Filmreview: Sing 2

Films van Pixar Animation Studios worden meestal onmiddellijk de hemel in geprezen, terwijl schitterende animatiefilms van andere studio's doorgaans op minder enthousiasme mogen rekenen. In enkele gevallen is dat geheel onterecht, want er zijn wel degelijk andere studio's die zowel qua verhaal als productiewaarden doen waar velen een voorbeeld aan kunnen nemen. Neem de nu Sing-films ...

Als jonge vader (ik weet het, jong is relatief) ben ik zowat verplicht om elke nieuwe animatie- of voor kinderen bedoelde film te checken met mijn kroost. Dit jaar zag ik bijvoorbeeld De Croods 2, de nieuwe film van Pieter Konijn, De Familie Claus 2 op Netflix en heb ik het volgende week aan mijn rekker met de derde Nachtwacht-film. Niet alle films zeggen me evenveel, maar toen Sony een persvisie organiseerde voor Sing 2, was ik er als de kippen bij!

Sing 2-1.jpg


Buster Moon ziet het groots(er)

Degenen die me kennen, weten dat ik een zwak heb voor alles wat met musicalachtige toestanden te maken heeft. Of het nu om muziek, pluimen in een gat of schitterende decors gaat ... Ik ben er zo aan verkocht. Ja, het is zelfs zo erg dat ik wekelijks naar James the Musical kijk, maar dat even terzijde. Ik mocht en kon Sing 2 dus niet missen, dus trok ik vorige week naar White Cinema te Brussel om de persvisie van bij te wonen, inclusief popcorn. Sing 2 is het directe vervolg op de film Sing uit 2016. Daarin zagen we hoe koala Buster Moon een zangwedstrijd organiseert om zijn slecht draaiend theater weer nieuw leven in te blazen en daarmee zijn schulden af te lossen. Door een foutje wordt er op de flyers 100.000 dollar aan prijzengeld beloofd in plaats van 1000 dollar, waardoor zowat alles en iedereen een poging doet om dat prijzengeld binnen te halen.

Sing 2 is een geslaagd, muzikaal vervolg op de eerste film.


Sing stond garant voor zo'n anderhalf uur non-stop plezier, waarin vooral schitterende muziek meermaals de show stal. Sing 2 gaat voort op datzelfde elan. Opnieuw komt Buster Moon in beeld. Zijn New Moon Theater is succesvol en de shows zijn elke keer uitverkocht. Hij ziet het nu echter grootser: hij wil een nieuwe show creëren in Redshore City, zowat Broadway in Sing-vorm. Zijn droom wordt snel aan diggelen geslagen als een bekende scout zegt dat er geen toekomst zit in de show. Ze besluiten het heft in eigen handen te nemen en het theatergezelschap reist naar dé man die het in het wereldje voor het zeggen heeft: de meedogenloze wolf Jimmy Crystal. Ze doen een auditie die op niets uitdraait, tot de naam van Clay Calloway genoemd wordt. Hij zou namelijk meedoen in de nieuwe show. Deze rocklegende is echter tien jaar lang niet meer gezien na de dood van z'n vrouw en Buster Moon heeft Clay Calloway nog nooit ontmoet ...

Sing_2-2.jpg


Zalige muziek

Buster Moon heeft zichzelf wat aangedaan ... Niet enkel moet hij de grootste show ooit realiseren, ook moet hij Clay overtuigen om mee te doen in zijn show. Aangezien Jimmy er niet voor terugdeinst iemand van het dak af te gooien als er tegen hem wordt gelogen, zit er niets anders op dan alles op alles te zetten en de wolf niet teleur te stellen. Uiteraard loopt niet alles van een leien dakje. Johnny de gorilla gaat in de leer bij een gerenommeerd danslesgever, terwijl Rosita het varken haar hoogtevrees moet overwinnen. Ook het vrolijke varken Gunter is weer aanwezig. Hij komt aanzetten met de zotste ideeën om van alles een geslaagde show te maken. Je kunt je aan een film verwachten waarin humor een belangrijk aspect is, maar ook aan een film die op z'n geheel een groots spektakelstuk is. I love musicals!

Een van de belangrijkste elementen in Sing 2 is opnieuw de muziekkeuze. In één woord kan ik dit vertellen: schitterend. Zowel oude klassiekers als speciaal voor deze film gemaakte muziek stelen meermaals de show. Zo wordt de toon onmiddellijk gezet met het nieuwe liedje Your Song Saved My Life van U2, terwijl I Still Haven't Found What I'm Looking For van U2 en Let's Go Crazy van Prince voor de nostalgische noten zorgen. De gekende liedjes kregen een speciale make-over voor deze film, wat het geheel enkel maar ten goede komt. Net als in de vorige film is de Vlaamse stemmencast ook weer van de partij, met onder andere Rik Verheye, Walter Baele, Sien Eggers en Herbert Flack. De liedjes zelf zijn gelukkig niet vertaald en zijn dus in hun originele, Engelstalige versie te horen in de film.

Conclusie

Sing 2 is een schitterende film en moet kwalitatief zeker niet onderdoen voor een film van Pixar. De personages zijn goed uitgewerkt, het verhaal is wat je ervan verwacht, de geslaagde humor is aanwezig en de muziek is gewoonweg schitterend. Sing 2 is een heel vermakelijke film voor jong en oud. Een must-see!

Pro

  • Schitterende muziek
  • Geslaagde humor

Con

  • Weinig origineel
8

Over deze film

Beschikbaar vanaf

22 december 2021

Genre

  1. Animatie
  2. Avontuur
  3. Familie
  4. Komedie

Speelduur

112 minuten

Regie

Garth Jennings

Cast

Matthew McConaughey, Scarlett Johansson, Reese Witherspoon, Bono, Pharrell Williams, ...

Uitgever

Illumination Entertainment, Universal Pictures
 
Terug
Bovenaan