Gratis/opensource software voor voorraad beheer

mXXX

Active member
Hallo all,

Voor een vriend van mij dat een winkel heeft waarbij hij zetels, bedden, etc verkoopt zijn we aan het zoeken naar stukje software dat zijn voorraad kan beheren.
Momenteel doet hij alles in Excel en is hij uren kwijt per week door het handmatig process dat hij nu heeft.

Dit is zijn process momenteel:
1. Klant koopt bv een zetel.
2. Bon wordt 3x uitgeprint:
a. 1x voor de klant (hier geen probleem mee)
b. 1x voor zichzelf (met dit stap is er een probleem)
c. 1x voor de chauffeur (hier geen probleem mee)
3. De bonnen voor zichzelf drukt hij puur af, om dit in excel te kunnen opzoeken waar zich dit bevindt in de magazijn (de zelfde zetel kan op meerdere locaties zijn in het magazijn - magazijn heeft een grote van 3000m2.) en om dan vervolgens de voorraad met 1 zetel te verlagen én de locatie van de zetel door te geven aan de magazijnier.
4. De magazijnier heeft dan de volgende opties:
a. Hij vindt de zetel op die locatie en geeft dat terug door dat hij die heeft gevonden zodat die persoon effectief zijn excel kan updaten met dat de voorraad met 1 zetel naar beneden kan én dat locatie bv B7 in het magazijn terug plek heeft voor een nieuwe zetel.
b. Hij vindt de zetel niet (want iemand is een excel vergeten up te daten) - dus zitten ze uren met elkaar te bellen en te zoeken naar die zetel (of ze nemen die zetel gewoon van een andere locatie, voor even te depanneren)

Omgekeerd gebeurd het dus ook dat er een nieuwe lading zetels binnenkomen in het magazijn, en de magazijnier schrijft op een blad op wat de locatie is van de gestockeerde zetels en hoeveel stuks er zijn binnengekomen. Van dit blad papier stuurt hij een foto via whatsapp gewoon terug naar de persoon op bureau.

Dit is het process heel snel en kort uitgelegd. Zoals je kan lezen, verre van optimaal, niet professioneel, veel ruimte voor fouten. Dit kan véél beter.

Nu willen we het wiel niet terug gaan uitvinden en vragen we ons af of hier als iets voor bestaat?
Graag iets dat we gratis of opensource kunnen gebruiken.

Alle tips of verbeteringen zijn welkom!
 
+1 voor odoo, met de 1 app gratis ga je niet ver komen; Maar voor 1 gebruiker betaal je dan 25 / maand om alles te doen, no matter the scale.
 
Ah nice! Op het eerste zicht lijkt odoo inderdaad wel op een oplossing voor ons.
@kilghard waarom denk je dat ik niet verder geraak met 1 app? Ik wil enkel de inventory app denk ik dan toch?
 
@mXXX ja mogelijks wel hoor. Maar dan blijkt plots dat je voor dat 1 prutsje toch net dat 1 dingetje van een andere app nodig hebt :)
Dus ik zou gewoon de zure appel doorbijten en meteen al je bedrijfsprocessen (offertes, facturen, mailtjes, klanten contacten, etc) dan wat fatsoenlijk aanpakken.
Maar bon, geen haast bij he!
 
Ook +1 voor odoo.
Vroeger gebruikt (vorige werkgever)- en doe perfect wat het moet doen, had er een barcode scanner aanhangen om het zo eenvoudig mogelijk te maken voor personeel om mateiaal in of uit te checken.
Want daar komt het bij stockbeheer vooral op neer, hoe zorgvuldig elke beweging van materiaal effectief in het systeem wordt gezet!
 
Ah nice! Op het eerste zicht lijkt odoo inderdaad wel op een oplossing voor ons.
@kilghard waarom denk je dat ik niet verder geraak met 1 app? Ik wil enkel de inventory app denk ik dan toch?

Binnen Odoo zijn zowat alle apps intern verbonden qua werking. Enkel stockbeheer is zeker mogelijk maar het gemak van ook uw contacten (+ onderliggende leveradressen, facturatieadressen, ...) in het systeem te hebben, offertes/orders op te stellen, dit gelijk aan uw leveringen gekoppeld te hebben, aankopen opstellen zodat ge verwachte voorraden kunt bezien en hierop kunt afstemmen, ... . Ge kunt er enorm ver in gaan en meestal eens ge begint... :D

Maar enkel beginnen met inventory is zeker een optie :)
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan