IP TV: Wat en hoe?

• Onderwerp starter Onderwerp starter RuZ
  • Startdatum Startdatum

RuZ

Member
Wat is nu eigenlijk IP TV?
Ik hoor hier en daar er wel wat over, maar niemand kan me precies uitleggen wat het is. En ook belangrijk: hoe legaal het is.
Sommige zeggen dat het een `grijze zone' is, volgens anderen is het perfect legaal.

Als ik op internet zoek, snap ik het ook niet allemaal. Blijkbaar kan ik verschillende providers vinden die dit aanbieden en hoef ik enkel een soort decoder te kopen? Of soms lijkt het ook wel dat ik een app gewoon via Google Chromecast kan draaien?

Iemand ervaring hiermee?

IP TV is letterlijk gewoon tv kijken via streaming over je internetabonnement.
Wat Proximus al jaar en dag aanbiedt via hun "TV Box" is in principe ook IP TV.
In tegenstelling tot Telenet die tv nu nog grotendeels aanlevert over DVB-C. Met hun meest recente TV box werken ze echter ook via IP TV.

Op termijn zal alles IP TV worden denk ik.
Bij sommige aanbieders heb je een proprietary setop box nodig, bij andere volstaat een app (al dan niet in combinatie met een chromecast), of een combinatie van beide.

Dat zijn gewoon android boxen. Op zich is er niks met zo een box maar iptv via illegale providers valt daar niet onder.
Daar is inderdaad niks grijs aan.

Nee, maar je kan wel legaal tv kijken via apps van telenet, proximus, tv-vlaanderen,...

Bv bij tv-vlaanderen kun je gewoon een tv over internet abonnement nemen. Ze hebben 3 pakketten. Dan installeer je gewoon hun app op je tv of via de chromecast en kan je kijken.

En hoe weet je welke providers illegaal zijn? Bij de providers die je gewoon via Google tegenkomt, kan je gewoon een abo nemen?

De bekende aanbieders sowieso al. En dan ook gewoon kijken dat ze niet 100den zenders aanbieden tegen een veel te lage prijs.
Je kan ook gebruik maken van de apps van de zenders zelf. Dan kijk je meestal zelfs gratis.
Zijn er bepaalde zenders die je wil zien?

Sommige Vlaamse aanbieders hebben ook Nederlandse zenders in hun aanbod. Of bv NLziet. Je kan ook bv een vpn gebruiken, maar geen idee of dat legaal is...

Basically als je bij het afsluiten van het abo gevraagd wordt om via PayPal/crypto/etc te betalen en de ontvanger heeft een individuele naam en geen verifieerbare bedrijfsnaam, weet je al dat het illegaal is.

Basically als je bij het afsluiten van het abo gevraagd wordt om via PayPal/crypto/etc te betalen en de ontvanger heeft een individuele naam en geen verifieerbare bedrijfsnaam, weet je al dat het illegaal is.
Of dat het maar 50 euro kost om duizenden betaalzenders te kunnen zien gedurende een jaar.

Terug
Bovenaan