Kamchatka

Halfweg augustus, vlucht was h/t 430 € (Icelandair vanuit Zaventem).

Komt in orde. Van afzwakking op dit moment echt geen sprake. Ik hoop voor jou dat het deze fase zeker 3-4 weken aanhoudt. Dit kan trouwens nog heel lang aanhouden. En zelfs al mocht het ophouden, dan is de kans nog steeds groot dat elders in dezelfde regio het begint. De regio staat enorm gekend voor lang inactief te zijn en dan pulses aan activiteit te hebben waarbij alle segmenten geactiveerd worden, waardoor alle activiteit zich concentreert in een eeuw of enkele eeuwen, en dan plots voor ongeveer 1000 jaar weer stil te zijn. En dat is nu dus opnieuw het geval (dan zitten we aan het begin van de "actieve cyclus").
 
Het is Kamchatka niet, maar last minute een week IJsland geboekt (nog maar de 4de keer dat ik ga hoor 🤣),
Toen ik in Ijsland was vertelden de locals me dat het toerisme wel goed gestegen was naar Ijsland, maar 99% komt maar 1x en daarna niet meer terug (zoals bijv. wel bij Spanje/Italië/...). Blijkbaar geldt dat dan toch niet voor iedereen :tongue:
 
Toen ik in Ijsland was vertelden de locals me dat het toerisme wel goed gestegen was naar Ijsland, maar 99% komt maar 1x en daarna niet meer terug (zoals bijv. wel bij Spanje/Italië/...). Blijkbaar geldt dat dan toch niet voor iedereen :tongue:

Dikke kans dat het dan ook over de kostprijs van zo'n reis gaat, voor de prijs van één dag campervan zit je een midweek in Spanje bij manier van spreken. Nu, ik ken dus ook iemand die IJsland vond tegenvallen. Ieder zijn goesting, maar natuurlijk, als je enkel Reykjavik en de golden circle doet versta ik wel dat het "maar zozo" is. Reykjavik vind ik persoonlijk niet veel voorstellen en sla ik liever over, als het dan toch zoveel kost liever de duurbetaalde reis ten volle benutten. Naast die ene die IJsland vond tegenvallen gelukkig nog wat mensen aangestoken die ook blijven terugkeren.

Het valt wel op hoe enorm dat toerisme is geëxplodeerd als ik mijn foto's bekijk. 15 Jaar terug kwam je op elke camping dezelfde 10 mensen tegen en stonden we alleen aan de Strokkur geiser, nu staat daar continu 200 man rond met de smartphone in aanslag en ligt er een mini-winkelcentrum naast. De eerste keer dat ik ging wist ik eigenlijk niet wat ik ging aantreffen, vond het gewoon cool om naar zo'n onbekend verlaten land te reizen, er waren zo goed als geen foto's te vinden. Waarschijnlijk daarmee dat het zo'n indruk heeft achtergelaten, nu kan je heel IJsland bekijken op Instagram.
 
Tgoh, het hangt ook wel af van beschikbaarheid van vluchten en huurauto's. Ik heb puur geluk gehad dat ik nog een campervan heb gevonden omdat iemand anders had gecanceld. Met het faillissement van wowair zijn er ook minder vluchten dus minder capaciteit om toeristen het land in en uit te krijgen. En Keflavik is continu aan het uitbreiden, op dit moment brengen ze een aanzienlijk deel van de passagiers met bussen naar de vliegtuigen/terminal omdat ze niet voldoende parkeerplaatsen met slurf hebben voor de vliegtuigen, ook daar is (snel) capaciteit uitbreiden niet evident.
Nu, naar het schijnt is die stijging in toerisme de laatste jaren serieus aan het afvlakken. Het werd tijd voor zowat elke mooie plek daar wordt overrompeld door sloten toeristen :). (en als toerist zijnde ben ik mij bewust dat ik deel van het probleem ben)
 
Ik wou geen aparte thread maken en zag geen thread over Rusland. Maar mogelijks ga ik naar Helsinki en dacht misschien om last minute eens te zien om ook naar Sint Petersburg te gaan. Kan je daar last minute aan de grens een visum aanvragen of kan dat enkel op voorhand met bewijs van je overnachting? Indien ik het wil doen zou ik nog niet concreet weten wanneer ik ga.
 
Het was idd. de moeite 🤩

fW0sARI.jpg
 
Ik ben blij voor je. Afgelopen twee weken was het echt wel de moeite in IJsland met interessante ontwikkelingen en veel activiteit. Vandaag is lava over de barriere van het plateau gestroomd en in snel tempo naar beneden gegaan, en in korte tijd zal het de oceaan bereiken. Je hebt de juiste week of twee weken gekozen.


Op het einde zie je al de mensen die naast de lava staan (deels al gekoeld), en zie je ook de oceaan.


Nog een video
 
Op dit moment zit er daar een kennis en die heeft die stromen gezien, die komen op en kunnen een uur later weer verdwenen zijn. Qua activiteit is het daar sowieso een beetje een kansspel, de avond voordat ik ging deed de vulkaan niks, 's morgens was er op de webcams een vage rode gloed in de mist te zien, ik heb toch mijn kans gewaagd en hoe dichter ik kwam hoe spectaculairder. Dat lavaveld heb ik ook aan gestaan, op dat moment waren er geen stromen maar je hoorde ondergronds wel het één en ander bewegen en kraken en de hitte straalde ervan af. Speciale ervaring. In tegenstelling tot de fumarolen en zo hier geen rotte eiergeur maar eerder houtskool/BBQ geur. Het geluid is trouwens ook bijzonder. Allemaal vrij eenvoudig te bereiken trouwens en op een weekend te doen (als hij actief is, blijft gokken), vulkaan ligt op een half uur rijden van de luchthaven.
 
Terug
Bovenaan