Fiets gestolen - dader betrapt - vastgesteld - geen sanctie

contextbinder

Well-known member
Een leuke case voor het forum:

Bevriend landbouwer heeft paarden en rijdt elke dag met een oudere fiets naar de weide waar zijn paard staat, wanneer hij gaat rijden staat de fiets in de stal op de weide. Eergisteren werd zijn fiets op de weide gestolen. Geen man overboord- het is een oude fiets dus ja.

Toeval doet zijn intrede, de zoon van de boer ziet een man met die fiets rijden en volgt de man tot aan zijn woning. Eens daar aangekomen belt hij de politie met bovenstaand verhaal - 2 combi’s komen ter plaatse, stellen wat vragen en de man in kwestie bekend de diefstal van de fiets. Diezelfde man gaat ook 2cm van de neus van de zoon staan met de boodschap: onnozelaar, ik heb al 8 jaar in den bak gezeten - ik trek het mij toch niet aan.

De politie heeft vervolgens de fiets naar de eigenaar gebracht en de dader een waarschuwing gegeven om het niet meer te doen. De zoon van de landbouwer is geen konijn en merkte in de kleine tuin van de dader ook nieuw gereedschap en een hele bak nieuwe zware spanriemen voor vrachtwagens op.

Typisch aan landbouwers: grote kennissenkring, van arbeiders tot politici en advocaten: de dader is dus een beroeps -Dopper met strafblad en helaas ook kinderen ( die te pas en te onpas niet komen opdagen op school).

Hoe pak je zoiets aan, go for it zou ik zeggen
 
Daar zal wel pv voor opgesteld worden en dan is het aan de rechter (als het zover komt) om te straffen.

De politie stelt enkel vast.
 
Een marginale idioot die niets te verliezen heeft dus.
Daar blijf je best van weg want die landbouwer en zoon hebben wel heel wat te verliezen.

Altijd rekening houden met wat jij te verliezen hebt in zo'n conlict.
Dit zo hard. Don’t mess with crazy.

Dochter van een collega is zo een paar weken terug aangevallen met een mes op de trein omdat ze haar gsm niet wilde afgeven.

Het is uw slaap of leven niet waard.
 
Diefstal en de dader komt er vanaf met een waarschuwing? :laugh:

Dit zo hard. Don’t mess with crazy.

Dochter van een collega is zo een paar weken terug aangevallen met een mes op de trein omdat ze haar gsm niet wilde afgeven.

Het is uw slaap of leven niet waard.
Was het op voorhand al duidelijk dat die dader een mes had vooraleer ze nee zei? Anders is dat ergens te begrijpen hoor. Ik zou ook niet zomaar iets afgeven als men er eerst al dan niet vriendelijk om vraagt. Als ze direct een mes of pistool tegen uw keel drukken is het natuurlijk een ander verhaal.
 
Diefstal en de dader komt er vanaf met een waarschuwing? :laugh:


Was het op voorhand al duidelijk dat die dader een mes had vooraleer ze nee zei? Anders is dat ergens te begrijpen hoor. Ik zou ook niet zomaar iets afgeven als men er eerst al dan niet vriendelijk om vraagt. Als ze direct een mes of pistool tegen uw keel drukken is het natuurlijk een ander verhaal.

Één man probeerde nog in te grijpen, maar liep daarbij verwondingen op in het gezicht. De verdachte deed nog een poging om een laptop te stelen van een andere jonge vrouw, maar die verzette zich omdat ze haar masterproef niet wilde kwijtspelen. Zij werd een tijdlang in een wurggreep gehouden en zelfs gebeten door die man.
 

Één man probeerde nog in te grijpen, maar liep daarbij verwondingen op in het gezicht. De verdachte deed nog een poging om een laptop te stelen van een andere jonge vrouw, maar die verzette zich omdat ze haar masterproef niet wilde kwijtspelen. Zij werd een tijdlang in een wurggreep gehouden en zelfs gebeten door die man.
Volledig naast de kwestie, maar hoe kun je nu anno 2024 je Thesis niet in de cloud bewaren?
 
Een marginale idioot die niets te verliezen heeft dus.
Daar blijf je best van weg want die landbouwer en zoon hebben wel heel wat te verliezen.

Altijd rekening houden met wat jij te verliezen hebt in zo'n conlict.
Dergelijke soort zal gauw wraak nemen. Dat kan gaan van vandalisme tot slagen/verwondingen, tot nog erger. Deze soort heeft inderdaad niks te verliezen. Het ergste is dat ze zich kunnen voortplanten en de marginaliteit in stand houden. Er is geen enkel mechanisme dat crapuul tegenhoudt om zich voort te planten, dit zou al veel oplossen.
 
Volledig naast de kwestie, maar hoe kun je nu anno 2024 je Thesis niet in de cloud bewaren?

Omdat je overschat wat dat de IT-kennis is van <30 jarigen. Dat kan zelfs zijn dat ze niet eens weet dat die in de cloud steekt.

Ik heb dat al eens eerder gezegd. de generatie die opgegroeid zijn met smartphones, die hebben veel minder kennis over computers want alles is opgelost door een app. Het is eigenlijk te gebruiksvriendelijk. Het werkt en je moet niet meer weten wat er onder de capeau gebeurt.

Mensen die opgegroeid zijn met windows XP en daarvoor, die hebben vaak onder de capeau moeten kijken :p. Die hebben de niet zo gebruiksvriendelijke tijd gekend :p.



Bijvoorbeeld: Ik zie jonge collega's documenten bewaren op hun bureaublad maar standaard staat de bureaublad niet in de cloud. Achteraf natuurlijk traantjes omdat ze dat niet beseffen.
 
Een leuke case voor het forum:

Bevriend landbouwer heeft paarden en rijdt elke dag met een oudere fiets naar de weide waar zijn paard staat, wanneer hij gaat rijden staat de fiets in de stal op de weide. Eergisteren werd zijn fiets op de weide gestolen. Geen man overboord- het is een oude fiets dus ja.

Toeval doet zijn intrede, de zoon van de boer ziet een man met die fiets rijden en volgt de man tot aan zijn woning. Eens daar aangekomen belt hij de politie met bovenstaand verhaal - 2 combi’s komen ter plaatse, stellen wat vragen en de man in kwestie bekend de diefstal van de fiets. Diezelfde man gaat ook 2cm van de neus van de zoon staan met de boodschap: onnozelaar, ik heb al 8 jaar in den bak gezeten - ik trek het mij toch niet aan.

De politie heeft vervolgens de fiets naar de eigenaar gebracht en de dader een waarschuwing gegeven om het niet meer te doen. De zoon van de landbouwer is geen konijn en merkte in de kleine tuin van de dader ook nieuw gereedschap en een hele bak nieuwe zware spanriemen voor vrachtwagens op.

Typisch aan landbouwers: grote kennissenkring, van arbeiders tot politici en advocaten: de dader is dus een beroeps -Dopper met strafblad en helaas ook kinderen ( die te pas en te onpas niet komen opdagen op school).

Hoe pak je zoiets aan, go for it zou ik zeggen
Zo'n mensen zijn van alle tijden, de vraag die ik mij stel: Was het vroeger erger of niet?
 
Een leuke case voor het forum:

Bevriend landbouwer heeft paarden en rijdt elke dag met een oudere fiets naar de weide waar zijn paard staat, wanneer hij gaat rijden staat de fiets in de stal op de weide. Eergisteren werd zijn fiets op de weide gestolen. Geen man overboord- het is een oude fiets dus ja.

Toeval doet zijn intrede, de zoon van de boer ziet een man met die fiets rijden en volgt de man tot aan zijn woning. Eens daar aangekomen belt hij de politie met bovenstaand verhaal - 2 combi’s komen ter plaatse, stellen wat vragen en de man in kwestie bekend de diefstal van de fiets. Diezelfde man gaat ook 2cm van de neus van de zoon staan met de boodschap: onnozelaar, ik heb al 8 jaar in den bak gezeten - ik trek het mij toch niet aan.

De politie heeft vervolgens de fiets naar de eigenaar gebracht en de dader een waarschuwing gegeven om het niet meer te doen. De zoon van de landbouwer is geen konijn en merkte in de kleine tuin van de dader ook nieuw gereedschap en een hele bak nieuwe zware spanriemen voor vrachtwagens op.

Typisch aan landbouwers: grote kennissenkring, van arbeiders tot politici en advocaten: de dader is dus een beroeps -Dopper met strafblad en helaas ook kinderen ( die te pas en te onpas niet komen opdagen op school).

Hoe pak je zoiets aan, go for it zou ik zeggen
het is een beetje dubbel he. voor de fiets gevonden werd, kraaiden de boeren er niet naar. nu dat hij gevonden is, de dader hem in het bijzijn van de politie een beetje geintimideerd heeft, en volgens de kennissenkring een strafblad heeft, was een waarschuwing ineens niet meer genoeg.

het gaat dan ook niet over die fiets he, maar over het feit dat zo'n man goed gekend is bij de mensen die er iets aan kunnen doen, maar toch zjn ding mag blijven doen. dààr zit het probleem zo'n beetje.

Daar zal wel pv voor opgesteld worden en dan is het aan de rechter (als het zover komt) om te straffen.

De politie stelt enkel vast.
op zich is het aan de politie om het parket op de hoogte te brengen, en aan het parket om de man voor de rechter te brengen.
voor een gestolen fiets die terug naar de eigenaar is gaat dat allemaal niet zo rap gebeuren. zeker als die diefstal niet eens is aangegeven geweest (niet zeker of dat hier gebeurd is).
 
Zo'n mensen zijn van alle tijden, de vraag die ik mij stel: Was het vroeger erger of niet?

Denk dat het geen publiek geheim is dat de opvoeding - bepaalde normen en waarden die men probeerde door te geven toch wat anders/nadrukkelijker aanwezig waren, zowel met voor en nadelen. Als kind vroeger veel bij grootouders doorgebracht - naar alle waarschijnlijkheid zullen de talloze verhalen wel wat overdreven en/of geromantiseerd geweest zijn maar zelfs dan is het duidelijk dat er grote verschillen waren.

Klassieke voorbeelden: respect voor leerkracht-pastoor-ouderen, van iemands bezit blijf je af, ... ook een tijdperk van geen oorzaak zonder gevolg: wanneer je iets mispeuterde en het was gezien - instant berisping, slag op het achterwerk, naar bed ... het beeld van straf en beloning was nadrukkelijker en anders aanwezig dan vandaag het geval is.

En dan het gegeven van thuisblijvende moeder die voor de kinderen zorgt heeft een gigantische impact op de opvoeding. En wat met het sociale controle - toegenomen mobiliteit en bevolking maken sociale controle (in de zin van: in je dorp en directe omgeving) vandaag onmogelijk.

Al deze, en nog veel meer, factoren maken het imo onmogelijk een vergelijk te maken.
 
het is een beetje dubbel he. voor de fiets gevonden werd, kraaiden de boeren er niet naar. nu dat hij gevonden is, de dader hem in het bijzijn van de politie een beetje geintimideerd heeft, en volgens de kennissenkring een strafblad heeft, was een waarschuwing ineens niet meer genoeg.

het gaat dan ook niet over die fiets he, maar over het feit dat zo'n man goed gekend is bij de mensen die er iets aan kunnen doen, maar toch zjn ding mag blijven doen. dààr zit het probleem zo'n beetje.
Dat is het idd, je ziet en voelt aan alles dat deze persoon eigenlijk opgegeven is, men is al blij dat het bij die fiets en wat andere mogelijke diefstallen blijft. Ook het feit dat de politie geen vragen stelde over een aanzienlijke hoeveelheid nieuw materiaal dat open en bloot op een koer lag te blinken (het enige wat ontbrak was een sticker 'gestolen goederen") is veelzeggend.

Het toont pijnlijk aan dat mensen kunnen ontsporen, maar ook dat hulp/begeleiding eveneens tekort schieten wanneer het eerste is gebeurd - het gevolg is dan dat die persoon (en in dit geval - mogelijks ook de kinderen) verloren zijn - en zo komen we terecht bij wat o.a. @Brt al een paar keer aankaart: problemen van generatie op generatie ... hoe pak je dat aan.
 
Vroeger was het helemaal niet beter, alleen anders. Indertijd werd er een knokploeg op u afgestuurd als je aanpapte met een meisje van een boerengat verder. Enige verschil is dat het niet op sociale media kwam.
 
Terug
Bovenaan