Herstel in eer procedure

  • Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum
D

Deleted member 451

Guest
Bepaalde straffen worden automatisch van het "uittreksel van strafregister" verwijderd, na een periode van bv 3 jaar.
Ook bij mijn situatie is dit zo.

Echter, blijft deze nog steeds op uw eigenlijke straf register staan.

Dankzij de procedure "herstel in eer" kan je vragen of dit gewist kan worden, uiteraard nadat je je probatie (voorwaardelijke) tijd hebt ondergaan, geen nieuwe feiten, en maar 1 maal om de 10 jaar.

Mijn vraag hieromtrent is:
Zal deze worden aanvaard door de procureur, als je dit ZELF aanvraagt?
Of heb je quasi geen kans op slagen, zonder dat je dit via een advocatenbureau doet?

Ik kom binnen 6maand in aanmerking, en twijfel om het zelf te doen. (Ik kan goed brieven opstellen, en heb ook reeds een motivatiebrief voor ogen)

@TNTim , ik heb jou eens zien posten hierover in een andere topic, hoe heb jij het gedaan?
Ik wou je eerst een PM sturen, maar lijkt me interessanter dit publiek te bespreken, misschien zijn er nog anderen die dit hebben gedaan, en kunnen ze hun ervaring delen.

Thx
 
@TNTim , ik heb jou eens zien posten hierover in een andere topic, hoe heb jij het gedaan?
Ik heb het volledig zelf gedaan zonder hulp van advocaat. Geen zorgen in maken, gewoon info vragen en alles aanleveren.

Bij mij ging het om een veroordeling voor de politierechter + in hoger beroep voor de correctionele rechtbank en had de indruk dat het meer een standaardprocedure was. Opgelegde straf: geldboete van 600€ (inclusief opdeciemen) + een maand rijverbod, dus een strafblad.
Mijn herstel in eer en rechten werd me verleend in maart 2020, dus best nakijken of er ondertussen niets veranderd is.

Ik had gebeld naar de dienst die dit behandelt, zij gaven me een e-mailadres door en toen ik een mail ernaar stuurde gaven ze me een adres om een brief naar te sturen. :laugh:
Binnen de twee weken had ik daar al een antwoord per brief op terug met alle info in die ik nodig had.
Wat moest er allemaal bij bij mijn aanvraag:
- Een eensluidend afschrift van het vonnis van de correctionele rechtbank. Niet gewoon een kopie, op te vragen bij de griffie. Op te vragen nadat je de procedure hebt in gang gezet, want griffie wordt op de hoogte gesteld dat ze jou dit moeten bezorgen als je erom vraagt.
- Bewijs dat boete/bijdrage slachtofferfonds/gerechtskosten betaald werden, op te vragen bij FOD Financiën.
- Een motivatie waarom je herstel in eer en rechten wenst te bekomen.
Dit bundelen en terugsturen in één envelop.

Hou rekening met een redelijk lange doorlooptijd: ik heb mijn bundel opgestuurd december 2018 en maart 2020 werd het me toegekend.
Volgens deze site blijkbaar niet uitzonderlijk, duur van procedure '1 tot 3 jaar' staat er.

Zal deze worden aanvaard door de procureur, als je dit ZELF aanvraagt?
Mijn bundel moest gestuurd worden naar de procureur des konings en mijn vraag tot herstel in eer en rechten werd behandeld door het hof van beroep, Kamer van inbeschuldigingstelling.
 
@TNTim
Bedankt voor je uitvoerig antwoord.

Als ik het goed begrijp, kan ik nu al dat "bewijs van betaling boete" opvragen FOD financiën ? Moet ik dat dan in mijn arrondissement doen? (Brugge), of is dit Brussel?

Eensluidend afschrift vonnis correctionele rechtbank heb ik niet. Ik werd voor politierechter Brugge veroordeeld. Kan ik gewoon die veroordeling mee sturen dan? Of moet het echt een afschrift bij de griffie zijn?
 
Als ik het goed begrijp, kan ik nu al dat "bewijs van betaling boete" opvragen FOD financiën ? Moet ik dat dan in mijn arrondissement doen? (Brugge), of is dit Brussel?
Voor zover ik weet kan dit eender waar.
Ik ben veroordeeld in Dendermonde, woon in het Oudenaardse en ben erom geweest in Gent omdat ik daar toevallig in de buurt was.

Eensluidend afschrift vonnis correctionele rechtbank heb ik niet. Ik werd voor politierechter Brugge veroordeeld. Kan ik gewoon die veroordeling mee sturen dan? Of moet het echt een afschrift bij de griffie zijn?
Nee, moet een afschrift zijn van de griffie.
 
Voor zover ik weet kan dit eender waar.
Ik ben veroordeeld in Dendermonde, woon in het Oudenaardse en ben erom geweest in Gent omdat ik daar toevallig in de buurt was.


Nee, moet een afschrift zijn van de griffie.
Ok bedankt.
Nog 1 vraag:


Op die link staat dat je dit kan opstarten 1 jaar voor einde van je "proef tijd".

Maar wat word er verstaan onder proef tijd?
Mijn veroordeling hield geen "voorwaardelijke straf" in of dergelijke.
Ik heb meteen een hoge boete gekregen, (en die is uiteraard betaald. ) Maar dus geen "voorwaardelijke straf". Enkel , maar dat is standaard blijkbaar zegt mijn advocaat, moest ik oppassen dat ik binnen de 3 jaar niet dezelfde feiten pleegde, want dan was het meteen rijbewijs kwijt.

Moet ik dan die 3 standaard jaar als proeftijd nemen, (waarvan reeds 2,5 jaar voorbij) en kan ik er nu al aan beginnen?

Of moet ik effectief 3 jaar wachten tot na de veroordeling?





EDIT: op uw link lees ik: "voor straffen enkel met geldboete, begint de proeftijd te lopen vanaf de betaling van geldboete".
Dat is dus mijn geval. En aangezien die andere tekst zegt dat ik 1 jaar voor het einde van de proeftijd (na 2 jaar dus) al kan beginnen met de procedure, betekent dat ik nu al hier aan kan beginnen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
EDIT: op uw link lees ik: "voor straffen enkel met geldboete, begint de proeftijd te lopen vanaf de betaling van geldboete".
Dat is dus mijn geval. En aangezien die andere tekst zegt dat ik 1 jaar voor het einde van de proeftijd (na 2 jaar dus) al kan beginnen met de procedure, betekent dat ik nu al hier aan kan beginnen?
Op mijn papieren van 2020 staat er dat er maximaal 6 maanden mocht zitten tussen aanvraag en opsturen van bundel.
Volgens de gelinkte site zou je er tegenwoordig nu al mee kunnen starten.

In jouw geval zou ik voor de zekerheid eens bellen/mailen naar een justitiehuis, meer info hier.

Brugge:
Predikherenrei 4
8000 BRUGGE
Tel: 050 44 76 00
[email protected]
 
@TNTim

Bedankt. Gisteren brief van openbaar ministerie ontvangen. Ze hebben m'n aanvraag goed ontvangen.
Ik moet 3 eensluidende attesten ophalen blijkbaar in Brugge de rechtbank.

Nu, ik snap wel dat IK de procedure wil opstarten, dus dat ik daar voor moet kijken,
maar ik vind het wel nogal wat idiocrazy:

Het openbaar ministerie zit in hetzelfde gebouw als de rechtbank.
Dus in principe, ipv die brief naar mij te versturen, ik die die documenten moet ophalen, en opnieuw versturen naar hen,
kunnen ze toch evengoed 1 verdiep afdalen, 10 trappen of zo, en die documenten zelf op halen :crazy::baard: .

Nu ja, komt goed. Het is wat geloop en gedoe, maar het kan mijns inziens, toch allemaal veel makkelijker.

Nog 1 vraag: er moet idd een bewijs bij gestoken worden dat je boete volledig is betaald:
"Bewijs dat boete/bijdrage slachtofferfonds/gerechtskosten betaald werden, op te vragen bij FOD Financiën." Zeg je.

Maar je kan toch gewoon naar je bank gaan, een print/uittreksel vragen van die verrichting, en eventueel met handtekening en stempel van de bank op, dat deze echt is?
 
Nog 1 vraag: er moet idd een bewijs bij gestoken worden dat je boete volledig is betaald:
"Bewijs dat boete/bijdrage slachtofferfonds/gerechtskosten betaald werden, op te vragen bij FOD Financiën." Zeg je.

Maar je kan toch gewoon naar je bank gaan, een print/uittreksel vragen van die verrichting, en eventueel met handtekening en stempel van de bank op, dat deze echt is?
Klopt, maar moest bij mij van FOD Financiën zijn.

Heb daar geen kopie meer van, maar mogelijks stond daar toen ook op dat je geen enkele openstaande schuld hebt: belastingen/gerecht/...
Bank kan daar geen bewijs van leveren.

Ook dit document kunnen ze makkelijk zelf opvragen.
Maar tja, het is niet anders... :tongue:
 
Klopt, maar moest bij mij van FOD Financiën zijn.

Heb daar geen kopie meer van, maar mogelijks stond daar toen ook op dat je geen enkele openstaande schuld hebt: belastingen/gerecht/...
Bank kan daar geen bewijs van leveren.

Ook dit document kunnen ze makkelijk zelf opvragen.
Maar tja, het is niet anders... :tongue:

Als het is wat ik denk, kan je dat gewoon op myminfin vragen.
 
Eigenlijk kunnen ze alles zelf perfect op vragen, maar ja ik snap het wel:
Ze redeneren van: Het is de AANVRAGER die een blanco strafblad wenst, hij/zij moet het werk leveren. Begrijpelijk ook.


Soit, ik heb ook mijn volledig dossier aangetekend verzonden.
Wel vond ik het vreemd, ze vroegen dus naast het bewijs van geen schulden meer, volgende zaken:

1) éénsluidende afschrift van alle vonnissen en arresten vermeld in de lijst zoals aangegeven

2) per vonnis een attest , waaruit blijkt dat er geen rechtsmiddel werd aangewend tegen het vonnis

3) per vonnis een attest, waaruit blijkt dat er geen andere vonnissen of arresten in dezelfde zaak op burgerlijk vlak tussen kwam.




Politierechtbank kon slechts puntje 1 aanleveren.
Puntje 2 en 3 konden ze niet attesteren. :wtf:
Wel hebben ze per mail gezegd dat dit zou moeten volstaan.

Ik heb dan maar die mail afgedrukt in in mijn dossier gestoken. Ik hoop dat het volstaat nu hoor. Heb er genoeg achteraan gezeten.

Dus nu is het wachten .
 
Eigenlijk kunnen ze alles zelf perfect op vragen, maar ja ik snap het wel:
Ze redeneren van: Het is de AANVRAGER die een blanco strafblad wenst, hij/zij moet het werk leveren. Begrijpelijk ook.


Soit, ik heb ook mijn volledig dossier aangetekend verzonden.
Wel vond ik het vreemd, ze vroegen dus naast het bewijs van geen schulden meer, volgende zaken:

1) éénsluidende afschrift van alle vonnissen en arresten vermeld in de lijst zoals aangegeven

2) per vonnis een attest , waaruit blijkt dat er geen rechtsmiddel werd aangewend tegen het vonnis

3) per vonnis een attest, waaruit blijkt dat er geen andere vonnissen of arresten in dezelfde zaak op burgerlijk vlak tussen kwam.




Politierechtbank kon slechts puntje 1 aanleveren.
Puntje 2 en 3 konden ze niet attesteren. :wtf:
Wel hebben ze per mail gezegd dat dit zou moeten volstaan.

Ik heb dan maar die mail afgedrukt in in mijn dossier gestoken. Ik hoop dat het volstaat nu hoor. Heb er genoeg achteraan gezeten.

Dus nu is het wachten .

Al eens hier gekeken voor 2 en 3?

 
Al eens hier gekeken voor 2 en 3?

Ja had al gehoord van die site (ze maken er onlangs reclame over net voor het vtm journaal, onder de titel "boodschap van algemeen nut")
Maar helaas willen ze EENSLUIDENDE AFSCHRIFTEN van de griffie....

Best wel stupid eigenlijk. Ze zetten zo'n online platform op, maar toch blijven ze nog ouwbollig, en worden zelf gedownloade afschrifte niet geaccepteerd....

The wheels are turning real slow....
 
Terug
Bovenaan