Keuze verwarmingsketel

Mijn verwarmingsketel is aan vervanging toe, en ik heb bij 2 verschillende installateurs een prijsofferte gevraagd. De prijs is nagenoeg gelijk, en het vertrouwen dat ik in beide installateurs heb navenant. De voorgestelde ketel zal dus het verschil maken:
- ATAG i32EC (https://www.atagverwarming.be/producten/combi-ketel/i-serie/i32ec/cv-ketel-i32ec-ty32e00b/)
- Bosch 8700iW (https://www.bosch-thermotechnology....r-weten/nieuws-beurzen/nieuws/condens-8700iw/)

Zijn hier personen met voldoende kennis aanwezig die de betere keuze voor deze 2 kennen?

De Condens 8700iW is de opvolger van de Junkers CerapurComfort Deze nieuwe gascondensatieketel kadert in de overgang van het merk Junkers naar Bosch.

ATAG was oorspronkelijk Nederlands, maar is ondertussen al een aantal keer veranderd van overkoepeling. Lang in het Oostblok gezeten en tegenwoordig onder de Chinese HiSense groep. Over cv kan ik niet oordelen, maar op vlak van keukentoestellen heeft Bosch wel een streep voor qua prijs/kwaliteit.

Ah ma ik had erover het als merk in het algemeen :p
Jaaa, dat ken ik natuurlijk wel! Maar als Mercedes bvb een koelkast zou produceren zou ik toch ook niet automatisch denken: "omdat die goed zijn in A, zullen die vast ook wel goed zijn in B!"

De atag vind ik zelfs nergens ook maar iets van info van terug, en de bosch heeft een belachelijk hoog minimumvermogen. Beiden zullen kwalitatief wel goed zijn. W triestig dat er op de site van atag nog geen technische fiche staat van hun toestel..

wij hebben hier een remeha calenta ace 40c ( doorstromer) . super content van. draait al heel zijn leven probleemloos en voor water bij te steken druk je gewoon op een knopje in het menu op het scher en vult zelf tot waar die moet. geen gepruts met kraantjes. moeten ook nooit lang wachten op warm water. 5 a 10 seconden en het is er.

wij hebben hier een remeha calenta ace 40c ( doorstromer) . super content van. draait al heel zijn leven probleemloos en voor water bij te steken druk je gewoon op een knopje in het menu op het scher en vult zelf tot waar die moet. geen gepruts met kraantjes. moeten ook nooit lang wachten op warm water. 5 a 10 seconden en het is er.
Idem,hier ook.
Heel tevreden van en betaalbaar.

Wij hebben de CERAPURSMART A TOP22/28- 3CE ZWB hangen en zijn daar toch content van, maar misschien kan @Brecht eerder zeggen wat aanraders op de markt zijn momenteel.

Ik zou dan de keuze laten afhangen van de toebehoren, thermostaat die erbij hoort en dergelijke

Mijn verwarmingsketel is aan vervanging toe, en ik heb bij 2 verschillende installateurs een prijsofferte gevraagd. De prijs is nagenoeg gelijk, en het vertrouwen dat ik in beide installateurs heb navenant. De voorgestelde ketel zal dus het verschil maken:
- ATAG i32EC (https://www.atagverwarming.be/producten/combi-ketel/i-serie/i32ec/cv-ketel-i32ec-ty32e00b/)
- Bosch 8700iW (https://www.bosch-thermotechnology....r-weten/nieuws-beurzen/nieuws/condens-8700iw/)

Zijn hier personen met voldoende kennis aanwezig die de betere keuze voor deze 2 kennen?

Mijn antwoord. Kies een ketel die afgestemd is op je woning en gezin. Ben je met 4 of regendouches, kies dan groot tapdebiet voor sanitair comfort. Is de woning goed geisoleerd? Radiatoren vermoed ik? Wat hangt/staat er nu van vermogen?

Bosch is kwalitatief en omvat nu junkers en Buderus. Het toestel heeft zoal Brecht zei een eerder matig modulatiebereik. Er zijn toestellen op de markt die veel dieper kunnen terugmoduleren, ook bij Bosch.

Atag enkel nog maar tegen gekomen in een project, wordt niet zo veel verkocht hier aan de kust. Zelf plaats ik Vaillant en soms Remeha.

Mijn antwoord. Kies een ketel die afgestemd is op je woning en gezin. Ben je met 4 of regendouches, kies dan groot tapdebiet voor sanitair comfort. Is de woning goed geisoleerd? Radiatoren vermoed ik? Wat hangt/staat er nu van vermogen?

Bosch is kwalitatief en omvat nu junkers en Buderus. Het toestel heeft zoal Brecht zei een eerder matig modulatiebereik. Er zijn toestellen op de markt die veel dieper kunnen terugmoduleren, ook bij Bosch.

Atag enkel nog maar tegen gekomen in een project, wordt niet zo veel verkocht hier aan de kust. Zelf plaats ik Vaillant en soms Remeha.
Onze situatie: openstaande, doch goed geïsoleerde woning - verwarming op radiatoren. 2 volwassenen en 2 tienerdochters met lang haar (om de noodzaak aan groot tapdebiet te schetsen ;-) ). Momenteel een Ariston ketel met een vermogen van 35 kW, die nu 15 jaar dienst heeft gedaan.

Terug
Bovenaan