Inbouwcassette open haard. Welk hout

Fabke

Active member
Hallo

Volgende week komen ze een inbouwcassette plaatsen in onze open haard met flexibele buizen.

Na de verbouwingen heb ik veel houten planken. (Buiten planken vervangen van de tuinhuis).
K heb me vorig weekend beziggehouden met het in stukken zagen van die planken en k heb echt veel planken (die ik zou gebruiken om het vuur aan te steken, daarna zou ik hout van bomen gebruiken)

Er zijn planken met vernis op (k denk wel oude vernis) . Mag ik dit verbranden? Iemand vertelde me dat er kans is op schoorsteenbrand. M'n papa zegt dat ik het mag verbranden want das ook soort olie (vernis).
Wetende dat ik dit enkel voor m'n vuur aan te steken is.

Wat denken jullie hiervan?
 
Hallo

Volgende week komen ze een inbouwcassette plaatsen in onze open haard met flexibele buizen.

Na de verbouwingen heb ik veel houten planken. (Buiten planken vervangen van de tuinhuis).
K heb me vorig weekend beziggehouden met het in stukken zagen van die planken en k heb echt veel planken (die ik zou gebruiken om het vuur aan te steken, daarna zou ik hout van bomen gebruiken)

Er zijn planken met vernis op (k denk wel oude vernis) . Mag ik dit verbranden? Iemand vertelde me dat er kans is op schoorsteenbrand. M'n papa zegt dat ik het mag verbranden want das ook soort olie (vernis).
Wetende dat ik dit enkel voor m'n vuur aan te steken is.

Wat denken jullie hiervan?
Uw papa is verkeerd. Verniste planken niet verbranden. Het milieu, maar zeker ook uw buren, zullen u dankbaar zijn.

Stook geen rotzooi, enkel droog en onbehandeld hout.
 
Het is hier al gezegd maar absoluut geen bewerkt hout verbranden. De gortigheid die dan in de lucht komt is nog veel malen erger dan als je gewoon proper hout stookt.

Ik ben voor houtkachels, hebben er zelf eentje, maar mensen die alles maar opstoken die verpesten het natuurlijk weeral.

Van die geribbelde flexibele buizen ben ik ook al gene fan van, alles blijft daar achter hangen en gevaar op schouwbrand is een stuk hoger. Beter vaste buizen me isolatie wanden steken. Brandgevaar zeer laag. Hier was een schoorsteenveger geweest voor de eerste keer in 3 jaar en de buizen zagen er vanbinnen als 'nieuw' uit zei hij en dat hij eigenlijk voor niks was gekomen.
 
Nooit bewerkt hout verbanden. Doe u zelf en uw buren een plezier en breng dat gewoon naar het containerpark.

Zorg voor goed brandhout en stook op een manier dat de overlast voor de omgeving minimaal is.
 
Van die geribbelde flexibele buizen ben ik ook al gene fan van, alles blijft daar achter hangen en gevaar op schouwbrand is een stuk hoger. Beter vaste buizen me isolatie wanden steken. Brandgevaar zeer laag. Hier was een schoorsteenveger geweest voor de eerste keer in 3 jaar en de buizen zagen er vanbinnen als 'nieuw' uit zei hij en dat hij eigenlijk voor niks was gekomen.

Is natuurlijk niet overal mogelijk om met vaste buizen te werken in een bestaande schouw.

Schoorsteen regelmatig vegen en dan is er geen probleem.
 
T is een woning van 1980.
Toen de firma kwam kijken wat er mogelijk was, vertelde hij me dat er chauffagebuizen in de schouw van de open haard zijn. Ze hebben dit al vaker gezien .

K zal dus nog eens mijn hoop brandhout herordenen
 
Ge kunt die planken wel verbranden in een vuurkorf hoor …is evenvervuilend als de mensen die barbecueën op kolen . ;)

(is om te zwanzenhéé ;;behalve dat laatste )
 
wat raden jullie me aan om de vloer te beschermen (parket) aan de inbouwcassette?
Is een brandwerend tapijt goed? (k zou niet willen dat er kleine vonken, bij het openen van de inbouwcassette, schade maakt aan mijn parket.)
 
Terug
Bovenaan