Gezonde maaltijdshakes

Nada

Member
Recent interesse gekregen in het concept van maaltijdshakes. Snel bereid, best lekker en gezond (althans zo wordt beweerd).

Echte wetenschappelijke studies zijn moeilijk te vinden, enige wat ik gevonden is deze studie: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnut.2022.945622/full Gesponsord door Huel, een maaltijdshakemerk, maar wel gepeerreviewd en gepubliceerd in een toch wel toonaangevende journal.

Zelf nu een aantal dagen Jimmy Joy geprobeerd en best tevreden van. Maar €1,50 en 400kcal per maaltijd en smaakt best lekker. Ben er best lang gevuld mee (4-5 uur), dus voor mij helpt het wel om af te vallen.

Dit is een overzicht van alle ingredienten en bestandsdelen: https://jimmyjoy.com/pages/introduction-to-plenny-shake-v3-0

Op Amerikaanse fora zie je regelmatig mensen die hierop leven, mij lijkt het beter als de vervanging van een maaltijd die anders misschien ongezond zou zijn (gesuikerde ontbijtgranen of pakje friet).

Wat zijn jullie ervaringen / meningen hierover?
 
Zeven jaar geleden ooit eens een bak Joylent besteld. (is nu Jimmy Joy), met oog op het gebruik als trekkingvoedsel. Drie dagen na eerste keer proberen enorme keelontsteking gehad. Een week later, na nog eens proberen, weer een keelontsteking. Waarschijnlijk toeval. Toch maar weggekapt. Na een shake had ik toch een soort hongervoel. Enfin, niet echt honger, maar eerder een soort nood om iets te 'eten'. Alsof gewoon de voedingsstoffen binnenkrijgen niet genoeg is voor mijn oermensenbrein, dat ook ergens op wilt kauwen en een vaste substantie moet inslikken om een voldaan gevoel te hebben.

Smaakte overigens zeer matig en chemisch, maar misschien is dat nu wel beter. Ook enorm monotoon. Ik was wel een minuut bezig met zo'n portie, en dan valt die monotone boon-achtige smaak echt wel op, ook al zat die verborgen onder een artificiele banaan, aardbei, of chocoladesmaak. Dat waren toen de enige smaken.

Ik ben mijn interesse alleszins wel volledig kwijtgeraakt. Moest ik nog single zijn en thuis werken zou ik het misschien nog eens overwegen, maar nu zijn mijn maaltijden doorgaans waardevolle sociale activiteiten met gezin of collega's, dus da's tijd die ik niet wil terugwinnen.
 
Laatst bewerkt:
Simpel gezegd is een groot deel van het "gevulde" gevoel volgens mij het resultaat van voedingsvezels, en ik vermoed dat zo'n shake daarin tekort gaat schieten.
 
Ik heb het ook geprobeerd en ik was er ook nooit voldaan mee. Komt denk ik omdat je niet moet kauwen maar ook omdat deze shakes rechtstreeks naar het duodenum lopen zonder de maag uit te rekken. Hierdoor blijft de ghreline secretie gewoon doorgaan.
Leuk om eens te proberen of als aanvulling maar ik zou niemand aanraden om er 100% op te leven.
 
Door een kaakoperatie heb ik een paar weken geleefd op shakes van Huel. Persoonlijk vond ik dat enkel drinkbaar met melk in plaats van water. Afhankelijk van de hoeveelheid is dat ook niet echt gezond. En dan nog... na een paar dagen kunt geen beker meer zien.

Mijn mening is dat ge beter intermittent fasting doet en begint met het ontbijt over te slaan. Als dat lukt kan je ook vetloopjes beginnen doen.
 
Maaltijdvervangers zijn strikt gereguleerd op Europees niveau. Ook altijd opletten of het een product betreft ter vervanging van één maaltijd of van een volledige dagelijkse inname.
 
Als je kijkt op de ingredientenpagina van Jimmy Joy (https://jimmyjoy.com/pages/introduction-to-plenny-shake-v3-0) dan staat daar dat 1 shake 8,2 gram vezels bevat. Dat is het equivalent van 4 - 5 boterhammen, dus dat lijkt mij wel voldoende?
Het is meer dan ik dacht, maar overdreven veel is het ook niet (nu goed, infeite eten we gemiddeld gezien te weinig vezels).

Trouwens, over die paper...Frontiers heeft geen geweldige naam. De impact factor lijkt niet slecht, maar dat hangt ook af van het studieveld, dus je zou al met andere journals in nutriologie moeten vergelijken.

Nu goed, ik heb er zelf geen ervaring mee. Persoonlijk denk ik dat echte, gebalanceerde voeding te verkiezen is naar gevoel van verzadiging en hele ervaring (ik bedoel dan dat ik liever smakelijk, echt eten heb). Als al de noodzakelijke voedingsstoffen erin zitten, kan je daarmee natuurlijk gerust eens af en toe een maaltijd vervangen. Mogelijk is dat op papier beter dan vele andere snelle maaltijden die niet zo gebalanceerd zijn.

Op zich lijkt het me wel dat jij dit wil gebruiken om af te vallen, en aan 400 kcal per maaltijd (referentie-inname is 2000 (vrouw) en 2500 (man) kcal is dat eigenlijk toch maar een maaltijdje hé. Als jij hiermee gevuld bent voor lang genoeg én het is minder dan je anders zou eten, kan het een hulpmiddel zijn. Anderzijds ga je misschien net langer gevuld zijn met bv. een grote pot skyr die voornamelijk uit eiwitten bestaat, en dan kan je de andere voedingsstoffen uit de andere maaltijden halen.
 
Ik heb een wat rare relatie met eten en als ik niet oplet, sla ik bewust of onbewust maaltijden over. Ik drink nu regelmatig yfood, die zijn best lekker. En dat is beter dan niets, denk ik dan.
 
Ik drink al 2 of 3 jaar Jimmy Joy als ontbijt. Mijn ontbijt van morgen staat al in de koelkast.
Eerst enkel tijdens de week op kantoor, nu eigenlijk bijna 7 dagen op 7. Natuurlijk eet ik soms ook gewoon ontbijtkoeken of iets van Kelloggs als ik daar nog eens zin in heb, maar dat is heel beperkt.

Eerst dronk ik het met volle melk, dan met halve en nu met magere melk.
Het is 'de bedoeling' om ze te drinken met water, maar dat is te flets. Met melk vind ik het écht lekker. Je moet natuurlijk wel enkele dagen wennen aan het idee dat je je ontbijt drinkt.

Vaak zelfs gewoon twee keer per dag, naast een warme maaltijd omdat ik brood beu ben.

Het verzadigingsgevoel blijft inderdaad soms wat uit. Ik drink het echter pas rond 9u30 op aan mijn bureau, en om 12u30 ga ik alweer eten op kantoor. Een echt lange tijd hoef ik dus niet te overbruggen.

Ik ga zelfs grote tochten fietsen met Jimmy Joy als ontbijt, gewoon een grotere portie voor meer calorieën...

@poeperman is ook fan, al denk ik iets minder dan ik.
 
Op zich lijkt het me wel dat jij dit wil gebruiken om af te vallen, en aan 400 kcal per maaltijd (referentie-inname is 2000 (vrouw) en 2500 (man) kcal is dat eigenlijk toch maar een maaltijdje hé. Als jij hiermee gevuld bent voor lang genoeg én het is minder dan je anders zou eten, kan het een hulpmiddel zijn. Anderzijds ga je misschien net langer gevuld zijn met bv. een grote pot skyr die voornamelijk uit eiwitten bestaat, en dan kan je de andere voedingsstoffen uit de andere maaltijden halen.
Als je een hele dag gewoon voor je computer zit, heb je denk ik niet zo veel calorieën nodig. Maar dat zeg ik alleen op basis van intuïtie. Die referte is vermoed ik ook gebaseerd op het voorgeschreven aantal minuten activiteit per dag... en als de mensen eerlijk zijn tegenover zichzelf zullen velen moeten toegeven daar niet aan te komen.

Het uitblijvende verzadigingsgevoel is voor mij ook wel een minpuntje.
Twee vrienden van mij die het ook vaak drinken, hebben niet dat probleem...somehow

Ik ben het beginnen drinken als vervanging van mijn dagelijkse boterhammen met een dikke laag choco op :)
Dat ging zich vroeg of laat wel wreken. Dat wilde ik voorkomen.
 
Ik drink al 2 of 3 jaar Jimmy Joy als ontbijt. Mijn ontbijt van morgen staat al in de koelkast.
Eerst enkel tijdens de week op kantoor, nu eigenlijk bijna 7 dagen op 7. Natuurlijk eet ik soms ook gewoon ontbijtkoeken of iets van Kelloggs als ik daar nog eens zin in heb, maar dat is heel beperkt.

Eerst dronk ik het met volle melk, dan met halve en nu met magere melk.
Het is 'de bedoeling' om ze te drinken met water, maar dat is te flets. Met melk vind ik het écht lekker. Je moet natuurlijk wel enkele dagen wennen aan het idee dat je je ontbijt drinkt.

Vaak zelfs gewoon twee keer per dag, naast een warme maaltijd omdat ik brood beu ben.

Het verzadigingsgevoel blijft inderdaad soms wat uit. Ik drink het echter pas rond 9u30 op aan mijn bureau, en om 12u30 ga ik alweer eten op kantoor. Een echt lange tijd hoef ik dus niet te overbruggen.

Ik ga zelfs grote tochten fietsen met Jimmy Joy als ontbijt, gewoon een grotere portie voor meer calorieën...

@poeperman is ook fan, al denk ik iets minder dan ik.
Ik drink de “active” een 3-4 keer per week.

Lager in KH omdat ik vind/weet dat de overige maaltijden in een normaal voedingspatroon (boerenkost) te KH-heavy zijn.

De Active heeft iets meer proteine.

Vreemd genoeg blijft die smaak (banaan) lekker. Nog nooit eerder gehad met een shake.

Ik doe 50/50 water/halfvolle melk
 
Terug
Bovenaan