Instagram account geblokkeerd

Hans Moleman

Well-known member
Eergisteren vroeg instagram opeens mijn geboortedatum.

Niet beseffende hoe belangrijk dat is voor die sjarels gaf ik een random datum in.
Nu denken ze dat ik jonger ben dan 13 jaar, en moet ik als mid dertiger bewijzen dat ik meerderjarig ben.
Als ik bezwaar aanteken tegen deze zever, moet ik een foto doorsturen van mijn paspoort. Eens ik dit formulier wil verzenden krijg ik echter volgende melding.

Je kunt deze functie momenteel niet gebruiken​

  • We stellen een limiet aan hoe vaak je berichten en opmerkingen kunt plaatsen en andere dingen kunt doen in een bepaalde periode om de community te beschermen tegen spam. Je kunt het later opnieuw proberen. Meer informatie
  • Als je van mening bent dat dit niet in strijd is met onze richtlijnen voor de community, laat het ons dan weten.
Heeft iemand deze zever reeds moeten ondergaan? En hoe hebben jullie dit opgelost?
Geen zin om een nieuwe account te moeten maken.
 
Ik moest om om mijn fb account te 'beveiligen' ofzo foto van mijn id doorsturen. Ik heb fb nooit echt gebruikt, dus dat acc had echt nul waarde. No way dat ik mijn id doorstuur naar Zuck boi. Ik vertrouw eender welke terroristenorganisatie meer met mijn id dan facebook.

Als je gewoon Instagram gebruikt om mensen te followen, zou ik gewoon een nieuwe account maken.
 
Kan je je geboortedatum niet aanpassen naar bvb vandaag 13 jaar geleden?

Dus dat je morgen zogezegd 13 jaar wordt.

Ik heb die truc ergens toegepast op mijn zoon zijn Gmail-account. Die ging verwijderd worden omdat hij nog geen 13j was. En de geboortedatum aanpassen naar een leeftijd +13j ging niet zonder een hele hoop stappen (gegevens van kredietkaart bvb).


De dag dat je volgens Instagram dus 13+ bent kan je je geboortedatum gewoon terug aanpassen naar je werkelijke geboortedatum.
 
Kan je je geboortedatum niet aanpassen naar bvb vandaag 13 jaar geleden?

Dus dat je morgen zogezegd 13 jaar wordt.

Ik heb die truc ergens toegepast op mijn zoon zijn Gmail-account. Die ging verwijderd worden omdat hij nog geen 13j was. En de geboortedatum aanpassen naar een leeftijd +13j ging niet zonder een hele hoop stappen (gegevens van kredietkaart bvb).


De dag dat je volgens Instagram dus 13+ bent kan je je geboortedatum gewoon terug aanpassen naar je werkelijke geboortedatum.

Goeie manier van denken. Maar ik kan niets meer aanpassen aan mijn account. Ik kan enkel bezwaar aantekenen. En dat lukt dus niet.

Het zal dus een nieuwe acount worden. Echt een ongelofelijk prutssysteem dat Facebook en Instagram hanteren. Mijn vriendin raakt ook al niet meer op Facebook op haar nieuwe gsm door dat belachelijke systeem.
 
Maar denk ook eens na waaróm ze zo'n systeem hanteren hè. En uiteindelijk zit je nu in de shit omdat je moedwillig verkeerde gegevens hebt ingevuld.
Maar waarom zou zo'n shitorganisatie nu moeten weten op welke dag ik geboren ben, laat staan een kopie van mijn ID-kaart vragen? Om wat berichten te liken en foto's te posten?
 
Maar waarom zou zo'n shitorganisatie nu moeten weten op welke dag ik geboren ben, laat staan een kopie van mijn ID-kaart vragen?
Gaat niet om jouw geboortedatum maar je leeftijd. Je heb verschillende wetten die bepalen dat je geen gegevens van kinderen mag verwerken. Volgens de GDPR wetgeving moet je bv 16 jaar zijn voor je toestemming kan/mag geven om je gegevens te verwerken. Voor die Amerikaanse bedrijven speelt de COPPA wet waar dat op 13 jaar is vastgelegd.

Geen idee eigenlijk wat de exacte regels zijn voor bv Amerikaanse bedrijven die hier diensten aanbieden. Herinner me bij mijn zoon zijn Google account dat hij vanaf 13 jaar kon kiezen om niet langer onder mijn "toezicht" te vallen.
Om wat berichten te liken en foto's te posten?
Denk dat dit wel een heel simpele voorstelling is van een social medium?
 
Gaat niet om jouw geboortedatum maar je leeftijd
Ik ga mij anders verwoorden: waarom zijn FB of IG uit op mijn exacte gegevens (zoals een ID, wettelijke grijze zone overigens) maar zijn Apple, Microsoft, WhatsApp, PayPal,... daar niet op belust? Reddit? Al zo'n bedrijven zouden dan toch ook onder diezelfde wetgeving moeten vallen? Zij verwerken ook tonnen gegevens van hun gebruikers. Waarom hebben zij dan niet die willekeur die Meta kent?
 
Ik ga mij anders verwoorden: waarom zijn FB of IG uit op mijn exacte gegevens (zoals een ID, wettelijke grijze zone overigens) maar zijn Apple, Microsoft, WhatsApp, PayPal,... daar niet op belust? Reddit? Al zo'n bedrijven zouden dan toch ook onder diezelfde wetgeving moeten vallen? Zij verwerken ook tonnen gegevens van hun gebruikers. Waarom hebben zij dan niet die willekeur die Meta kent?
Het jij dan specifiek de ervaring dat je bij deze bedrijven al je ID hebt moeten tonen? Whatsapp is trouwens eigendom van Meta.

Zelf nog nooit bij 1 van bovenstaande bedrijven mijn ID moeten tonen. Wellicht is het een specifieke procedure om aan te tonen dat de initieel verstrekte informatie fout was? Hoe zou men dit volgens jou dan anders moeten aanpakken?
 
Het jij dan specifiek de ervaring dat je bij deze bedrijven al je ID hebt moeten tonen?
Nee, het is net datgene wat ik wil zeggen. Enkel Meta lijkt dit te doen. Voorbeeld: tijdje geleden mijn FB account geblokkeerd, naar aanleiding van het in gebruik nemen van een nieuwe telefoon. Enkel te unlocken door het doorsturen van een kopie van mijn ID-kaart (reset via email werd geweigerd). Niet gedaan, uiteraard. Bij de overige bedrijven nog nooit voor gehad. MS en Apple sturen een SMS-code of hebben geautomatiseerde spraakoproepen. Google en Reddit hebben recovery via email en Google zelfs via een alternate email. Meta is enkel tevreden te stellen met je ID-kaart om één of andere reden. Zelfs al is mijn naam op FB ingekort, of mijn geboortedatum is met een paar maand verschil, wat is de impact daarvan naar dienstverlening of zelfs juridische gronden? Waarom vereist die ene Amerikaanse, commerciële dienst legitimatie en de rest niet? Just... no!

Kleine edit: je rijksregisternummer heeft een nogal speciale status en het verwerken ervan is onderworpen aan heel strenge regels. In België zijn er maar een beperkt aantal instanties die het rijksregisternummer legaal mogen verwerken. Dat die wet en masse wordt geschonden door o.a. werkgevers of verhuurders, doet niets af aan het feit dat dit simpelweg illegaal is. Het verplicht voorzien van een ID-kaart impliceert het voorzien van dat rijksregisternummer. Dat mag niet zomaar en Facebook zal hier geen uitzondering op zijn.
 
Laatst bewerkt:
Nee, het is net datgene wat ik wil zeggen. Enkel Meta lijkt dit te doen. Voorbeeld: tijdje geleden mijn FB account geblokkeerd, naar aanleiding van het in gebruik nemen van een nieuwe telefoon.
Maar daar gaat heel die discussie hier toch niet over? Het gaat niet over een geblokkeerde account, maar over het (moedwillig) verstrekken van verkeerde informatie waardoor de verstrekker van de dienst eigenlijk in overtreding is wegens de zogezegde leeftijd van de klant. Hoe moeten ze anders controleren dat het niet gaat om een 10-jarige die toch probeert toegang te krijgen door zich ouder voor te doen dan hij is?
 
Hoe moeten ze anders controleren dat het niet gaat om een 10-jarige die toch probeert toegang te krijgen door zich ouder voor te doen dan hij is?
"Hierbij bevestig ik dat ik ouder ben dan x jaar of toestemming krijg van mijn ouders". Verantwoordelijkheid succesvol afgeschoven. Net zoals quasi alle andere website dat doen, zou ik denken.
Maar daar gaat heel die discussie hier toch niet over?
Ik wou vooral poneren dat men naar een ID vraagt met een schier willekeur en dat het niets (meer?) te maken heeft met controle van leeftijd "om tere zieltjes te beschermen". Dat is (imo) een drogreden die men eraan geeft om toch maar zoveel mogelijk informatie te vergaren.
 
"Hierbij bevestig ik dat ik ouder ben dan x jaar of toestemming krijg van mijn ouders". Verantwoordelijkheid succesvol afgeschoven. Net zoals quasi alle andere website dat doen, zou ik denken.
Dit werkt toch niet als je verschillende wetgevingen voor verschillende leeftijden hebt?

En mensen worden nu eenmaal ouder, dus na een tijdje verandert de wetgeving voor jou.
Een geboortedatum is nu echt niet teveel gevraagd.

En deze dan met opzet foutief doorgeven, vraagt achteraf bewijs dat je toch ouder bent dan je eerst deed vermoeden.

Ik vind dit net een goeie stap van social media providers, tbh.
 
Terug
Bovenaan