Hoe terras proper krijgen?

LaCucaracha

Well-known member
Wij wonen sinds augustus vorig jaar in ons huis en hebben blauwe steen op ons terras. Door uitstelgedrag/slecht weer hebben we het terras nog nooit gekuist (en ik denk dat het bij de vorige eigenaar ook al een tijd geleden was), waardoor die nu meer groen dan blauw ziet (zie hieronder wat foto's).

We hebben al wat geprobeerd om met een schuurborstel en D'Or (https://www.bol.com/be/nl/p/d-or-vl...d_WX0gQN2EzGA6X8C2CHLRegCddLDwExoC1RwQAvD_BwE)
maar dat gaf 0 resultaat: terras was nog altijd even vuil...

We dachten nu iets zwaardere middelen in te zetten: hogedrukreiniger en een straffer product, maar heb echt geen verstand van welk product geschikt is, welk type hogedrukreiniger we nodig hebben, of we het best een "terrasborstelkop" gebruiken of het met de gewone spuit ook wel lukt...
Ik heb mij laten vertellen dat een hogedrukreiniger zeer slecht is voor de voegen, maar als je daar niet van te dichtbij recht op spuit, valt dat misschien wel mee?

Enkele foto's:

Iemand raad?

Bedankt!

Wij wonen sinds augustus vorig jaar in ons huis en hebben blauwe steen op ons terras. Door uitstelgedrag/slecht weer hebben we het terras nog nooit gekuist (en ik denk dat het bij de vorige eigenaar ook al een tijd geleden was), waardoor die nu meer groen dan blauw ziet (zie hieronder wat foto's).

We hebben al wat geprobeerd om met een schuurborstel en D'Or (https://www.bol.com/be/nl/p/d-or-vl...d_WX0gQN2EzGA6X8C2CHLRegCddLDwExoC1RwQAvD_BwE)
maar dat gaf 0 resultaat: terras was nog altijd even vuil...
Ik heb een klein terras (op mijn balkon) met gelijkaardige tegels en die groene aanslag keert jaarlijks terug.
Heel eenvoudig te behandelen: probeer eerst met azijn (de goedkoopste van de Colruyt) en als dat niet werkt met javel (aldi). Meestal is die azijn al voldoende. Best doen op een droge/warmere dag in de zomer als de tegels goed droog zijn en het de komende dagen niet gaat regenen.

Doen wij jaarlijks met hogedrukreiniger en oppervlakte/terrasreiniger, zonder extra producten. Perfect resultaat en voorlopig geen probleem met de voegen (na 12 jaar).

Op blauwsteen weet ik het nu niet wat het effect zou zijn maar tegen groenaanslag en onkruid die tussen de voegen van de klinkers komt spuiten wij af en toe verdund bleekwater op de oprit.

Efkes benadrukken dat Javel wel efficiënt is, maar op ecolgisch vlak een ramp is. Als naast je terras planten staan en je spuit nadien het water af naar de planten toe, mag je daarna voor nieuwe planten zorgen...

Zo een terrasreiniger schotel op een deftige hogedruk werkt wel goed. Denk wel dat met een instap hogeddukreiniger het misschien niet zal lukken

Zo een terrasreiniger schotel op een deftige hogedruk werkt wel goed. Denk wel dat met een instap hogeddukreiniger het misschien niet zal lukken
zo doen wij het ook maar tis toch niet optimaal voor de voegen bij ons.
Bruin zeep ook al geprobeerd, mosaanslag verwijderaar maar dat is toch allemaal zo optimaal niet.

Met een hogedrukreiniger gaat ge wel uw tegels (klinkers idem) beschadigen/ruwer maken met als gevolg nog meer groen aanslag.

Het beste is gewoon met de schuur
borstel en natuurlijke zeep schrobben.

Hier ook Biomix ATM proberen dit voorjaar. Veel goeie dingen van gehoord. Zou ook niet schadelijk zijn voor gras en planten?

Terug
Bovenaan