Globaal Medisch Dossier overledene

Squidward

Well-known member
Mijn moeder is overleden in april 2020, midden Covid dus. Ik weet dat ze niet aan Covid gestorven is, maar verder weet ik eigenlijk niets. Wij hadden weinig contact, maar er waren in de jaren sinds mijn vader was gestorven (2014) toch soms vreemde dingen, een aantal hospitalisaties voor wat zij noemde infecties (na bijv. een beet van een onbekend iets). Bij de laatste keer dat ik haar zag, was al haar haar afgeschoren geweest, kennelijk zwaar gevallen en schedelbreuk. Maar ze vertelde er bitter weinig over en ik vroeg het ook niet want ze was, jammer genoeg, niet echt … waarheidsgetrouw. Haar redenen daarvoor, geen idee.
Lang verhaal kort: ik bedacht mij nu net dat er in haar GMD toch meer info moet staan, maar is zoiets beschikbaar voor nabestaanden of ben ik veel te laat/blijft dat gesloten?

Als persoon sowieso niet, het zal altijd via een arts moeten gaan die het dossier inkijkt, en dan de informatie aan jou doorspeelt.

En je gaat je aanvraag goed moeten onderbouwen, met concrete redenen waarom je informatie X of Y nodig hebt.

Medische informatie is en blijft vertrouwelijk, zelfs voor rechtstreekse familie in eerste lijn. Ik heb bvb ook nooit het medisch dossier van wijlen m’n vader mogen inkijken.

Als persoon sowieso niet, het zal altijd via een arts moeten gaan die het dossier inkijkt, en dan de informatie aan jou doorspeelt.

En je gaat je aanvraag goed moeten onderbouwen, met concrete redenen waarom je informatie X of Y nodig hebt.

Medische informatie is en blijft vertrouwelijk, zelfs voor rechtstreekse familie in eerste lijn. Ik heb bvb ook nooit het medisch dossier van wijlen m’n vader mogen inkijken.
Er zitten verschillende vrouw-specifieke kankers aan haar kant van de familie, ze had ooit al een preventieve op. Ze stond heel erg zwak (43kg) aan het einde, vaak in ziekenhuis, … Er zijn dus wel, denk ik, precedenten om info te vragen?

Ik vind dit terug, maar daarin spreken ze eigenlijk enkel over inzage van wat haar fataal werd, interpreteer ik?

Beste kans is contact opnemen met haar huisarts, die hebben toegang tot alle verslagen van Vlaamse ziekenhuizen (dus als ze in Brussel of Wallonië werd behandeld heb je pech) en de meeste zullen zelf beslissen wat relevant is of niet.
ze hebben wel toegang, arts moet zich gewoon eerst registreren op reseau santé.
In Careconnect of Healthone of dergelijke kan je daarna makkelijk dit opvragen (net zoals een gewone sumehr of dergelijke)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan