DIY Halfgelaatsmasker voor epoxy dampen

Tonerider

Well-known member
Ik ben met 3d printing bezig en heb onlangs een decoratie fontein gemaakt: enig probleem is dat 3d prints niet 100 procent waterdicht zijn. Een oplossing is Aceton waardoor het plastic wat smelt en gaatjes dus dicht gaan en/of epoxy als extra laag. Alleen zijn de dampen van die producten niet zo gezond en dit moet in een goed verluchte kamer gebeuren en best met een masker.
Maar daar heb ik wat advies bij nodig.
Je hebt maskers die tijdelijk te gebruiken zijn: 3M 4251 halfgelaatsmasker - Polyestershoppen.nl - PolyesterShoppen.be
of met vervangbare filters: 3M Halfgelaatsmasker (element) Serie 6000 (hoffmann-group.com) met 3M™ Gas- en dampfilter 6055, A2 (3mnederland.nl)

De vraag die ik me nu stel is hoelang zo`n filters goed zijn. Aangezien mijn 3d prints maar kleinschalig zijn en ik dit dus maar af en toe epoxy zal nodig hebben. Bij die eerste staat dat die geschikt is voor meerdere dagen achter elkaar te dragen. Maar hoe weet je nu of zo`n filter uitgewerkt is? Kan ik zo`n wegwerpmasker bijv. zes maand sporadisch gebruiken, laten we zeggen 1 namiddag/maand? En eigenlijk dezelfde vraag voor de vervangbare filters: wanneer zijn die uitgewerkt?
 
Naar het schijnt kan je ook 3d prints waterdicht maken met (waterdichte)houtlijm heb ik ooit gelezen toen ik nog met 3d prints bezig was.
Mss de moeite van eens te testen voor je met epoxy's en maskers begint?
Zelf heb ik het nooit getest.
 
dacht dat dit enkel met abs werkte? pla reageert niet met aceton voor zover ik weet.
ah, goed om te weten. Het gaat om PETG in dit geval, maar meestal print ik inderdaad met PLA. Dus aceton moet ik al niet proberen.
Het gaat natuurlijk ook niet om grote hoeveelheden, maar ik denk dat voor epoxy het toch ook nog altijd aangewezen is om een masker te dragen?
Naar het schijnt kan je ook 3d prints waterdicht maken met (waterdichte)houtlijm heb ik ooit gelezen toen ik nog met 3d prints bezig was.
Mss de moeite van eens te testen voor je met epoxy's en maskers begint?
Zelf heb ik het nooit getest.
Dat ben ik nog niet tegen gekomen als advies. ik kan het wel eens bekijken natuurlijk. Ik denk dat ik hier nog ergens een potje heb staan.
 
De vraag die ik me nu stel is hoelang zo`n filters goed zijn. Aangezien mijn 3d prints maar kleinschalig zijn en ik dit dus maar af en toe epoxy zal nodig hebben. Bij die eerste staat dat die geschikt is voor meerdere dagen achter elkaar te dragen. Maar hoe weet je nu of zo`n filter uitgewerkt is? Kan ik zo`n wegwerpmasker bijv. zes maand sporadisch gebruiken, laten we zeggen 1 namiddag/maand? En eigenlijk dezelfde vraag voor de vervangbare filters: wanneer zijn die uitgewerkt?
Ik heb zo'n 6000-series masker en wa filtertjes. De raad die ik vooral tegenkom is: filters vervangen als er door inademen niet meer vlot gaat. Maar dat geldt misschien niet voor álle soorten filtercartridge.
Ook 'n belangrijke is dat ge u moet scheren zodat het masker een goed zegel kan maken. Een ringbaard of getemde snor gaat nog. (gene Kaiser Wilhelm-snor of ZZ Top-baard dus :D )
Bonus: als ge Engels spreekt met zo'n masker op, klinkt ge als Bane.


Voor uw prints smoothing:
PLA reageert met chloroform, ma lijkt me om vanzelfsprekende redenen niet makkelijk te verkrijgen.
Aceton is voor ABS, maar die laatste geeft al tijdens het printen toxische dampen af (en is miserie voor dimensionele nauwkeurigheid omdat 't bij afkoelen samentrekt)
De materialen waarmee ge PETG kunt smoothen zijn blijkbaar streng gecontroleerde stoffen: https://3dinsider.com/smoothing-and-finishing-petg/
 
Laatst bewerkt:
lap, ik heb een baard-snor (tondeuse op 12mm).
maar goed, `t is PETG, dus smoothen moet ik al niet aan denken. Als het met die houtlijm niet lukt, zal het epoxy worden. Maar ga mijn baard daar niet voor af doen. Liever kapotte longen dan een babyface :thinking: Ik vermoed dat ik dan op een zonnige dag mij maar buiten moet zetten.
 
lap, ik heb een baard-snor (tondeuse op 12mm).
maar goed, `t is PETG, dus smoothen moet ik al niet aan denken. Als het met die houtlijm niet lukt, zal het epoxy worden. Maar ga mijn baard daar niet voor af doen. Liever kapotte longen dan een babyface :thinking: Ik vermoed dat ik dan op een zonnige dag mij maar buiten moet zetten.
Ik heb 'n PETG "vaas" (eerder een bokaal die ik als bloempot/bloembakje op het werk wou inzetten) waterdicht gemaakt met lichtdoorlatende plasti-dip spray. Da's ook wel best buiten te doen.


Adam Savage heeft 'n getemde ringbaard en kan nog zo'n halfgelaatsmasker dragen, ge kunt wel wat centimeterkes onder uw kin laten groeien ze.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan