Kamchatka

Lakigigar

Well-known member
Iemand ervaring met reizen naar Kamchatka. Is een reis die ik graag eens wil maken evt. met een combinatie van een citytrip naar Moskou (waar ik wellicht toch moet overstappen, en meteen dan daar een paar dagen langer blijf)

Natuurlijk nog niet voor dit jaar, maar denk dat dit wel te doen is binnen een bepaalde termijn. En bovendien echt nog ongerept en onbekend. Lijkt mij fantastisch voor vulkanen (en een must samen met IJsland en Indonesie op zijn minst op dat vlak). Die twee laatste wil ik ook natuurlijk ooit graag doen, maar voor dit wou ik graag wat meer ervaringen omwille van de "vreemde ligging".
 
Lijkt me heel boeiend om te bezoeken, maar ik zie me dat de komende jaren helaas niet doen. Dat zal bij @de Waaslandwolf al eens op de radar zijn verschenen, maar ik weet niet wat zijn concrete plannen daarin zijn.
 
Ooit eens goedkope vliegtickets voor gespot, had ik toen iemand gevonden om samen te reizen had ik het gedaan. Zal er ook sowieso nog wel eens van komen. Hou er wel rekening mee dat de infrastructuur daar beperkt is: bepaald veel wegen zijn er niet. Enkele van de vulkanen zijn naar ik mij meen te herinneren wel relatief gemakkelijk te bereiken. Enig nadeel is dat uw schoenzolen mogelijk gebakken worden. :unsure:
 
De enigste kennis die ik heb is met het spelletje Risk.
Iedereen die dat kaartje had bij het starten begon te mopperen. 😂
 
Rusland zeker de moeite,
al is het inderdaad wat moeilijk vaak indien je geen russisch leest en schrijft. zelfs voor een bezoek aan sint petersburg was dat al het geval bij ons.

maar maak de fout niet die wij maakten: beperken tot enkel SP. je kan een hoge snelheidstrein nemen van moscow tot SP , slechts 3 uurtjes blijkbaar.

dus landen in SP, trein nemen naar moscow en vandaar terugvliegen lijkt me het beste. (of in uw geval natuurlijk kamtchatka erbij nemen).

visum regelen vond ik ook een "hassle"... heb het laten doen door reisbureau indertijd. weet niet exact meer hoe het in zn werk gaat indien je zelf doet
 
Lijkt me toch handig om de eerste keer iets van plaatselijke organisatie aan te spreken daar. Er zijn wel enkele tourorganisaties die bvb trektochten van 15d aanbieden.
 
Rusland zeker de moeite,
al is het inderdaad wat moeilijk vaak indien je geen russisch leest en schrijft. zelfs voor een bezoek aan sint petersburg was dat al het geval bij ons.

maar maak de fout niet die wij maakten: beperken tot enkel SP. je kan een hoge snelheidstrein nemen van moscow tot SP , slechts 3 uurtjes blijkbaar.

dus landen in SP, trein nemen naar moscow en vandaar terugvliegen lijkt me het beste. (of in uw geval natuurlijk kamtchatka erbij nemen).

visum regelen vond ik ook een "hassle"... heb het laten doen door reisbureau indertijd. weet niet exact meer hoe het in zn werk gaat indien je zelf doet
Even citytrippen en eventjes 6200 km en tal van tijdzones omvliegen naar Kamtsjatka. :p

Als je héél veel tijd hebt zou je een stuk van de transsiberische kunnen doen, hier en daar wat uitstappen en een heel ander Rusland zien. Het helpt wel om noties Russisch te spreken en te lezen. Visum regelen zou er wel op vooruit gaan, vernam ik onlangs.
 
Visum doe je best via een visumbureau IMO, die helpen je voor wat geld (zelf naar dat in Oudergem geweest). De low-cost methode was het zelf regelen met de ambassade maar de typisch Russische manier om aan administratie te doen helpt daar niet.

Citytrip Sint-Petersburg en trein naar Moskou heb ik zelf zo'n 8 jaar geleden gedaan. SP is veel Europeser, je kan daar met Engels wel je plan trekken. In Moskou zou ik aanraden om op zijn minst Cyrillisch te leren lezen, al is het maar om op het juiste moment uit te stappen met de metro.

Kamchatka is nu wel nog iets helemaal anders, al door het compleet gebrek aan infrastructuur. Ik zou persoonlijk liever zoals @Avondland zegt de Trans-Siberische express nemen, dan zie je echt wel wat op die weken. Kamchatka zelf lijkt me zonder iets van Russisch te begrijpen geen geweldig idee, tenzij met een gids/reisleider, aangezien de kans mij heel klein lijkt dat in zo'n onderontwikkeld gebied iemand iets anders dan Russisch of een lokale taal gaat begrijpen. Het gaat alleszins wat kosten.
 
Laatst bewerkt:
En ook niet onbelangrijk; als je een ongeluk tegen komt sta je er waarschijnlijk helemaal alleen voor
Als je dit solo doet uiteraard, maar dat lijkt me sowieso niet slim.

Wel heel mooi zo te zien!
 
Ooit eens goedkope vliegtickets voor gespot, had ik toen iemand gevonden om samen te reizen had ik het gedaan. Zal er ook sowieso nog wel eens van komen. Hou er wel rekening mee dat de infrastructuur daar beperkt is: bepaald veel wegen zijn er niet. Enkele van de vulkanen zijn naar ik mij meen te herinneren wel relatief gemakkelijk te bereiken. Enig nadeel is dat uw schoenzolen mogelijk gebakken worden. :unsure:
Als je iemand nog zoekt ooit, ik heb zeker interesse! Maar het zal zeker nog niet voor direct zijn (financieel, tijd en planning en huidig reisadvies).
 
F.Y.I. Sint-Petersburg ben ik trouwens vergeten, maar dat lijkt me ook heel erg mooi om eens te doen. De Russische cultuur en historiek spreekt me wel aan, maar heb dat echt over het hoofd gezien. Maar om dat allemaal in één keer te doen lijkt me ook veel. Ik denk dat Sint-Petersburg en Moskou het best als duo-citytrip te doen zijn.

Kamchatka of Indonesië hebben voor mij qua lange reis toch echt wel de voorkeur omdat de eerste lange reis van mij toch echt "vulkanen" moet bieden, en Kamchatka heeft het voordeel niet zo heel erg toeristisch te zijn, maar toch meer en meer in te zetten op toerisme. Het is gewoon niet zo bekend, en het ligt wat vreemd gelegen, voor de meeste westerse toeristen. Ook met het klimaat daar moet je rekening houden. Toch iets dat je denk ik beter in de zomer doet.

Medereisgezellen vinden voor bijvoorbeeld een reis naar "Kamchatka" lijkt mij niet zo eenvoudig. Daar moet je echt wel al naar op zoek gaan.
 
Enkele jaren geleden ook naar Moskou gegaan, ik heb een voorliefde voor Rusland dus wou al lang eens gaan.
Echt een fantastische citytrip. Voelt beetje aan alsof je in een film rondloopt :D
Ik ben tijdens de winter gegaan en er lag sneeuw, dat vind ik wel een pluspunt.
Ik sprak ook wel een klein beetje Russisch destijds, wat helpt.

Visum heb ik toen zelf geregeld, was veel goedkoper. En uiteindelijk lukt dat wel. Ziet er ingewikkeld uit maar valt eigenlijk wel mee hoor.

Kamchatka staat nog niet op m'n wish list, ik ben meer voor mensen en cultuur.
Maar lijkt me wel de moeite als je into nature bent uiteraard. Gewoon doen dus :)
 
Ik heb toch slechts 75 euro betaald voor visum hier op 2 minuten van m'n huis in Brugge.
Voor dat geld en die hassle naar Antwerpen, aanvraag en gaannhalen dus 2 maal gaan, kan je echt niet mee missen imo
 
Als je iemand nog zoekt ooit, ik heb zeker interesse! Maar het zal zeker nog niet voor direct zijn (financieel, tijd en planning en huidig reisadvies).
Bij mij ook niet voor meteen hoor.

Qua vulkanen is Virunga NP in Congo ook wel een dikke tip. Ook zonder problemen vrij veilig te doen via Rwanda.
 
Bij mij ook niet voor meteen hoor.

Qua vulkanen is Virunga NP in Congo ook wel een dikke tip. Ook zonder problemen vrij veilig te doen via Rwanda.
T'is daar ook vrij actief nu, en dat lavameer is wel weg naar het schijnt naar aanleiding van de laatste uitbarsting, met nog steeds onrust. Maar dat het de moeite zal zijn, ben ik zeker van overtuigd!
 
Als je nog geen ervaring hebt met verre reizen, zou je dan niet eerder kiezen voor iets "makkelijker" om mee te starten? Op je eentje of zonder ervaren begeleiding naar Kamchatka trekken als je geen ervaring hebt met trekkings in de wildernis waar je grotendeels zelfvoorzienend moet zijn, lijkt me vragen om problemen. Dat is ineens van 0 naar 100 terwijl er zoveel tussenstappen mogelijk zijn. Ik zou eerst eens wat trekkings binnen Europese landen doen, dan een stap verder zetten naar gebieden die uitgestrekter zijn maar waar je nog wel enige houvast hebt om op terug te vallen (bv. Nationale parken of reizen die je nog ietswat begeleiden) voor je aan extremen als Kamchatka begint te denken. Het feit dat je er aan denkt om er even een citytripje Moskou bij te nemen, lijkt me dat je onderschat waar je aan wil beginnen. Je wil naar een regio waar je er vanuit moet gaan dat er enkel Russisch gesproken wordt, er amper wegen zijn, je dagen aan stuk zelfvoorzienend moet zijn en het lang zal duren voor je hulp krijgt als er iets misgaat. Ik zou het ook niet doen gewoon met onbekenden die je op internet ontmoet en waar je nog nooit zo'n type reis mee hebt gemaakt.
 
Wij hebben een tijd geleden terug een reis naar deze bestemming overwogen. Reizen via een organisatie is inderdaad aangewezen (om niet te zeggen dat het eigenlijk onmogelijk is om daar als niet-Russische sprekende westerling je plan te trekken).

Uiteindelijk niet gedaan omdat de vooropgestelde reis toch uit budget viel, was een aardig prijskaartje. Uiteindelijk naar Kirgizië getrokken. Ook de moeite, maar geen vulkanen wel :p.
 
Terug
Bovenaan