Ik ga op reis en ik schakel (thuis) uit...

polar bear

Well-known member
Misschien een interessant topic over hoe je uw woonplaats achterlaat bij het vertrek op reis.
Dit naar aanleiding van een gesprek/discussie met mijn broer over dit onderwerp en hij verklaarde mij zot dat ik alles redelijk open en vrij achterlaat.
Hij schakelt zijn boiler uit (vanaf wanneer loont dit?), zet zijn leidingwater toe en nog veel meer en dat verbaasde me.

wat ik doe:
Wij hebben 2 katten en dus sowieso komt er dagelijks iemand langs (ouders, schoonouders wonen op 5km, eventueel de buur)

(verlengd) weekend: niets, ik vertrek zoals ik naar mijn werk zou vertrekken, in putje winter eventueel mijn vloerverwarming op continu nacht laten staan.

vanaf een week: in de winter vloerverwarming sowieso op continu nachttempratuur, in de zomer wat hitte maatregelen zoals screens en rolluiken naar beneden en mijn (schoon)ouders die planten water geven. Maar meer kan ik niet bedenken.
 
Hier gaat het gas en het water dicht en laat ik enkel de noodzakelijke dingen van elektriciteit aangeschakeld , van al de rest gaat de zekering uit. Dit enkel voor reizen langer dan enkele dagen natuurlijk. Rolluiken staan op automatisch tenzij ze erg warm weer uitgeven, dan blijven deze op het bovenverdiep dicht.
 
Als wij op verlof vertrekken (min. verlengd weekend), dan schakel ik de CV doorstromer uit, draai de waterkraan dicht en trek ik stekkers fysiek uit het stopcontact. Behalve in de winter natuurlijk, dan staat de verwarming heel licht aan 10gr. Frigo laten we eigenlijk altijd aan, daar zit toch altijd nog wat eten in.

Het water draaien we nog maar +/- 1j dicht, sinds ik eens opgebeld ben geweest omdat de gang van het appartementsgebouw onder liep. Bleek de koppeling tussen wasmachine & kraan losgekomen te zijn. Slecht geïnstalleerd ofzo, of door de trillingen, geen idee.

Wat we standaard elke avond doen: 3 schakelaars uitschakelen, 1 in bureau (laptop, desktop, opladers), 1 van living (TV & Chromecast) en 1 van internet.
 
Laatst bewerkt:
ik niets.

Maar ik ken zo ene die echt zorgt dat heel zijn frigo en koelkast leeg is, de laatste dagen voor vertrek amper iets meer heeft zitten, om toch maar zijn stekker te kunnen uit trekken van zijn frigo en diepvries.

Hoe gierig moet je daar niet voor zijn denk ik dan :help:
 
ik niets.

Maar ik ken zo ene die echt zorgt dat heel zijn frigo en koelkast leeg is, de laatste dagen voor vertrek amper iets meer heeft zitten, om toch maar zijn stekker te kunnen uit trekken van zijn frigo en diepvries.

Hoe gierig moet je daar niet voor zijn denk ik dan :help:

Goh, ik ken mensen die dat vooral deden om geen risico te lopen dat -als de stroom in die weken uitvalt- ze met een pak bedorven eten zitten (in diepvries dan, bijna niets in de frigo zou die 3 weken gekoeld overleven) of erger, dat ze niet eens weten dat dat eten een tijd ontdooid was tijdens hun reis.
En het gemak om dan gewoon de zekering te kunnen afzetten.

Zelf zette ik gewoon de verwarming op minimum; zaken zoals frigo en diepvries liet ik gewoon aan. Maar het waren dan ook meestal maar reizen van 1-2 weken.
 
Niet veel eigenlijk, hoogstens een stekkerblok uitschakelen aan de tv kast zodat die toestellen niet voor niks stand-by blijven staan. Gasketel gaat ook uit tijdens lange zomervakanties.
Er komt dagelijks iemand naar de katten kijken en hun water verversen. Eten krijgen ze via een voederautomaat, dat ding heeft wifi nodig, net zoals het alarmsysteem en de camera's.. dus zo'n zaken blijven uiteraard actief.
 
Alles in het mate van mogelijke.
Ik beschouw dat als een goed moment om de diepvriezer/koelkast leeg te krijgen als ik dat kan.
Enkel de boiler blijft aangesloten maar wordt op vakantiestand gezet.

Internet wordt gedeeld met een buur dus router blijft wel aanstaan.
 
Niets. Ik ga nu geen groenten of volledige maaltijden in de koelkast laten staan als ik een week weg ben, als ik een dag weg ben staat de temperatuur lager als de verwarming anders zou aanslaan maar behalve de rolluiken achteraan dicht aan raam + venster ben ik er redelijk gerust in.
 
Terug
Bovenaan