Programming IOS programmers

Bjorn

Well-known member
Hallo,

ik vroeg me af of er hier nog mensen zijn met ervaring in xCode en IOS programming. Ik ben nu een aantal jaartjes bezig, tot nu toe wel nog niets in de app store gezet. Recent op de SwiftUI trend gesprongen en moet zeggen dat sindsdien de zin om echt iets te ontwikelen en in de store te zetten echt gegroeid is. Nu loop ik regelmatig nog eens tegen vraagstukken op, en discord en of stackoverflow/Stackexchange zijn al een grote hulp geweest, maar zou toch af en toe graag eens sparren met vlaamse medeprogrammers. Of eens een conferentie hier bezoeken, alle met het doel mijn kennis wat te vergroten. De documentatie en tutorials bekijken is 1 ding, echt kennis delen door mensen te ontmoeten of 1 on 1 te babbelen is toch nog net wat anders.
 
Ik doe zelf geen Swift/Objective C development maar al wel een paar jaar React Native en heb zelf al wel eens iets (voor een klant) in de App Store gezet (vaak een heel gedoe).
 
Een heel gedoe omdat het geen native Swift was of om andere redenen ?

Ikzelf zou ook wel graag willen ontwikkelen voor multiple platforms, maar het lijkt me een heel gedoe om telkens die platform specifieke libraries te integreren (zoals Healthkit of Coremotion etc). Verder ben ik ook wel enorm fan van bvb Combine of Swift Concurrency voor het async programming en vind ik het gewoon leuk om daarmee dingen te ontwikkelen.

Ben momenteel bezig aan een app for watchos die een soort van sleeptracking doet, al blijft het lastig om aan de hand van bewegingen en/of HR data JUISTE assumpties te maken. Ik zou eigenlijk een testgroep moeten oprichten en data vergelijken met de data afkomstig van een electroencephalogram maar dat is onbegonnen werk voor een single developer zonder fondsen :) Maar goed, het maakt gebruik van HealthKit, CoreMotion, Notificaties, ExtendedRuntimSessions, Storekit, etc dus ideaal om kennis te vergroten.
 
Laatst bewerkt:
Een heel gedoe omdat het geen native Swift was of om andere redenen ?

Ikzelf zou ook wel graag willen ontwikkelen voor multiple platforms, maar het lijkt me een heel gedoe om telkens die platform specifieke libraries te integreren (zoals Healthkit of Coremotion etc). Verder ben ik ook wel enorm fan van bvb Combine of Swift Concurrency voor het async programming en vind ik het gewoon leuk om daarmee dingen te ontwikkelen.

Ben momenteel bezig aan een app for watchos die een soort van sleeptracking doet, al blijft het lastig om aan de hand van bewegingen en/of HR data JUISTE assumpties te maken. Ik zou eigenlijk een testgroep moeten oprichten en data vergelijken met de data afkomstig van een electroencephalogram maar dat is onbegonnen werk voor een single developer zonder fondsen :) Maar goed, het maakt gebruik van HealthKit, CoreMotion, Notificaties, ExtendedRuntimSessions, Storekit, etc dus ideaal om kennis te vergroten.
Ja, omdat je niet volledig native bent is het een pak lastiger om build problemen op te lossen omdat die dan super abstract zijn.

Het opzetten van certificaten enzo vond ik ook niet zo duidelijk, dat zal grotendeels wel hetzelfde zijn als bij echt native ontwikkelen. En er zijn wel een hoop youtube video's die het uitleggen, ofja, toch voordoen...

App review etc valt op zich wel mee. De eerste is de lastigste, daarna valt dat best goed mee, gewoon altijd in het achterhoofd houden dat het een paar dagen kan duren.
 
Ben 4j geleden dankzij een VDAB-opleiding begonnen met programmeren met het specifieke doel om snel ergens te kunnen starten als mobile ontwikkelaar. Eerste stap waren de basics van OOP, dat deden we in Java, om niet lang erna ook wat Swift te leren en in de wereld van mobile te duiken met native iOS en Android. Na deze relatief korte opleiding had ik het geluk een werkgever te vinden die de kans waagden met mij aan te nemen, en ben er als enige iOS'er aan het werk gegaan. De app bestond al, dus heb hem niet from scratch gebouwd. Maar wel een gigantische hoop spaghetticode geërfd van de handen van tientallen devs met een eigen stijl die er eerder aan hadden gewerkt voordat het bedrijf koos om te investeren in een in-house team. Ik werk momenteel nog met UIKit maar er is af en toe sprake van een migratie naar SwiftUI op poten te zetten. Ik wil graag SwiftUI leren, maar om een app van deze omvang te gaan omvormen... Maakt me een beetje zenuwachtig, Verder werken we ook met PassKit om gebruik te maken van Apple Pay en in-App provisioning. Hier en daar ook een klein beetje CoreLocation en AVKit. Binnenkort ga ik ook wat moeten kennismaken met PhotosUI, al ben ik van die laatste niet zo zeker of het wel de juiste library is.
 
Het opzetten van certificaten enzo vond ik ook niet zo duidelijk, dat zal grotendeels wel hetzelfde zijn als bij echt native ontwikkelen. En er zijn wel een hoop youtube video's die het uitleggen, ofja, toch voordoen...

Zelf ook voornamelijk ervaring met React Native, maar kan wel native code schrijven indien nodig. Ondertussen toch al een +10 apps in de store gezet (zowel iOS als Android). Voor het signen van je builds (Provisioning profiles, certificates,...) kan ik je ten zeerste Fastlane Match aanraden. Deze tool automatiseert bijna heel het proces en maakt het allemaal een heel stuk makkelijker. Verder maken wij ook gebruik van Microsoft App Center voor heel onze CI flow (builden, testen, distributie).
 
Ik gebruik ook Fastlane. Pilot voor TestFlight builds te maken en gym voor App Center builds. Binnenkort eens onderzoeken hoe Match me erder vooruit kan helpen want het is wel wat gepruts altijd met die profiles en certificaten.
 
Terug
Bovenaan