Facebook wordt meta en zet in op virtual reality

Lakigigar

Well-known member


Ik weet niet wat ik er van moet denken. Kan moeilijk geloven dat dit succesvol wordt, anderzijds als het succesvol wordt, dan kunnen er wel Black Mirror-achtige problemen ontstaan.

Maar het lijkt me meer zo een mislukte promovideo zoals de Amazonactie van een paar maanden geleden met hun mislukte huisrobots (die mij doen denken aan HAUM van watch dogs 2).

Enige wat ik wel denk dat van waarde kan zijn, zijn de hologrammen.

Ook ja... hoe kan je dat combineren met IRL en wat zal de kostenprijs worden van hiervan gebruik te maken. Of zal de kostprijs het opgeven van je privacy en je eigen gegevens worden zoals nu bij sociale media het geval is?

Thoughts?
 
Voor mij komt het over als iets dat bijzonder hard gepushed wordt zonder dat hier echt veel vraag naar is. Ik vind het eerder triest eerlijk gezegd, de zoveelste manier om "mensen te verbinden" maar op lange termijn denk ik dat dit mensen enkel nog meer binnen zal houden en vereenzamen. Het zou mij niet verbazen indien mensen gaan vluchten van de realiteit en in hun eigen virtuele omgeving gaan leven. Ik zie eigenlijk enkel voordelen voor mensen met een fysieke beperking, voor hen zou dit eventueel wel interessant zijn.
 
Voor mij komt het over als iets dat bijzonder hard gepushed wordt zonder dat hier echt veel vraag naar is.
Als je in de wereld van de technologie wacht op de vraag vanuit de markt ben je 10 jaar te laat. Zie ook bedrijven zoals Apple die al jaren lang producten op de markt brengen waar niet direct vraag naar is maar waarmee die hun eigen niche-markt creeëren.
 
Ik vind het goede zet en ben onder de indruk van hun promofilmpje. Als (bescheiden) FB aandeelhouder zie ik dit de totale marktwaarde van FB ook alleen maar ten goede komen. 99.9% van de revenue zal nog wel uit advertising komen, maar initiatieven zoals dit kunnen geen kwaad als je op een berg cash zit.
Veel mensen zien FB ook als een "bad guy", volgens mij is dit een volkomen foutief beeld, Facebook biedt net veel kansen aan lokale ondernemingen om heel gerichte marketetingacties uit te sturen en belangrijke data er bij te winnen (% van je kopers komt uit regio x, % is vrouwelijk, % is van die leeftijd, ...).
 
Als je milities in Myanmar en Ethiopië toelaat je platform te gebruiken om op te roepen tot geweld tegen etnische minderheden dan lijkt het me logisch dat daar vragen worden bij gesteld.
 
Gesproken als een echte facebook aandeelhouder :p

Nee, meer dan de helft van de "lokale bedrijfjes" in mijn feed zijn aliexpress dropshippers, dus fuck facebook wat dat betreft.
 
Nee, meer dan de helft van de "lokale bedrijfjes" in mijn feed zijn aliexpress dropshippers, dus fuck facebook wat dat betreft.
Bekijk eens zo'n programma als Shark Tank, veel van die lokale kleinere ondernemers krijgen nu pas dankzij FB een kans om hun producten sterk te promoten en mee te concurreren. Ja, daar zitten dropshippers tussen, maar die trend komt evengoed voort zonder een FB (die hele logistieke verdelingscyclus is sterk aan het veranderen).
 
Zuck kan ik echt niet serieus nemen. Hij is misschien wel CEO maar laat iemand anders met meer charisma dan een dweil aan het woord aub.
 
De virtuele wereld die ze willen creëren doet mij zeer veel aan Playstation Home denken dat geïntroduceerd was bij de Playstation 3. Uiteindelijk is dit toen ook een flop gebleken.
 
Voor mij is de vraag vooral hoe je de virtuele wereld kan combineren met het echte leven, zeker als het eerste zoals verwacht verslavend zal zijn. Onze generatie en generaties jonger dan ons - tot grote ergernis van generaties ouder dan ons - hebben nu al moeite door het grote aanbod aan entertainment, variatie enzovoort, alsook de toenemende druk van bovenaf (met keuzestress en allerlei conflicterende informatie over wie we moeten zijn en hoe we ons moeten gedragen), en door de nieuwe afleidingen laten we ook over ons heen lopen, waardoor veel democratieën wereldwijd een gerontocratie worden, mede ook het gevolg door de toenemende levensverwachtingen en de vergrijzing, waardoor wij in een wereld leven waarin weinigen voor gekozen hebben.

Ik denk potentieel heeft het wel enkele goede aspecten, maar er kan zoveel misgaan, dat ik er eerder een angstig gevoel bij heb, mede aangewakkerd door de huidige problemen met sociale media, het commercie-model en privacy. Maar ook door allerlei sci-fi series, waarin het fictie-element steeds kleiner wordt.

Het verhaal waarin ik zei dat ik gamers ken die hun pampers aandoen om te kunnen blijven gamen omdat ze geen zin of tijd hadden om naar de wc te lopen, zal vaker voorkomen. En straks gaan mensen denken dat ze niet meer moeten eten omdat ze in de virtuele wereld al oesters gegeten hebben met cognac enzovoort. Verre toekomstmuziek misschien, maar het is de wereld waar we naartoe evolueren. Aan de andere kant is het huidig model ook eigenlijk onhoudbaar.
 
Laatst bewerkt:
Zuck kan ik echt niet serieus nemen. Hij is misschien wel CEO maar laat iemand anders met meer charisma dan een dweil aan het woord aub.
Ik weet eigenlijk niet of dat nog veel uitmaakt, net zoals Google is Facebook een cash machine op zich met monopolistische eigenschappen. Van mij moet daar niet teveel verandering in komen, dus ook niet met een nieuwe CEO.
 
Terug
Bovenaan