Het absuluut debiele systeem dat 2dehands hanteert om gebruikers te raten (ervaringen)

Spuddy

New member
Crowdfunder FE
Scenario:

Je bied een cpu aan. Peter is geinteresseerd en begint een chat gesprek. Even later begint Sven een chatgesprek want ook hij is geinteresseerd in die cpu. Je vertelt Sven dat er hem al iemand voor is maar als die niet komt opdagen dan laat ik je zeker iets weten. "Super", zegt Sven.
Maar Peter komt wel opdagen en de verkoop loopt vlot. Ik blij, Peter blij. Ik ga terug naar 2dehands en vertel Sven dat de cpu helaas is verkocht aan de persoon die hem voor was. En dan verwijder ik het zoekertje... O jeetje. En hier begint de miserie. Wanneer je je zoekertje verwijderd vraagt 2dehands of je item is verkocht via 2dehands of niet. Je klikt uiteraard op "ja". "Super" zegt 2dehands, "Deel je ervaring met Sven". Huh? Sven? Maar ik heb die cpu helemaal niet aan Sven verkocht, wel aan Peter. Wat er gebeurt is dat 2dehands denkt dat je item is verkocht aan de persoon met wie je het laatst hebt gechat alvorens je je zoekertje verwijdert, en dat was Sven, om hem te melden dat de cpu verkocht was aan Peter. Je geeft dan ook geen rating aan Sven.
Maar Sven kan nu ook jou raten. En Sven is niet blij. Want sven had liever die cpu zelf gekocht... 1 ster...

Je mag dan nog de klantendienst van 2dehands contacteren, zij hebben niet de macht of mogelijkheid om gebruikerservaringen te verwijderen of aan te passen.


Scenario 2:

Je verkoopt iets op 2dehands maar de persoon die het item van je heeft gekocht is niet blij met de aankoop, terecht of niet, maakt niet uit. Je voelt dat je een slechte rating gaat krijgen. Geen probleem. Verwijder je zoekertje en wanneer 2de hands je vraagt of het item is verkocht via de site of niet klik je gewoon "nee". Probleem opgelost, niemand kan je raten, ook niet de koper.

Uitzondering op deze 2 scenarios is natuurlijk wanneer je de betaling via 2dehands zelf doet. Maar serieus, wat een kutsysteem!
 
Van die paar mindere reviews gaat u rating toch niet de dieperik in. Ik zou mij daar nu eens gene zak van aantrekken.
 
Het is inderdaad een retarded systeem.
Ik duid alleen aan dat het verkocht is via 2dehands als ik zeker weet dat de koper diegene is die mij een rating kan geven.
 
Zolang je niet reageert op zo'n chatvenster via 2dehands kunnen zij geen sterren geven. Dus je laat het een paar dagen open staan en dan kies je met wie je in zee wil gaan ...
 
Scenario 1: zorg er gewoon voor dat je laatste berichtje ging naar de koper alvorens je het zoekertje wist
Scenario 2: als je uw zoekertje wist omdat je een negatieve review vreest, dan krijg je dus ook geen positieve review en zal je dus minder positieve reviews hebben dan wanneer je wel deftig verkocht.

Niks is perfect maar om nu te zeggen tis een debiel kutsysteem... als jij zelf een beter systeem kent dat ook volledig gratis is en dus geen gigantische "moderatie crew" moet aanstellen, en honderdduizenden gebruikers en zoekertjes aankan en zeer laagdrempelig en toegankelijk moet zijn, vertel het dan eens. Dan zal ik zeggen waar het dan weer fout loopt.

Mijn profiel heeft 49x 5-sterren en 1x 4-sterren, dat systeem werkt voor mij heel goed.
Om te beginnen kunnen ze reageren wanneer zoekertjes gerapporteerd worden....

Heb zo heel toevallig een item dat ik zelf te koop had staan via catawiki op 2dehands tegen gekomen, heeft dan nog twee dagen online gestaan nadat ik de advertentie had gerapporteerd als verdacht, en deze stond zelfs uiteindelijk op "gereserveerd", dus vermoedelijk hadden ze lang nadat ik ze gerapporteerd had toch nog iemand een voorschot afgetroggeld....
 
En hoe wilt gij dat 2dehands zich met zoiets gaat bezighouden, gij die u moeit met een transactie waar ge nog niet eens zelf in betrokken zijt. Wat verwacht gij dat zij doen? Eerst bij u eens langskomen en het object bekijken en daarna bij de andere verkoper eens langsgaan en zo besluiten wie van de 2 iets fout doet en dat zoekertje dan verwijderen, waarna die persoon gewoon opnieuw registreert met een ander account en hetzelfde ga doen? En hoeveel betaal jij om de site 2dehands te gebruiken en denk jij dat met dat geld mensen kunnen betaald worden om privé detective te spelen voor zaken waar nog niet eens iets in verkocht is. Denk jij dat Facebook wel reageert op uw berichten als detectieve? Ik verwacht dat niet en dus moet je als koper gewoon uw ogen goed opentrekken en niet naïef geld liggen opsturen naar iedereen met een internet profiel. En al helemaal geen voorschotten opsturen wtf in 20 jaar op 2dehands nog nooit van zoiets gehoord of gedaan.

Bij het rapporteer venster staat trouwens dat men prioriteit moet geven aan zoekertjes die door meerderen gerapporteerd zijn. Dus waarschijnlijk is uw rapport niks mee gebeurd als jij de enige was. En dat is ook maar normaal, jij kan zeggen wat je wil dat is geen bewijs en daar kan men toch echt geen tijd in gaan steken.
Aaah, ok ..
Jij bent van het principe "de scammers doe niets fout, zij die erin lopen moeten maar zo dom niet zijn"....

Als een verkoper een tiental artikelen te koop heeft staan, en wanneer je de foto's van die artikelen even door Google lens haalt, en je elk van die foto's op een ander kanaal kan terugvinden (eBay, catawiki, ...) en die foto's toebehoren aan verkopers van over heel de wereld....
Dan weet je dat je een scammer op je site hebt hé.
Dan moet je die niet het voordeel van de twijfel geven en al een zaken er nog een paar dagen op laten staan...

En Adevinta, het "bedrijfje" achter zowel 2dehands als Marktplaats (en nog véél meer sites) verdient meer dan genoeg hieraan hoor, alvast genoeg om 8100 mensen tewerk te stellen....

Dit is helemaal geen groepje programmeurs die een laagdrempelig platform wil aanbieden voor de man in de straat, maar een hele grote cash genererende business!
 
ik heb 2dehands.be hier al talloze keren voor gecontacteerd en ze weigeren hier precies iets aan te veranderen.

Situatie 1: Ik had een radio op het oog, was 35 minuten rijden, 1u10 heen & terug. Ik spreek een uur af af met de verkoper, en ik ben aanwezig op het tijdstip in kwestie. Ter plaatse mag ik via derden vernemen dat de radio plots niet meer te koop is. 1u10m gereden voor niets. Verkoper heeft het zoekertje nog niet "verkocht", dus ik kan geen rating geven.

Situatie 2: Ik verkoop een artikel. Koper is geïnteresseerd en zegt: "houdt het object maar opzij, ik kom het SOWISO dinsdag ophalen". Dinsdag --> niemand komen opdagen. woensdag --> niemand komen opdagen. Donderdag --> niemand komen opdagen. Geen contact meer, koper van de aardbol verdwenen. Aangezien ik het object nog niet verkocht heb --> geen mogelijkheid om een rating te geven.

Snappen die debielen dan nog altijd niet hoe achterlijk dit systeem is?
 
het object maar opzij, ik kom het SOWISO dinsdag ophalen
Heel herkenbaar.
Bij mij is reserveren gelijk aan voorschot betalen.
Geen voorschot, geen probleem, maar als er ondertussen een andere koper opdaagt is het weg.
Dot gezegd zijnde gebruik ik 2dehands nog maar zelden. Verkopen via fb marketplace + een 20-tal lokale verkoopgroepen is veel effectiever.
 
Laatst bewerkt:
Heel herkenbaar.
Bij mij is reserveren gelijk aan voorschot betalen.
Geen voorschot, geen probleem, maar als er ondertussen een andere koper opdaagt is het weg.
Dot gezegd zijnde gebruik ik 2dehands nog maar zelden. Verkopen via fb marketplace + een 20-tal lokale verkoopgroepen is veel effectiever.
Marketplace is nog een generatie erger.

1. Daar spreekt niemand Nederlands
2. Daar wordt altijd afgepingeld, ook al vraag je een vierde van de marktwaarde
3. het gemiddelde IQ ligt daar rond de 50
 
Marketplace is nog een generatie erger.

1. Daar spreekt niemand Nederlands
2. Daar wordt altijd afgepingeld, ook al vraag je een vierde van de marktwaarde
3. het gemiddelde IQ ligt daar rond de 50
Ik moet het vooral hebben uit de lokale verkoopgroepen die je daaraan kan koppelen, type "te koop in <vul uw gemeente in>". Ik ben lid van een 20-tal van die groepen tot ongeveer 50km radius, en de response via dit systeem is veel hoger dan 2dehands. Het nadeel is idd wel dat je daar veel scammers tegenkomt, maar als je in uw advertentie al direct "geen koerierdiensten" oid zet, valt dat goed mee.
 
Dit is een nieuwe voor mij: ik had nog nooit gehoord van Budbee

Ok, maar gezien de afstand zal ik een Budbee-postbode naar je huis sturen om je je geld contant te geven en dan moet je ze het item geven om het naar mijn huis te brengen ik betaal de verzendkosten, Weet dat je niets hoeft te betalen Oké ?
 
Terug
Bovenaan