Installatie dampkap met aparte recirculatie box

Reverz

Well-known member
Wij hebben vorige week een 6811 Pure'Line Compact geplaatst met daarbij een recirculatiebox (7931400). Ik ging er gewoon van uit dat ik hierbij een Flexibel kon kopen (906408) en dat dit aan beide zijden plug & play zou zijn en dat de kous daarmee af was... maar je raad het al, dat is niet geval anders was er geen topic.

Aan de zijde van de dampkap past de flexibel perfect op de uitlaat. Aan de zijde van de recirculatiebox stoten we op een probleem: de invoer van de recirculatie box is te smal (of buis te breed, hoe je het ook bekijkt). Ik dacht dus: ik heb hier gewoon een koppelstuk nodig om de buis van vorm te laten wijzigen maar na wat opzoekwerk op de website kan ik niks terug vinden.

Op heb contact opgenomen met Novy ondertussen en daar zeggen ze via mail: koop verbindingsstuk 906402 + vast kanaal van 1 meter.
Een kwartier daarvoor had ik al gebeld omdat het antwoord op mail te lang op zich liet wachten en daar zeiden ze dan weer koop artikel 906402 en tape de aansluiting af met ALU tape. :wtf:

Los van de 2 verschillende antwoorden: I still don't get it. 906402 is een gewoon verbindingsstuk, geen vervalstuk voor zover ik op de foto kan zien... dat gaat volgens mij dus niks doen want de vorm van mijn buis blijft dan nog steeds hetzelfde (te breed).

Gaan ze mij nu bij Novy echt vertellen dat de enige manier om hun €1600 dampkap aan hun €400 recirculatiebox te koppelen met hun €75 flexibel is van de 2 niet passende monden gewoon aan elkaar te tapen met ALU tape? :unsure: :sop:

In de hoop dus stiekem dat er hier iemand ervaring heeft met Novy dampkappen en mij kan vertellen dat ik iets totáál over het hoofd kijk...
 
Heb eventjes uw artikelen etc opgezocht om wa zich op uw situatie te krijgen.

1ste wat me al opvalt is dat de recirculatiebox die jullie hebben, niet standaard als accessoire wordt aangeboden op de technische fiche van de dampkap.
Maar box is wel compatibel met jullie dampkap...dus daar al de eerste red flag qua plug en play.

Aan de hand van de technische fiche zie ik dat de dampkap een aansluiting heeft met een plat kanaal? Alsook de box heeft een aansluiting met een plat kanaal?
Het is misschien té simpel? Maar kan je geen plat kanaal tussensteken dan? Ik zie nergens de mogelijkheid op de fiche om een rond kanaal te voorzien op de dampkap. Ook al de dampkap niet recht op recht zou zitten, kan je dit oplossen met platte kanalen.

Als het echter toch met ronde aansluiting is, zijn er koppelstukken op de markt op uw probleem op te lossen.
Alleen moet je goed kijken of je de buiten diameter nodig hebt of de binnendiameter
 
Heb eventjes uw artikelen etc opgezocht om wa zich op uw situatie te krijgen.

1ste wat me al opvalt is dat de recirculatiebox die jullie hebben, niet standaard als accessoire wordt aangeboden op de technische fiche van de dampkap.
Maar box is wel compatibel met jullie dampkap...dus daar al de eerste red flag qua plug en play.

Aan de hand van de technische fiche zie ik dat de dampkap een aansluiting heeft met een plat kanaal? Alsook de box heeft een aansluiting met een plat kanaal?
Het is misschien té simpel? Maar kan je geen plat kanaal tussensteken dan? Ik zie nergens de mogelijkheid op de fiche om een rond kanaal te voorzien op de dampkap. Ook al de dampkap niet recht op recht zou zitten, kan je dit oplossen met platte kanalen.

Als het echter toch met ronde aansluiting is, zijn er koppelstukken op de markt op uw probleem op te lossen.
Alleen moet je goed kijken of je de buiten diameter nodig hebt of de binnendiameter
Merci, om even mee te kijken. Op de website van Novy staat de recirculatiebox wel bij de bijhorende accessoires (5de artikel): https://www.novy.com/nl-be/producten/dampkappen/plafonddampkap/pure-line-compact/6811/ (EDIT: ook in de catalogus staat hij bij de accessoires opgelijst). Ergens logisch ook, het heeft geen zin van een een dampkap met 19,5cm inbouwhoogte te plaatsen als je dan een recirculatiebox van 27cm hoogte moet gaan steken...

Beide stukken hebben inderdaad een aansluiting voor een plat kanaal maar het probleem is dat beide invoermonden niet dezelfde zijn. Ze zijn beiden plat maar de vormen verschillen waardoor gelijk welk stuk je dus neemt steeds hooguit aan 1 van beide toestellen gekoppeld kan worden, voor de andere zijde is een andere pasvorm nodig.

Ik denk dat beide toestellen in theorie wel compatibel zijn met ronde afvoeren maar het probleem is dat dit praktisch niet uitvoerbaar is wegens geringe inbouwhoogte. We hebben speciaal dit type gekozen om het vals plafond zo min mogelijk te moeten laten zakken.
 
Laatst bewerkt:
Hmm, verloopstukken om van plat naar rond of omgekeerd te gaan bestaan er genoeg.
Maar verloopstukken om van "diameter" van platkanaal te veranderen bestaat precies niet echt. Of ik vind toch niet meteen iets als ik snel zoek.

Is er geen oplossing om bijvoorbeeld 50cm rond te verlopen?
Uitblaas dampkap -> plat kanaal -> verloopstuk naar rond -> 50cm rond -> verloopstuk naar plat kanaal met andere afmeting -> aansluiting box
 
Hmm, verloopstukken om van plat naar rond of omgekeerd te gaan bestaan er genoeg.
Maar verloopstukken om van "diameter" van platkanaal te veranderen bestaat precies niet echt. Of ik vind toch niet meteen iets als ik snel zoek.

Is er geen oplossing om bijvoorbeeld 50cm rond te verlopen?
Uitblaas dampkap -> plat kanaal -> verloopstuk naar rond -> 50cm rond -> verloopstuk naar plat kanaal met andere afmeting -> aansluiting box
We hebben het opgelost. Op de uiteinden van de flexibel zit eigenlijk gewoon een stuk platte buis in getaped, we hebben dat stukje buis eruit gehaald en de flexibel recht op de recirculatiebox getaped. lijkt redelijk ok te zijn maar ik vind dit wel een oplossing van de hond zijn kl*ten, zeker voor zo'n duur systeem. :unsure:

Ik begrijp niet dat ze op de dampkap een invoer voorzien waar zo'n buis mooi in schuift om dan op de recirculatiebox een volledig andere mond te zetten. In plaats van aan beide zijden dezelfde uitvoer/invoer te voorzien dan was er dus geen probleem. :sop:
 
Je moet toch gewoon de 906402 Verbindingsstuk hebben?
Uw flexibel is man - vrouw en je hebt vrouw - vrouw nodig. Dus maak je van die één man een vrouw met dat verbindingsstuk.
Want dat verbindingsstuk is vrouw - vrouw.
 
Terug
Bovenaan