Gothic 1 Remake

Goldrusher

Crew Member
Platinum Trophy
gothic.png

release: 5 juni 2026
genre: RPG
dev: Alkimia Interactive

Het origineel verscheen al meer dan 20 jaar geleden.

Return to the Valley of the Mines in this faithful remake of the genre-defining open world RPG. Explore a hand-crafted, organic open world that reacts dynamically to your actions. Whether you're a seasoned Gothic veteran or this is your first time being thrown into the colony, you're in for a true RPG experience with unrestricted exploration like no other.

The Kingdom of Myrtana has been invaded by a relentless horde of orcs. Desperate for powerful weapons to repel them, King Rhobar II orders the mining of vast quantities of magical ore, setting every available prisoner to work in the Khorinis mines. To ensure no one escapes, the King commands his most skilled mages to erect a magical barrier. But something goes terribly wrong, and the magic spirals out of control, trapping everyone inside. The prisoners rebel, transforming the mine into a lawless territory ruled by the Colony’s most brutal inmates.

Now, the King must negotiate with these new rulers, as tensions rise among the mine's factions. Amidst the chaos, the arrival of an unknown prisoner will change everything …

Laatst bewerkt:
Nu al een gratis proloog te spelen:

• The prologue is a standalone experience with approximately one hour of gameplay.
  • Players will not take on the role of the Nameless Hero but instead play as Nyras, a convict trying to survive in the Colony.
  • The prologue features challenging combat and an immersive world, but it is not representative of the full game’s depth and freedom.
  • Built in Unreal Engine 5, it offers a first look at the rebuilt environments and updated visuals of Gothic 1 Remake.
  • The Demo includes a unique achievement that is required for completing all achievements for Gothic 1 Remake on Steam.

Deze avond eens testen.
Ik weet het zo nog niet. Het voelde clunky aan. Zowel het vechten, de gameplay als de UI en dergelijke.

Niet echt gebruiksvriendelijk of noobvriendelijk. Maar ok, dat was Gothic altijd al. Net zoals bij KCD waar je bij de start een pushover bent en naarmate je groeit in uw character een powerhouse wordt. Ook niets van introductie of hulp van wat te doen, hoe zaken te doen, of waar naartoe te moeten gaan. Zoals in hedendaagse games toch meer in een intro voorzien wordt.
Desondanks weet ik het eigenlijk niet. Maar echt goede reclame voor het spel vond ik het nu niet echt.

Speelde het op High met mijn vega64. Maar we hebben dan ook nog geen echt zware belasting gehad met de paar vijanden die je tegen kwam en de paar characters. Dus mogelijks dat ik het nog moet gaan verlagen. Op gothic kwaliteit gaf het te snel haperingen.

Niet echt gebruiksvriendelijk of noobvriendelijk. Maar ok, dat was Gothic altijd al. Net zoals bij KCD waar je bij de start een pushover bent en naarmate je groeit in uw character een powerhouse wordt. Ook niets van introductie of hulp van wat te doen, hoe zaken te doen, of waar naartoe te moeten gaan. Zoals in hedendaagse games toch meer in een intro voorzien wordt.
Desondanks weet ik het eigenlijk niet. Maar echt goede reclame voor het spel vond ik het nu niet echt.
Dat was toch wel deel van de charme van het spel. Je werd in de wereld gesmeten en moest het zelf uitzoeken. In het begin liep het meestal fataal af als je tegen vijanden begon te vechten die te sterk waren.

Dat was toch wel deel van de charme van het spel. Je werd in de wereld gesmeten en moest het zelf uitzoeken. In het begin liep het meestal fataal af als je tegen vijanden begon te vechten die te sterk waren.

Mja, er was toen ook niet zoveel aanbod natuurlijk in games. Waardoor je al wat meer moeite deed dan de game in de vuilbak te kieperen (zoals ik met Myst heb gedaan :p), vooral omdat op dat moment in de tijd het verhaal dit nog wel ok maakte. Zeker rekening houdende met het feit dat je als jonge persoon nog een bom tijd had om eraan te verspillen.
Nu ik wat ouder ben, heb ik toch wel graag dat het vooruit gaat. Werken doe ik al in mijn normaal leven :p.

Maar dat er een markt voor is, dat heeft KCD en de souls games bevestigd.
Al de soul games laat ik aan mij passeren.

Heb hem deze avond eens gespeeld en dit is mijn eerste ervaring met Gothic.

Man, dat was toch efkes aanpassen, ik zat echt vast door het niet weten dat je kan klimmen xD
Ok, ik ben geen fan van handholding, maar soms mag er toch wel enige vorm van info gegeven worden ook hahaha

Je bent echt wel enorm zwak in het begin, zo kletsen krijgen, vooral wel kak dat je pas beseft dat er niks van auto save is op het moment dat je na 30 min spelen sterft en gewoon kan herbeginnen met je demo. Dingen leren vind ik echt niet erg, maar zaken zoals dat saven en klimmen, daar mag je toch een kleine tooltip voor geven. Een hele tutorial van 10 min hoeft niet, maar gewoon een klein reminder of tip zou niet misplaatst zijn.

Game draaide wel vlotjes bij mij en het heeft zeker mijn interesse vast, wel was mijn quest wat gefoord puur omdat ik geen wapen had en weg liep op zoek naar een wapen en die dude ondertussen toch gewoon die mobs verslagen had nog voor dat ik een wapen had. En er skipte in eens een deel conversatie als ook was de dialoog later wel akward als hij zegt ja we hebben samen gevochten en gajaagd... nope we did not... xD

Hoop dat dit soort zaken er niet te veel in zitten wel, het breekt de flow van het verhaal voor mij.

Mja, er was toen ook niet zoveel aanbod natuurlijk in games. Waardoor je al wat meer moeite deed dan de game in de vuilbak te kieperen (zoals ik met Myst heb gedaan :p), vooral omdat op dat moment in de tijd het verhaal dit nog wel ok maakte. Zeker rekening houdende met het feit dat je als jonge persoon nog een bom tijd had om eraan te verspillen.
Nu ik wat ouder ben, heb ik toch wel graag dat het vooruit gaat. Werken doe ik al in mijn normaal leven :p.

Maar dat er een markt voor is, dat heeft KCD en de souls games bevestigd.
Al de soul games laat ik aan mij passeren.
Gothic was op sommige vlakken zijn tijd ver vooruit: NPC's hadden een duidelijke dag- en nachtcyclus, je kon ze op bepaalde momenten van de dag ergens anders vinden. Ze hielden er ook niet van wanneer je hun huis binnenstapte, en wanneer je iets stal en ze zagen het vielen ze je aan. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Morrowind waar je gewoon op elk moment van de dag een winkel kon binnenstappen en de winkelier daar 24/24 op dezelfde locatie stond. Je kon je veel beter inleven in de wereld van Gothic.

De controls waren chunky maar je kon het wel leren met wat oefening. Er is een leercurve.

Terug
Bovenaan