Mechelen gebruikt jobstudenten om boetes uit te schrijven

Wilto

Well-known member
https://www.demorgen.be/nieuws/hoe-...iet-de-kwaliteit-maar-de-kwantiteit~ba4eb9bc/

Een handleiding maken voor jobstudenten om PV's voor verkeersboetes uit te schrijven. En de jobstudenten zijn hun eigen zonen & dochters lol.
Ga je ff 16 & 17 - jarigen toegang geven tot politie databanken. "Het gaat hier niet om kwaliteit maar om kwantiteit."

Dat de verantwoordelijken maar een gepaste straf krijgen.

Het is een instructie die in alle handleidingen terugkeert. Op bladzijde 23 van de handleiding ‘Grote Markt overrijden - Jobstudenten’, staat het in rode blokletters afgedrukt. Bij de rubriek ‘Uitvoerder’ lezen we: “Als eerste verschijnt hier je eigen naam. Je gaat deze selecteren en VERWIJDEREN”. En daarna moeten ze commissaris G.V. ingeven als vaststeller van de overtreding en opsteller van het proces-verbaal, terwijl het in werkelijkheid de (onbevoegde) jobstudent is die de vaststellingen heeft gedaan en het proces-verbaal heeft aangemaakt.
Wanneer er geen werk is voor de jobstudenten, dan worden ze in koppeltjes de straat op gestuurd om verkeersinbreuken met hun persoonlijke gsm te fotograferen. Op vraag van de leiding van de verkeersdienst moet een van de jobstudenten een klein beetje herkenbaar in beeld staan. Achteraf volgt hetzelfde procedé: nummerplaten opzoeken in de databank van DIV en proces-verbaal opstellen.

Teh fuk? Dit kan toch niet?
Ik vind het eigenlijk vrij hallucinant wat je eigenlijk leest in dat artikel.

...
Bij de dienst Verkeer noemen ze hun lokaal verwerkingscentrum dan ook de ‘cashmachine’ van de stad Mechelen. “Onze commissaris is hier ooit komen roepen dat het stadhuis ons een target had opgelegd: we moesten gemiddeld drie overtredingen per inwoner halen”, aldus een bron in het Mechelse korps
...

...
Voor korpschef Yves Bogaerts is het alvast moeilijk om te ontkennen dat hij op de hoogte was, want zijn eigen zoon en voormalige schoondochter werkten als jobstudenten bij de dienst Verkeer. Ook kinderen van commissaris G.V. waren werkzaam als jobstudent, net als de kinderen van andere commissarissen en hoofdcommissarissen.
...

...
Uit de documenten die De Morgen in handen kreeg, blijkt dat de jobstudenten een essentiële rol vervullen in het doen draaien van de Mechelse ‘cashmachine’. De politiezone Rivierenland zet de jobstudenten immers systematisch en structureel in om zoveel mogelijk verkeersinbreuken te beboeten. De inzet van jobstudenten is volledig geïntegreerd in de werking van het LVC. De jongeren werken niet alleen tijdens de schoolvakanties, ook tijdens de weekends zijn er permanent jobstudenten aan het werk.
...

...
Om dat werk tot een goed einde te brengen, krijgen jongeren toegang tot het stedelijke cameranetwerk, de databank van de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) en het politienetwerk ISLP (Integrated System for The Local Police).

We hebben aan tientallen juristen en politiefunctionarissen de vraag gesteld of er situaties te bedenken zijn waarin jobstudenten toegang zouden mogen krijgen tot databanken als de ANG, de DIV, het politiesysteem ISLP of het stedelijk cameranetwerk. Het antwoord op de vraag is eensluidend: nee.

...
Wanneer er geen werk is voor de jobstudenten, dan worden ze in koppeltjes de straat op gestuurd om verkeersinbreuken met hun persoonlijke gsm te fotograferen. Op vraag van de leiding van de verkeersdienst moet een van de jobstudenten een klein beetje herkenbaar in beeld staan. Achteraf volgt hetzelfde procedé: nummerplaten opzoeken in de databank van DIV en proces-verbaal opstellen.
...

Ach ja, volgende keer dat ik de befaamde flitsvuilbak zie staan, eens uitstappen om te vragen of er geen jobstudent achter het stuur zit :P.

Laatst bewerkt:

Ach ja, volgende keer dat ik de befaamde flitsvuilbak zie staan, eens uitstappen om te vragen of er geen jobstudent achter het stuur zit :P.
Dit vecht je toch aan en win je met twee vingers in de neus. Hopelijk met als gevolg dat Mechelen alle door jobstudent geïnde boetes zou moeten terugbetalen

De pakkans voor verkeersovertredingen moet serieus naar omhoog, maar dan wel op een legale manier. Vooral het feit dat die in zeer privacy-gevoelige databases worden toegelaten, is echt wel een no-go.

Dit vecht je toch aan en win je met twee vingers in de neus. Hopelijk met als gevolg dat Mechelen alle door jobstudent geïnde boetes zou moeten terugbetalen
Ik denk juist dat dit niet mogelijk gaat zijn. Als ik het goed begrijp zijn de overtredingen wel "vastgesteld" door een jobstudent maar is de feitelijk pv wel degelijk ondertekend door een politioneel ambtenaar. Ik denk dus niet dat men kan zien of je boete wel rechtsgeldig is. Best case gaan er enkele honderden mensen samen naar de rechtbank en verklaart die alle boetes die begaan zijn tussen twee bepaalde data ofzo ongeldig.

Ik vraag me wel af hoe het nu exact zit met de betrokken politiemedewerkers? Overtredingen dienen vastgesteld te worden door een agent en daar is hier geen sprake van heb ik de indruk waardoor men in feite fraude pleegt (opstellen valse pv?) en wat met de GDPR wetgeving? Dit zou toch onherroepelijk tot ontslagen moeten leiden?

Is inderdaad schriftvervalsing.

Denk niet dat Gdpr ermee zal te maken hebben. Wel het feit dat men oneigenlijk toegang gegeven heeft tot de databanken aan die jobstudenten.

Dan kan je ook nog de vraag stellen of die jobstudenten niet deels ook schuldig zijn omdat ze die databanken raadplegen.

Er zal in ieder geval een deel strafrechtelijke zijn en een deel onder tuchtwetgeving van de politie

Is inderdaad schriftvervalsing.

Denk niet dat Gdpr ermee zal te maken hebben. Wel het feit dat men oneigenlijk toegang gegeven heeft tot de databanken aan die jobstudenten.

Dan kan je ook nog de vraag stellen of die jobstudenten niet deels ook schuldig zijn omdat ze die databanken raadplegen.

Er zal in ieder geval een deel strafrechtelijke zijn en een deel onder tuchtwetgeving van de politie
Gdpr omdat men personen toegang tot databanken met persoonlijke info gegeven heeft die daar op geen enkele manier zouden toegang tot mogen krijgen?

Ik denk juist dat dit niet mogelijk gaat zijn.
Als je de GAS boete nog niet betaald hebt, kan je de boete toch gewoon aanvechten?
Wil dat zeggen dat je deze zaak zal winnen? Neen dat is niet hetzelfde.

Als je al wél betaald hebt is het een veel lastiger verhaal. Dan moet je de stad zelf aanklagen met geen garantie dat je uw zaak wint.
Maar zoals je zegt: Als je een groep mensen kan verzamelen die te samen naar de rechter trekken, dan is het sop de kolen misschien wel waard. Maar je moet de fout natuurlijk ook kunnen bewijzen voor uw dossier.

Ik denk dus niet dat men kan zien of je boete wel rechtsgeldig is.
Ja dat is misschien wel het grootste issue.

Als je de GAS boete nog niet betaald hebt, kan je de boete toch gewoon aanvechten?
Aanvechten en dan? Er staat gewoon de naam van een politiebeambte op de pv dus op dat moment is het woord tegen woord.
Als "de staat" volhoudt dat ze de overtreding zelf hebben vastgesteld dan mag je nog eens een pak meer betalen en dat zal waarschijnlijk zijn hetgeen zijn waar de overheid op hoopt, dat mensen niet durven aanvechten want dan hebben ze een groot probleem.

Als het een GAS boete is moet je zelf naar de politierechtbank om beroep aan te tekenen.
De politierechtbank gaat geen gerechtelijk onderzoek starten om te zien of die pv effectief door de ondetekende is geschreven.
Jij hebt ook geen geldig bewijs dat dit wel zo is.
Uw beroep is ongegrond en je gaat naar huis met misschien nog meer kosten.
Voor die 200 euro kan je het beter laten imo.

Aanvechten en dan? Er staat gewoon de naam van een politiebeambte op de pv dus op dat moment is het woord tegen woord.
Als "de staat" volhoudt dat ze de overtreding zelf hebben vastgesteld dan mag je nog eens een pak meer betalen en dat zal waarschijnlijk zijn hetgeen zijn waar de overheid op hoopt, dat mensen niet durven aanvechten want dan hebben ze een groot probleem.
Dat is toch ook wat ik zeg? --->
Ik denk dus niet dat men kan zien of je boete wel rechtsgeldig is.
Ja dat is misschien wel het grootste issue.

Dus inderdaad: Bewijs het maar eens. En het SOLO aanvechten is inderdaad (volkomen) zinloos.

En wat gaat er dan concreet veranderen als je daar ineens met 50 man staat? Dan heb je ineens wel afdoende bewijs?
Wat een vreemde redenering.

1. We weten alle details niet. Niemand hier kan ruiken of men afdoende bewijs kan verzamelen of niet.
(Hoogstwaarschijnlijk niet, maar zijn we echt 100% zeker? Neen. Niemand hier kan het volledig dossier inkijken)

2. Met een groep kan je de kosten drukken voor een rechtzaak en sta je sterker
Dan kan je het nog eventueel overwegen, moest aan advocaat het bestuderen en zeggen: Dit maakt een kans.

Om hier nog wat verder op in te gaan.

Eerste artikel (plusartikel) met wat achtergrond over de korpschef en alsook Bart Somers die hem al het hand boven het hoofd heeft gehouden. Er zullen er nog zijn die zich dit herinneren:
...
In 2015 deed Bogaerts opnieuw iets onhandigs. Enkele dagen na de dodelijke raid op de Bataclan in Parijs vernam een Mechelse politieagent via zijn bronnen op welk adres de voortvluchtige terrorist Salah Abdeslam mogelijk ondergedoken zat. De agent gaf zijn informatie door, maar Bogaerts hield de informatierapporten tegen. Waarom? De korpschef had een hekel aan de agent van Marokkaanse origine. Niet omdat hij die origine had, maar omdat hij een slimme en integere flik was. Bogaerts heeft het niet zo voor slimme en integere mensen. O ja, Salah Abdeslam werd maanden later aangetroffen op het adres dat de Mechelse agent had doorgegeven. Oepsie.
...

Tweede artikel over hoe Somers hier nu mee omgaat:
...
De taken die de jobstudenten in Mechelen uitvoerden, zijn exclusief voorbehouden voor beëidigde (politie)ambtenaren. Administratief burgerpersoneel (CALOG) mag, mits beëdigd, gebonden aan het beroepsgeheim en in vast dienstverband, worden ingezet bij de administratieve verwerking van processen-verbaal. Ze voeren zelf geen gegevens of nieuwe elementen in.
...

Als tuchtoverheid zou Somers een ordemaatregel kunnen nemen tegen de korpschef, maar Somers kiest ervoor om dat niet te doen.
De houding van Somers wekt minstens de indruk dat het systeem met jobstudenten er onder zijn impuls is gekomen. Het stadsbestuur van Mechelen was de enige die belang had bij dit lucratieve, maar illegale systeem.
...

Terug
Bovenaan