Is extra handbagage op het vliegtuig een juiste beslissing?

cantharides

Active member
Dit dus:

Het Europees Parlement wil dat vliegtuigpassagiers een tweede stuk handbagage mee aan boord kunnen nemen zonder dat ze een extra toeslag moeten betalen. Het voorstel maakt deel uit van een pakket maatregelen die de transportcommissie van het halfrond quasi unaniem heeft goedgekeurd.

Twee redenen waarom dit mij nu mateloos stoort:

1. Is dit nu echt het niveau van maatschappelijke vraagstukken/problemen die men probeert aan te pakken in het Europees Parlement (daar ligt men dus wakker van op Europees niveau) ?

2. Zijn al die verkozenen nu echt oliedom ? Ziet men dan niet in dat om dit te bekostigen men de prijs van vliegtickets gewoon gaat vehogen ? De maatschappijen (en men vizeirt hier volgens mij één maatschappij in het bijzonder) gaan dit gewoon doorrekenen hoor dan misschien niet via een bagagetoeslag, maar dan gewoon in de prijs van het ticket, voor iedereen dus, ook diegenen die maar 1 handbagage meenemen. Stop met gratis politiek op te dringen aub, niets is gratis.

Cantharides:
Recent heb ik ergens beelden gezien (vraag me niet meer waar) van een vliegtuigbrand waarbij ze de passagiers evacueerden. In plaats dat iedereen vaart maakte was er op de beelden te zien hoe sommigen hun bagage nog uit het vak haalden en daaraan vastklampten, waardoor iedereen vertraging opliep en er effectief mensen overleden zijn omdat ze niet tijdig uit het vliegtuig geraakten.
Met dat in gedachte zou ik net een omgekeerde wetgeving verwachten.

Dit dus:

Het Europees Parlement wil dat vliegtuigpassagiers een tweede stuk handbagage mee aan boord kunnen nemen zonder dat ze een extra toeslag moeten betalen. Het voorstel maakt deel uit van een pakket maatregelen die de transportcommissie van het halfrond quasi unaniem heeft goedgekeurd.

Twee redenen waarom dit mij nu mateloos stoort:

1. Is dit nu echt het niveau van maatschappelijke vraagstukken/problemen die men probeert aan te pakken in het Europees Parlement (daar ligt men dus wakker van op Europees niveau) ?

2. Zijn al die verkozenen nu echt oliedom ? Ziet men dan niet in dat om dit te bekostigen men de prijs van vliegtickets gewoon gaat vehogen ? De maatschappijen (en men vizeirt hier volgens mij één maatschappij in het bijzonder) gaan dit gewoon doorrekenen hoor dan misschien niet via een bagagetoeslag, maar dan gewoon in de prijs van het ticket, voor iedereen dus, ook diegenen die maar 1 handbagage meenemen. Stop met gratis politiek op te dringen aub, niets is gratis.
Die europarlementairen moeten continu tussen Brussel en Straatsburg vliegen, dit is hun leefwereld.

Op zich kan ik hier nu nog wel inkomen als het vanuit een informatiebekommernis komt. Passagiers weten vaak niet wat ze mogen meenemen, kunnen daardoor ticketprijzen moeilijk vergelijken en moeten kosten betalen waarvan ze niet op de hoogte waren toen ze het ticket kochten. Om concurrentie te verhogen moeten consumenten vlot en makkelijk kunnen vergelijken dus enige standaardisatie kan dan wel op zijn plaats zijn, maar daarvoor moet het nog niet gratis natuurlijk.

Zouden beter wat meer de Europese treininfrastructuur verbeteren en promoten ipv over handbagage in een vliegtuig te zeveren

Maja bon, wie ben ik.

ik ben tegen dat "compromis".

want zowiezo zullen de vliegtickets duurder worden. En meer mensen gaan uitgepikt worden de koffer in het ruim onderaan te laten steken, want er is simpelweg niet genoeg plaats in de "overhead bins".

dus mij leek het beter zoals het was: goedkopere vliegtickets voor degene die akkoord waren met rugzakje. iets meer betalen voor een koffer.

Ze zouden beter iets doen aan de willekeur waarmee de goedkope luchtvaartmaatschappijen de regels voor handbagage hanteren. Handbagage is sowieso al een stuk kleiner dan bij de gewone luchtvaartmaatschappijen en je moet het dan onder de zetel voor jou kunnen proppen. In overhead locker is het dikwijls veertig euro terwijl ruimbagage dan zestig euro is (dus twintig euro erbij maw). Houdt totaal geen steek, maar dat is hun business model. Een uniforme regeling hierin zou veel beter zijn dan een tweede stuk bagage gratis.

Misschien controversieel, maar eerlijk :

Reiziger plus totaal(hand)bagage mag max een bepaald aantal kilo zijn.

Weeg je 125 kg? Jammer: bijbetalen, voor alles, zelfs uw ticket.

Weeg je 70kg: proficiat! U mag meer bagage meenemen, inbegrepen in uw ticket.

Zouden beter wat meer de Europese treininfrastructuur verbeteren en promoten ipv over handbagage in een vliegtuig te zeveren

Maja bon, wie ben ik.
Ik zou al tevreden zijn met een nachttrein vanuit Brussels Airport naar het binnenland.

Dacht als alternatief om een Cambio auto te huren, maar blijkbaar moet je die auto's indienen op zijn initiële afhaalplaats. Dus droppen in Gent is niet de bedoeling.
Dus tja, als je 's nachts uit de luchthaven thuis wilt geraken, zijn de opties wel zeer beperkt.
Spoiler: Bolt en Uber stoppen weldegelijk op Brussels airport, wat de reguliere taxi's ook mogen beweren!

Sinds wanneer is volume geen factor bij vrachtvervoer?

Laatst bewerkt:
Het treinverkeer in België loopt al mank, laat staan dat er een haalbare Europese variant van kan komen. Vliegen gaat in de komende jaren net meer en meer gebruikt worden.
Wat betreft de bagage, ik ben tegen, het is niet slecht om mensen op te leggen om weinig rommel mee te nemen als ze ergens naartoe gaan. Des te minder, des te beter.

Je moet betalen voor bagage omdat dit moet worden afgehandeld. Niet omdat het zoveel weegt en het vliegtuig daardoor meer zal verbruiken.
Het maximumgewicht van bagage is om de bagage-afhandelaars niet de hele dag met zakken van 30 kilogram te laten sleuren.

Dus de bonenstaak van 50 kg die voor jou 3 valiezen mag meenemen kost de luchtvaartmaatschappijen veel meer dan iemand van 150 kg (die magischerwijs wel nog gewoon in 1 stoel past)

Het treinverkeer in België loopt al mank, laat staan dat er een haalbare Europese variant van kan komen.
Tja, als ze er niks aan doen, gaat het mank blijven lopen natuurlijk. Beetje een non-argument. Maarbon het ging hier over handbagage op een vliegtuig en niet over treinen, dus wat offtopic.

Ik snap het probleem toch niet, laat die maatschappijen dat toch gewoon zelf beslissen. Alle regels zijn toch makkelijk terug te vinden op google, ik heb er zelf nog nooit problemen mee gehad. Als je bijv. bij Ryanair boekt, weet je toch dat extra bagage niet in de prijs zit. Elk normaal mens kan toch zelf die berekening maken. Waarom zouden mensen die geen extra handbagage willen, automatisch moeten meebetalen voor mensen die daar wel nood aan hebben?

Ik snap het probleem niet echt. Standaardisatie kan toch geen probleem zijn. Nu heb je tig verschillende formaten en gewichten afhankelijk van de maatschappij. Sommige maatschappijen maken er dan ook nog eens een sport van om om de zoveel jaar 1 van de 2 aan te passen.
Nu moet je ofwel verschillende formaten bagage in huis hebben om er het maximale uit te kunnen puren ofwel bijbetalen voor ruimbagage.

Sowieso gaat het vooral om een correcte vergelijking te kunnen maken tussen de verschillende maatschappijen waar iedereen met dezelfde voorwaarden werkt. Voor zover ik weet, mogen ze nog altijd een korting geven achteraf indien je beslist om enkel iets kleins mee te nemen dat onder de stoel past.

Ook is de standaard die ze zouden willen opleggen zelfs net iets kleiner dan hetgeen bv een Ryanair nu gebruikt (18l VS 20l)

Sowieso gaat het vooral om een correcte vergelijking te kunnen maken tussen de verschillende maatschappijen waar iedereen met dezelfde voorwaarden werkt.
Dit vooral. De fratsen van (vooral) de lowcostmaatschappijen zorgen ervoor dat tickets vergelijken enorm arbeidsintensief is. Als je bagage wil inchecken moet je het boekingsproces bijna helemaal doorlopen om de definitieve prijs te kunnen zien.

Gebrek aan standardisering is nefast voor de gemiddelde consument.

De prijs van tickets met enkel een rugzakje zullen inderdaad duurder worden dan. Want nu heb je 3 tarieven: met 1 stuk handbagage (rugzak), met 2 stuks handbagage (rugzak + koffertje), en met ruimbagage. Dat worden er dan maar 2. Die handbagage koffers zijn tegenwoordig ook al zo dik dat als iedereen zoiets meeneemt het pas echt proppen zal worden in die overhead bins. Die zitten nu al dikwijls propvol (ook omdat veel mensen hun gewone rugzak daar ook in steken ipv die gewoon onder de stoel te leggen)

Terug
Bovenaan