Graag advies voor Alder Lake build

kristofb

Member
Mijn huidige i7-3770 build begint na bijna 10j zijn leeftijd te tonen, en kijk dus uit naar een nieuwe build die weer héél wat jaren mag meegaan.
Ik las dat het Alder Lake platform op dit moment een zeer interessante keuze is voor een nieuwe performante build, en kwam zo bij volgende onderdelen uit:

jmThSK6.png


Zaken die van belang zijn voor me:
  • Overkill voor huidige workloads, maar het zal "op de groei" gebouwd worden
  • 4 memory banks vereist (nu aanschaf van 2, wil later eventueel relatief goedkoop kunnen upgraden)
  • 5x Sata poorten + 1x M2. PCIe 4.0 nodig
  • Bluetooth moet aanwezig zijn
  • 4x USB 2 poorten om diverse oudere toestellen rechtstreeks te kunnen aansluiten

Neem ik mee van de huidige build:
  • Case (Micro ATX)
  • Voeding (Sharkoon WPM600 Bronze)
  • Videokaart (Asus Strix GTX 970)
  • 2x DVD drive + 3x SATA SSD

Mijn vragen:
  • Zie ik iets over het hoofd? :)
  • Moet ik de optionele TPM module kopen om Windows 11 te kunnen draaien, of kan dit zonder? (Zonder omwegen te moeten gebruiken)
  • Is het zinvol om uit te kijken naar een DDR5 moederbord & geheugen, of is dat zinloos zijn in een build die voornamelijk gebruikt wordt voor wat oudere games, foto- & video bewerking (Capture One / Davinci Resolve) & Muziek (Ableton / Traktor Pro / Mixmeister Fusion / MPC Beats, ..)?
  • Zien jullie nuttige aanpassingen aan de gekozen onderdelen?

Alvast bedankt voor enige inzichten!
 
Ziet er op het eerste zicht goed uit.

Ik zou zelf volgende aanpassingen doorvoeren:
- i7-12700 i.p.v. 12600K --> extra cores zullen in de toekomst hun nut hebben, veronderstel ik, alsook zijn er een aantal van de genoemde programma's die daar gebruik van zullen kunnen maken.
- Koeler naar een single-fan model zoals de AS500 van Deepcool, waarbij je de socket 1700-bracket niet mag vergeten. En controleren of hoogte in je huidige behuizing past.
- ineens 32GB DDR4 (2 x 16GB op 3600Mhz) nemen gezien de beperkte meerprijs van +- 50 à 60 EUR. Meerprijs van DDR5 is het niet waard.
- Voeding vervangen, gezien de leeftijd en discutabele kwaliteit van de Sharkoon, alsook het feit dat je er weer lange tijd zal willen mee doen. Ik denk bvb. aan de RM650 die bij Alternate in promo staat aan € 69,90 (een koopje!)

Wat betreft Windows 11 moet ik je het antwoord schuldig blijven, aangezien ik daar nog geen ervaring mee heb.
 
Ziet er op het eerste zicht goed uit.

Ik zou zelf volgende aanpassingen doorvoeren:
- i7-12700 i.p.v. 12600K --> extra cores zullen in de toekomst hun nut hebben, veronderstel ik, alsook zijn er een aantal van de genoemde programma's die daar gebruik van zullen kunnen maken.
- Koeler naar een single-fan model zoals de AS500 van Deepcool, waarbij je de socket 1700-bracket niet mag vergeten. En controleren of hoogte in je huidige behuizing past.
- ineens 32GB DDR4 (2 x 16GB op 3600Mhz) nemen gezien de beperkte meerprijs van +- 50 à 60 EUR. Meerprijs van DDR5 is het niet waard.
- Voeding vervangen, gezien de leeftijd en discutabele kwaliteit van de Sharkoon, alsook het feit dat je er weer lange tijd zal willen mee doen. Ik denk bvb. aan de RM650 die bij Alternate in promo staat aan € 69,90 (een koopje!)

Wat betreft Windows 11 moet ik je het antwoord schuldig blijven, aangezien ik daar nog geen ervaring mee heb.
Bedankt voor de input!

Voor de CPU en het geheugen twijfelde ik inderdaad nog om wat hoger te nemen.
Over de voeding heb je eigenlijk wel gelijk, die kan best ineens mee vervangen worden.

Toch nog een opvolgvraag:

  • Waarom een single-fan model als cooler? (De AK620 komt overigens standaard met 1700-bracket)
 
De AK620 is ook goed hoor (en al zeker als je weet dat er een bracket meegeleverd wordt), echter heeft de i7-12700 (non-K) niet dezelfde koeling nodig als de 12600K, dus het kon iets minder. Verder vind ik dual-towers echt geen lust voor het oog, waar de AS500 dat wel is, maar ik weet natuurlijk niet of je een behuizing hebt met beglaasde zijkant?
 
De AK620 is ook goed hoor (en al zeker als je weet dat er een bracket meegeleverd wordt), echter heeft de i7-12700 (non-K) niet dezelfde koeling nodig als de 12600K, dus het kon iets minder. Verder vind ik dual-towers echt geen lust voor het oog, waar de AS500 dat wel is, maar ik weet natuurlijk niet of je een behuizing hebt met beglaasde zijkant?
Het is een dichte kast, dus het maakt niets uit qua looks, al moet ik zeggen dat ik zo'n dual tower toch indrukwekkend vind om naar te kijken 👌
tmp is normaal ook via bios te activeren, extra module is niet nodig
Ok, bedankt voor de info! Scheelt toch weer ruim €30.👍🏻
 
Terug
Bovenaan