Fan noise bij opstarten

Robbynho

Member
Sinds enkele dagen heb ik steeds een soort 'geratel' bij het opstarten van de pc.
Ik heb de indruk dat dit afkomstig is van de fan die aan de achterkant van de case zit.

Na een aantal minuten verdwijnt het lawaai, en draait de pc geruisloos zoals oorspronkelijk.
Ik kan mij moeilijk inbeelden dat dit dus door stof is, want anders zou het geluid gewoon blijven duren.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Of is de enige oplossing de fan volledig te vervangen?

Kan zijn dat de bearing van de fan het begeven heeft (of aan het begeven is).

Meestal slijt dat door ouderdom.

Kan zijn dat de bearing van de fan het begeven heeft (of aan het begeven is).

Meestal slijt dat door ouderdom.
Sorry, ik ben er niet echt in thuis...
'Bearing'?

Met andere woorden moet die fan gewoon vervangen worden? Al hing deze al vast aan de case, kan dat dan ook?

Sorry, ik ben er niet echt in thuis...
'Bearing'?

Met andere woorden moet die fan gewoon vervangen worden? Al hing deze al vast aan de case, kan dat dan ook?
De kogellager dat er in zit kan versleten zijn.
Hoe oud is de fan juist?

Fans kan je altijd vervangen, gewoon losvijzen uit de case en de connector uittrekken op je mobo.

De kogellager dat er in zit kan versleten zijn.
Hoe oud is de fan juist?

Fans kan je altijd vervangen, gewoon losvijzen uit de case en de connector uittrekken op je mobo.
De build is van 2016.
Kan je de specificaties op de fan zelf vinden?
Dit om de juiste vervanging te vinden qua grootte, sterkte of maakt dit niet uit?

De build is van 2016.
Kan je de specificaties op de fan zelf vinden?
Dit om de juiste vervanging te vinden qua grootte, sterkte of maakt dit niet uit?
Zolang je weet welke case je hebt kan je zo zien in de specs hoe groot je op die plaats kan gaan.

Dezelfde fan hoeft niet persé, tenzij je dat wil. Dan moet je de fan losvijzen en op de achterkant staat het type-nr e.d.

Zolang je weet welke case je hebt kan je zo zien in de specs hoe groot je op die plaats kan gaan.

Dezelfde fan hoeft niet persé, tenzij je dat wil. Dan moet je de fan losvijzen en op de achterkant staat het type-nr e.d.

NZXT S340
Specs
Fan Mounting (Front)2 x 120 mm Or 2 x 140 mm
Fans Included (Top)1 x 120 mm

Kan ook gewoon door veel stof/vuil zijn of zelfs een kabeltje dat er tegen hangt in je case he.
Als je iemand bent die sinds 2016 dat nog nooit hebt stofvrij gemaakt hebt is de kans groot.
Ik zou eerst dat gewoon controleren alvorens los te maken als je er niet veel van kent :)

En kan wel dat je dat niet meer hoort op volle toeren.

Heb je zo geen lichte compressor, ik gebruik dat om op de x aantal maanden eens alles uit te stoffen (buiten).
En anders kan een gewone stofzuiger en goed blazen ook al eens helpen.

Sigarettenrook/teer kan dat ook veroorzaken, als je hevige rokers in je ruimte hebt op 6 jaar tijd zulle.
Ik heb al pc's gezien vanbinnen van zware rokers waar de ventilators niet meer vooruit wilden van de teeraanslag die ertussen was gekropen.

Maar zie nu pas dat de thread al 14 dagen ouder is, dus wellicht is het al opgelost? :)

Laatst bewerkt:
Kan ook gewoon door veel stof/vuil zijn of zelfs een kabeltje dat er tegen hangt in je case he.
Als je iemand bent die sinds 2016 dat nog nooit hebt stofvrij gemaakt hebt is de kans groot.
Ik zou eerst dat gewoon controleren alvorens los te maken als je er niet veel van kent :)

En kan wel dat je dat niet meer hoort op volle toeren.

Heb je zo geen lichte compressor, ik gebruik dat om op de x aantal maanden eens alles uit te stoffen (buiten).
En anders kan een gewone stofzuiger en goed blazen ook al eens helpen.

Sigarettenrook/teer kan dat ook veroorzaken, als je hevige rokers in je ruimte hebt op 6 jaar tijd zulle.
Ik heb al pc's gezien vanbinnen van zware rokers waar de ventilators niet meer vooruit wilden van de teeraanslag die ertussen was gekropen.

Maar zie nu pas dat de thread al 14 dagen ouder is, dus wellicht is het al opgelost? :)
Nog niet, heb er nog geen tijd voor gehad (bezig met bouw, krijgt prioriteit uiteraard).

Ik heb al eens geprobeerd met een stofzuiger langs de achterkant, maar geen oplossing. Ook geen rokers, dus daar zit het probleem zeker niet. :)
Misschien moet ik toch maar eens de case open maken en wat beter proberen stofzuigen.

Een fan vervangen zal nu ook niet van het moeilijkste zijn veronderstel ik?
Ik weet alleen niet of dit impact heeft op het opstarten van de desktop (bios? settings?).

Thanks voor jullie antwoorden.

Nog niet, heb er nog geen tijd voor gehad (bezig met bouw, krijgt prioriteit uiteraard).

Ik heb al eens geprobeerd met een stofzuiger langs de achterkant, maar geen oplossing. Ook geen rokers, dus daar zit het probleem zeker niet. :)
Misschien moet ik toch maar eens de case open maken en wat beter proberen stofzuigen.

Een fan vervangen zal nu ook niet van het moeilijkste zijn veronderstel ik?
Ik weet alleen niet of dit impact heeft op het opstarten van de desktop (bios? settings?).

Thanks voor jullie antwoorden.
Ga geen probleem geven met booten o.i.d. is gewoon een fan die op 1 van de extra connectoren zit op je mobo.

Terug
Bovenaan