Google Sketchup - PC build - advies nodig

Bonezie

New member
Hallo,

Ik ben een pc aan het samenstellen op Alternate.
De prijs komt op ongeveer € 2200, maar mijn maximum budget ligt op € 1800-1900.

Ik heb de PC nodig voor het gebruik van Google Sketchup, soms AutoCAD.
Google Sketchup gebruik ik het meeste maar loopt constant vast op mijn oude pc als ik begin met inladen van textures, planten, tafels & stoelen ...
Ik gebruik die objecten uit de bibliotheek om mijn tekeningen aantrekkelijker te maken, dankzij mijn abbonement op Google Sketchup
Ik ben schrijnwerker en doe vooral op maat kasten, renovatie van badkamers, keuken, ... enzovoort

Mijn build: https://www.alternate.be/configurat...0LDE3OTg0NzAsMTg2NTI3NywxODUxMDU0LDE3MTk0MjJd

Kan ik de build goedkoper krijgen? Rekening houdend met wat ik wil doen op die PC.
Is Alternate een betrouwbare service op mijn PC te laten samenstellen?
Zijn er zaken die je anders zou doen, tips, ...?

Bedankt om mij te helpen!
 
Wat zijn de specs van je oude pc?

Het gemakkelijkste om dit snel te weten te komen is gewoon cpu-z installeren.
Momenteel heb je maar gewoon de duurste cpu genomen dat er is. En ik betwijfel dat dit überhaupt wel nodig is.
een cpu van rond de 200 € zal hier exact dezelfde performance geven.

Als ik naar de system requirements kijk dat ketchup (pun intended) hier nodig heeft. Dan is het duidelijk dat er meer gpu kracht nodig is.

Als je huidige pc nog goed zit qua cpu/ram bijvoorbeeld, kan je mss overwegen om enkel een nieuwe grafische kaart te steken ipv gans een nieuwe pc aan te schaffen.
Dan moet je ook rekening gaan houden met welke versie van ketchup dat je gebruikt.

De basis freeware version
De Pro version
of cloudbased

Enkel de pro versie ondersteunt de extensies die zoveel gpu kracht nodig heeft.
Dus als je daar even op kan antwoorden. Dan kan er veel gerichter een systeem worden voorgesteld waar je je broek niet aan scheurt.
En je je ook niet blauw aan gaat betalen qua stroomkosten.

1. versie van ketchup dat je nu gebruikt zowel jaar (2021 editie bijvoorbeeld) als welk model (basic - pro - cloud)
2. huidige hardware via cpu-z of systeembeheer in windows
 
Wat zijn de vereisten voor het moederbord? Je hebt nu eentje met WiFi genomen, maar als je dat niet nodig hebt zijn er mogelijk goedkopere opties. Het is ook een Mini-ITX bordje, terwijl in de gekozen behuizing gewoon een ATX bord past. Afhankelijk van de eisen kan je daar nog tot ongeveer €100 euro op besparen eventueel, met vergelijkbare prestaties.
 
Wat zijn de specs van je oude pc?

Het gemakkelijkste om dit snel te weten te komen is gewoon cpu-z installeren.
Momenteel heb je maar gewoon de duurste cpu genomen dat er is. En ik betwijfel dat dit überhaupt wel nodig is.
een cpu van rond de 200 € zal hier exact dezelfde performance geven.

Als ik naar de system requirements kijk dat ketchup (pun intended) hier nodig heeft. Dan is het duidelijk dat er meer gpu kracht nodig is.

Als je huidige pc nog goed zit qua cpu/ram bijvoorbeeld, kan je mss overwegen om enkel een nieuwe grafische kaart te steken ipv gans een nieuwe pc aan te schaffen.
Dan moet je ook rekening gaan houden met welke versie van ketchup dat je gebruikt.

De basis freeware version
De Pro version
of cloudbased

Enkel de pro versie ondersteunt de extensies die zoveel gpu kracht nodig heeft.
Dus als je daar even op kan antwoorden. Dan kan er veel gerichter een systeem worden voorgesteld waar je je broek niet aan scheurt.
En je je ook niet blauw aan gaat betalen qua stroomkosten.

1. versie van ketchup dat je nu gebruikt zowel jaar (2021 editie bijvoorbeeld) als welk model (basic - pro - cloud)
2. huidige hardware via cpu-z of systeembeheer in windows
Bedankt voor de snelle reactie! Ik werk nu op een macbook van 2013 - je wil niet weten wat er in zit :biglaugh:

Ik werk met Google Sketchup - Pro versie van 2022
 
Wat zijn de vereisten voor het moederbord? Je hebt nu eentje met WiFi genomen, maar als je dat niet nodig hebt zijn er mogelijk goedkopere opties. Het is ook een Mini-ITX bordje, terwijl in de gekozen behuizing gewoon een ATX bord past. Afhankelijk van de eisen kan je daar nog tot ongeveer €100 euro op besparen eventueel, met vergelijkbare prestaties.
Ik heb geen specifieke speciale vereisten, netwerk kabel is voorzien op mijn bureau dus die WiFi is niet nodig.
Standaard vereisten zoals
  • 3 x USB 3.0 - 2 x USB 2.0
  • Audio en micro in/uitgang
  • 2 x HDMI en Display port (ik sluit 2 schermen aan via HDMI kabel) of moeten deze dan op mijn grafische kaart beschikbaar zijn?
  • Ethernet
  • (zo wat de basics)
 
Ik zou zoiets nemen: KLIK

Stuk voor stuk kwalitatieve componenten:
- 13th gen Intel CPU met 10 cores met aparte towerkoeler
- 32GB DDR4 snel geheugen
- 2TB snelle NVME-schijf
- 3060Ti voor als je op de GPU wil gaan renderen
 
Ik zou zoiets nemen: KLIK

Stuk voor stuk kwalitatieve componenten:
- 13th gen Intel CPU met 10 cores met aparte towerkoeler
- 32GB DDR4 snel geheugen
- 2TB snelle NVME-schijf
- 3060Ti voor als je op de GPU wil gaan renderen
Thanks! Ik vind niet alles terug op Alternate dus heb dit ervan gemaakt. Aangezien ik hem zelf niet kan samenstellen.


Wat denk je?

Ik ben toch voor een i7 gegaan omdat ik wel een paar jaar door wil met deze pc en het toch op mijn bedrijf komt.
Ik kan dus zeker tot de 1700 gaan

Mocht je de build kunnen aanpassen volgens Alternate gamma, doe gerust een voorstel als je dat wil!
 
Weet niet van waar je bent, maar anders wil ik hem wel ineen steken voor je ... Ben zelf van Evergem bij Gent.

i7 lijkt me onnodig en zal de levensduur niet meteen verlengen. Voorgestelde i5 voldoet ruimschoots. Je zou voor 50 EUR meer nog een i5-13500 kunnen overwegen vanwege de extra cores. De i7-13700 krijg je haast niet gekoeld, daar moet je al naar een AIO gaan ...
Verder is het geheugen iets trager, de voeding van mindere kwaliteit, de SSD te duur, de GPU een pak trager, ... En dat alles voor 500 EUR meer dan wat ik heb voorgesteld ;-).

Idealiter zou ik dan zoiets voorstellen, met upgrade van de CPU en nog iets betere koeling: KLIK

Stuur gerust PM mocht ik je verder kunnen helpen.
 
Goh,

Zoals reeds vermeld,
Ik zou ook niet verder gaan dan een 13500.
i5 / i7 / i9 zijn maar random benamingen.

Teveel geld / hitte / stroom etc... voor extra performance dat je toch niet gaat gebruiken, nodig hebt en niet echt veel meer futureproof.

Qua gpu is het idd zelf beslissen wat je wilt.
Ik heb geen idee of die applicatie veel VRAM nodig heeft.

Zo ja, zou ik ook voor een gewone 3060 gaan met 12 GB vram
En ik zou zeker je prijs eens vergelijken als je deze bij Megekko bestelt ipv Alternate.
Alternate is redelijk duur de laatste jaren.

Redelijk belangrijk ook.

Ik ga ervan uit dat je een scherm nodig hebt? Aangezien je van een macbook komt.

Dan zou ik eerder opteren voor een reeds voorgesteld systeem van rond de 1300 en een groot 4k scherm.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan