Filmreview: Uncharted

Toen ik mij in 2009 een PlayStation 3 Slim aanschafte, was Uncharted 2: Among Thieves een van de eerste games voor die console die ik aan mijn collectie toevoegde. En wat een rit was me dat?! Letterlijk en figuurlijk want de game start met een bloedende Nathan Drake die ontwaakt in een trein die over een klif hangt te bengelen in Tibet. Among Thieves had me vanaf de eerste seconde te pakken en liet tot aan de aftiteling pas los. Het verhaal was spannend, grappig, had indrukwekkende set pieces met een vlotte pacing en zag er daarbovenop nog eens fantastisch uit. Het was kortweg het avontuur, voor de puber die ik was, dat dicht bij perfectie kwam. Uncharted werd toen een van mijn all time favorite franchises, dus hield ik maar al te snel mijn hart vast toen er sprake was van een verfilming. De film is vanaf 16 februari bij ons in de zalen te zien. Of Uncharted de zoveelste slechte gameverfilming is lees je hieronder!

Na meer dan tien jaar in ontwikkeling te zijn met bijna evenveel regisseurs die de revue passeerden, is het eindelijk zo ver. David O. Russell was de eerste regisseur die ter sprake kwam en door middel van meerdere samenwerkingen in het verleden, werd Mark Wahlberg gecast in de rol van Nathan Drake. Wat toen een controversiële keuze was voor de fans bleek achteraf nog niet zo vreemd dan wat we nu in de plaats kregen. Na een decennium nam Ruben Fleischer, bekend van o.a. Zombieland, Gangster Squad en Venom, de regie op zich.

UC2.jpeg


Greatness from small beginnings

Nathan Drake groeide samen met zijn broer Sam op in het door nonnen geleide St. Franciscus weeshuis te Boston. Tijdens hun nachtelijke escapades wordt duidelijk dat beiden de droom hebben om de verloren schat van Ferdinand Magellan te vinden. Wanneer ze betrapt worden, wordt er, in functie van een betere opvoeding voor Nathan, besloten dat Sam elders geïnterneerd moet worden. Sam vlucht weg en ondanks zijn belofte om Nate daar weg te halen, zien ze elkaar nooit meer terug. Jaren later werkt Nate (Tom Holland) als barman en zakkenrolt hij tussendoor zijn rijke klanten. Wanneer Victor “Sully” Sullivan (Mark Wahlberg), die een kennis van zijn broer Sam beweert te zijn, Nate benadert voor de schattenjacht van diens dromen, stemt onze charmante dief toe om op zoek te gaan naar het verloren fortuin en zijn broer.

Beste game- en filmliefhebbers, het spijt me ten zeerste. Uncharted is niet alleen geen goede gameverfilming, het is tout court geen goede film. Alles wat we hier te zien krijgen hebben we ooit al eens eerder en beter gezien. Zowel Tom Holland als Mark Wahlberg zijn beiden miscast in hun rol, en ratelen de ene slechte mop na de andere af. Persoonlijk vond ik het idee voor een prequel en een jonge Nathan Drake al niet helemaal toepasselijk. Holland speelt zijn typische Peter Parker typetje en bij Wahlberg vraag je je af of hij überhaupt wel in deze film wou meespelen. Misschien zou hij het als een volwassen Nate beter afgebracht hebben, maar laten we eerlijk zijn, daar waren andere keuzes genoeg voor. Onze gekende personages krijgen hier jammer genoeg niet de eer die ze wel verdienen. Geef ze een andere naam en naast een tweetal set pieces, die rechtstreeks uit de games komen, zou je niet eens doorhebben dat het om een Uncharted-verfilming gaat.

UC3.jpg


The movie is only as good as its villain

Onze bad guy van dienst, Santiago Moncada, wordt gespeeld door de charismatische Antonio Banderas. De schat van Ferdinand Magellan was namelijk in handen van zijn familie toen deze verloren ging. Santiago ziet zichzelf als de enige persoon die dan ook het recht heeft om deze op te eisen, en laat niets of niemand in zijn weg staan. Naast wat pissig kijken en dreigementen uitkramen krijgt Banderas niet genoeg om handen. Zo wordt een van de enige talentvolle acteurs van deze productie zinloos verspilt. Zijn handlanger, Jo Braddock (Tati Gabrielle), krijgt meer te doen en toont dat ze geen katje is om zonder handschoenen aan te pakken. Maar ook haar personage mist diepgang en een duidelijk motief om een positieve indruk achter te laten.

De over the top climax had een indrukwekkend einde kunnen zijn, mits een wat meer ervaren persoon die de regie in handen had.


De film is gelukkig geen snoozefest maar er is, naast een paar gekopieerde scènes uit het spel, te weinig om enthousiast over te zijn. Ook de actie stelt jammer genoeg teleur. Doorheen de film krijgen we steeds dezelfde parkourtrucjes te zien en naar het einde toe een actiescène die te snel aan elkaar geplakt is en enorm fake overkomt. De over the top climax had een indrukwekkend einde kunnen zijn, mits een wat meer ervaren persoon die de regie in handen had. Holland toont waar hij fysiek toe in staat is maar zijn personage stuntelt teveel om een geloofwaardige Nathan Drake te zijn. Uncharted schiet echter wel vanaf het begin uit zijn startblokken en houdt een vast tempo aan. Door dit strakke tempo vliegen we van de ene stad naar de andere. Een pluspunt hiervan is dat sommige opnames godzijdank op locatie werden gefilmd. Zo krijgen we Barcelona, Lloret de Mar en Berlijn (dat fungeert als New York) deftig in beeld.

UC1.jpg


Zijn verfilmingen van een game de dag vandaag nog nodig?

Qua gelijkenissen tussen film en games is het maar weinig soeps. De film vertelt kort Nathans achtergrondverhaal in het weeshuis dat voorkwam in Uncharted 4: A Thief’s End en verder hebben we de vliegtuigscène, uit Uncharted 3: Drake’s Deception, dat we eerder al in de trailers konden opvangen. Wees gewaarschuwd, de trailer toont alles wat de film in petto heeft. Heb je de trailer gezien, dan zal je verder geen verrassingen meer moeten verwachten. We maken ook kennis met Chloe Frazer, gespeeld door Sophia Ali, die ondanks het script wel een oké prestatie neerzet. Zij helpt het duo tijdens het schattenjagen en zorgt voor wat extra schwung tussen de personages.

Deze verfilming liet me afvragen of het wel nog nodig is om games te verfilmen. Laten we eerlijk zijn, hoeveel films gebaseerd op games, zijn er eigenlijk de moeite? De wrange nasmaak die deze film achterliet gaf me alleen maar meer zin om mijn controller op te rapen, en zo te genieten van deze franchise die op zich al cinematisch en spannend genoeg is. Dat dezelfde regisseur en Tom Holland nu interesse tonen om Jak & Daxter te willen verfilmen, brengt me op het idee om de rest van mijn leven te wijden aan een zoektocht naar een magische lamp die me de wens gunt dit te voorkomen.

Conclusie

Uncharted is de zoveelste slechte poging tot het verfilmen van een game. Er ontbreekt teveel diepgang bij de personages. Hierdoor krijgen ze niet de eer die ze verdienen en zullen ze zowel liefhebbers van de videospellen als nieuwkomers mogelijks teleurstellen. Misschien was een prequel van de bekende franchise niet de beste optie en had een andere castingkeuze, een interessanter script en een regie in meer ervaren handen de film ten goede gekomen. De film mist spanning, is ondanks genoeg bronmateriaal inspiratieloos en komt neer op een Indiana Jones-versie van den Aldi.

Pro

  • Sommige scenes op locatie gefilmd
  • Oké tempo

Con

  • Casting
  • Inspiratieloos
  • Personages missen diepgang
  • Alles al eens eerder en beter gezien
5.5

Over deze film

Beschikbaar vanaf

16 februari 2022

Genre

  1. Actie
  2. Avontuur

Speelduur

116 minuten

Regie

Ruben Fleischer

Cast

Tom Holland, Mark Wahlberg, Antonio Banderas, Sophia Ali & Tati Gabrielle

Uitgever

Sony Pictures
 
Laatst bewerkt:
D
idd zoals verwacht. ik vond die games wel geweldig eigeniljk, daarom ook dat ik de film wil zien.
maar beetje bang dat ik een "max payne" ervaring zal krijgen. ...
 
Ik ben zeker dat ik hetzelfde gevoel ga hebben als deze reviewer.

Jammer genoeg als ik andere reviews lees dan lijkt het wel alsof deze film wel goed ontvangen word.
Op IMDB staat hij momenteel zelfs op 6.9. Ik had nooit verwacht dat deze een score hoger dan 5 ging halen.

Mja, misschien als je de games niet kent dat het wel een goeie film kan zijn.
Maar als iemand die de games gespeeld heeft...
Ook al lijkt de trailer bijna scene per scene uit de games te hebben gekopieerd, met de casting van Tom Holland en Mark Walhberg hebben ze toch echt de bal gemist.

Maar aan de reviews te zien lijkt het mij heel waarschijnlijk dat deze wel een sequel gaat krijgen...
 
Had het al verwacht aan de hand van de trailer die ik gezien heb. Weeral een cinematicket uitgespaard. Bedankt voor de review.
 
Dit was wel wat te verwachten...

Die gereleasede filmposter mag meteen ook genomineerd worden voor lelijkste filmposter ooit.

Op IMDB staat hij momenteel zelfs op 6.9. Ik had nooit verwacht dat deze een score hoger dan 5 ging halen.
Dat is een beetje overdreven, want weinig films zakken onder de 5, zelfs vele slechte. Ondertussen hebben we 7K stemmen op IMDb, die 6.9 zal nog flink zakken.
 
Gisteren gaan kijken, niet slecht maar ook niets speciaals. Volg wel deels de review dat er veel meer in zat.
Toch wat fouten gezien ook. Enfin ik was er eens mee weg.

Er komt zelf nog een vervolg :thinking:
 
Terug
Bovenaan