Hypothecaire lening: ondertekend aanbod nog opzeggen?

Affinity

Active member
Beste,

Even een vraagje, ik las online dat je tot 2 weken na het tekenen van een kredietovereenkomst nog kan annuleren via een aangetekende brief.

Op 1 site las ik echter dat dit voor hypothecaire leningen niet kan.

Het betreft een herfinanciëring met bijkomende lening waarvan een aanbod getekend is, weet iemand effectief of dit nu vastligt of dat we hier eventueel nog een annulatie van kunnen doen?

Alvast bedankt voor de info.
 
DE vraag - waarom wil je ervan afzien? En heb je al met de bank gebeld?

Op papier staat meestal vanalles om worst case scenarios in te dekken, maar in realiteit kan het soms flexibeler zijn.

Wij moesten per contract 6mnd op voorhand de vervroegde aflossing aanvragen en goedgekeurd worden. In realiteit binnen de 2 weken gepiept zonder officiele approval ...
 
De reden waarom we dit - eventueel - willen annuleren kan ik moeilijk meegeven.

Er is op zich geen vervroegde aflossing nodig. We hebben gewoon het aanbod getekend, overdracht van hypotheek van onze huidige bank naar de nieuwe bank zou pas in juli plaatsvinden, alsook het extra geleende bedrag zou pas opgenomen worden eind dit jaar.

Ik vraag mij dus af of we nu, na "aanvaarding van hun voorstel", dit toch nog kunnen annuleren.

Ik heb dit nog niet gemeld aan de bank dat ik dit overweeg of hiervoor wil informeren, er is 1 addertje bovengekomen na het tekenen van het aanbod dat ik gemist had - de informatie die ik op mail kreeg van de bankier klopte hier ook niet (voor ik het aanbod getekend had). Hij is aan het kijken om dit nog recht te trekken om het gedaan te krijgen zoals hij mij initieel verteld had. Als dit niet lukt wil ik zeker kijken om te verbreken, al dan niet met een boete.
 
Toen ik herfinancierde bij mijn huidige bank had ik een week denk ik alsnog te annuleren na ondertekening. Maar zal afhangen van de kleine lettertjes in uw contract.
 
Moeilijk om een concreet advies te geven zonder inzage in toepasselijke (algemene) voorwaarden, maar het herroepingsrecht geldt inderdaad niet voor hypothecaire leningen.

Tenzij de toepasselijke voorwaarden een uitweg bieden, zal je het contracten moeten verbreken met betaling van een wederbeleggingsvergoeding. Daarmee is natuurlijk niet gezegd dat de bank die ook effectief opeist.
 
Kleine update: De bankier had beloofd te kijken wat hij kon doen, en heeft dus nu ook weldegelijk zijn eerste woord (wat in ons voordeel was, JPV), kunnen nakomen!

Stressmomentje, en uit paniek wou ik alvast informeren om - indien nodig - drastisch te kunnen ingrijpen om mijzelf niet in de financiële shit te steken.
 
Terug
Bovenaan