weet vooral niet goed wat ge wilt precies. Als het u te doen is om een mooie zonsondergang te printen op een veel te groot canvas, of een replica van ik zeg maar iets een Rothko of zo, dan kan dat misschien voor een paar honderd euro, al zal dat imo niet de beste kwaliteit zijn. Als ge een origineel kunstwerk wilt gaat ge er echter niet komen met dat bedrag, zeker niet als het een groot moet zijn. Dat is echt een zeer beperkt budget, ge schildert het eigenlijk beter gewoon zelf.

Beste in uw geval is imo om eens zonder verwachtingen en met een open blik te gaan rondkijken in de kleine galerijtjes in Brussel of Antwerpen, eens een veiling te volgen van bescheiden veilinghuizen zoals Vanderkindere of Amberes, beurzen zoals de affordable art fair die hierboven reeds gepost is, ... die bieden allemaal veel meer aan dan enkel boerenlandschappen of bloempotten en ge gaat snel ontdekken wat u aanspreekt en wat niet, en vooral wat daar zoal de gangbare prijzen voor zijn.

In het algemeen: zomaar iets kopen om iets te kopen is zeker niet de juiste aanpak. Ge moet er echt verliefd op worden, dan is zoiets in veel gevallen zijn geld gewoon waard. En als ge in eer en geweten toch vindt van niet, print dan gerust een stockfoto af en hang dat aan uw muur in ne schone kader, maar noem het geen kunst. :tongue:
 
Wij zijn voor bij ons thuis voor muurschilderingen gegaan. In de inkomhal hebben we er één en in de kinderkamers.
In de woonkamer hebben we momenteel nog niets en geen idee of er iets gaat komen. Vind het lekker rustig zo.😚

Een bevriend koppel heeft een graffiti artiest laten komen om één muur van de woonkamer aan te pakken en vond het echt wel de shit man.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben fan van de kunstgallerij The Boutique Gallery, hebben een showroom in het Antwerpse en in Sint-Martens-Latem.

Binnenkort toch eens een kijkje gaan nemen, prijzen zullen wel navenant zijn.
 
Of toch voor die prints op doeken gaan. Probleem is dat ik ook geen 20-40cm kleine dingskes wil.
Via via een kennis die zijn werk verkoopt via instagram, maar da's meteen 2000 euro voor 1 werk. Terecht dat hij zijn prijs vraagt voor zijn creatie maar gaat voor mij boven budget dus ik denk een "opkomende artiest" ook al moeilijk wordt.

Kijk ik in de verkeerde richting of heb je gewoon geen betaalbare kunst of mooie foto's voor max 200-300 euro per stuk bijvoorbeeld.
Ik vroeg me af wat jullie ervaringen waren, of enige tips?
Ter referentie: voor een professionele en ingekaderde foto (archival print, uv bestendig glas, kader op maat) van A2 formaat dekt €200-€300 enkel en alleen de productiekost. Voeg daar de marge die de gallerij neemt (ook makkelijk 25% of meer) aan toe, btw en belastingen, en van een verkooprijs van €1000 hou je als kunstenaar vaak maar €250-€300 meer over.
 
Ter referentie: voor een professionele en ingekaderde foto (archival print, uv bestendig glas, kader op maat) van A2 formaat dekt €200-€300 enkel en alleen de productiekost. Voeg daar de marge die de gallerij neemt (ook makkelijk 25% of meer) aan toe, btw en belastingen, en van een verkooprijs van €1000 hou je als kunstenaar vaak maar €250-€300 meer over.

Dat is vaak ook iets wat mensen vergeten, mijn grootvader was landschap schilder en was enkel "bekend" binnen de gemeente en toch verkocht die schilderijen aan meer dan €1500. Niet omdat hij uit was op flinke winst maar vooral omdat verf, kaders, doek en ander materiaal nu eenmaal veel geld kosten.

Ik heb hier twee zeefdrukken en een 'fine art print' hangen maar die kwamen zonder kader. Het deftig laten inkaderen was los van de korting die ik kreeg +-€150. Je kan natuurlijk een kader in de IKEA halen maar dat is verre van hetzelfde natuurlijk.
 
Op Catawiki kan je vaak nog wel een koopje doen. Het gaat geen ‘naam’ zijn en er is behoorlijk wat kans op Shenzhen kunst maar het zal wel iets zijn dat je niet direct overal zal zien en de prijs is zacht genoeg om zonder hartzeer na een tijdje iets nieuws te zoeken.
YellowKorner is een website/winkelketen (er is er eentje in Rijsel en eentje in Brussel oa) waar je een variatie aan kunstfoto’s in allerhande formaten kan kopen. Er zit ook wat zogezegd edgier spul tussen zoals de blote en/of rokende nonnetjes.
 
Voor wie wat wil experimenteren zonder groot budget: je kunt ook kunst huren via bv. Kunst in huis. Prijs is vergelijkbaar met een streaming abo, en ben je iets beu gezien kun je gewoon wisselen.
 
Nog een maand geduld en je kan lustig je gang gaan op de Affordable Art Fair, voor elk wat wils!

Toptip!
Heb het al in de agenda gezet, wil ik wel eens heen.
 

Hier vallen misschien wat relatieve koopjes te doen, de Floris Jespers lot 307 bijvoorbeeld lijkt me op het eerste zicht knap en vrij schappelijk geschat. Wel steeds zelf gaan kijken om de staat na te gaan!

Lot 331 is ook prachtig en zeer goedkoop geschat.
 
Terug
Bovenaan