Ervaringen terras in gepolierde beton

SharkyXTS

Active member
Wij hebben 4 jaar geleden een terras aangelegd in gepolierd beton (zonder pigment) maar na enkele jaren al was die alle glans verloren. Oppervlak is vrij ruw geworden en wandelen op het terras leidt achteraf ook steevast tot stofferige voetafdrukken binnen in huis. Samengevat: we zijn er eigenlijk op dit moment allesbehalve tevreden van :/.

Navraag bij verschillende aannemers leert ons dat de staat van ons terras een natuurlijk gevolg is van het buitenweer ("zure regen en UV stralen") waardoor de toplaag van de terras is aangetast. Dat kan wel hersteld worden door de toplaag opnieuw te verharden / impregneren (kostprijs +- 1000 EUR) maar dit blijkt dus ook geen permanente oplossing te zijn. Eigenlijk komt het erop neer dat je dit om de zoveel jaar mag herhalen...

Nu vraag ik me af of er nog mensen zijn met gelijkaardige (of tegenovergestelde) ervaringen?

Los van de effecten die de weersomstandigheden/zon hebben aangericht is verstoffende beton vooral een resultaat van te weinig cement in de stortbeton.

Zelf zie ik enkel maar nadelen van een polybeton zowel buiten als binnen. Een product dat dient voor industriele toepassingen gebruiken in prive toepassingen is nooit een ideale combinatie.

Is het dan niet goedkoper om gewoon tegels op die gepolierde beton te leggen ?

In plaats van om de x jaar 1000€ te spenderen voor die toplaag te hernieuwen ? Gewoon ze op tegeldragers leggen ?

Welja, de optie om er een nieuw terras in tegels of hout bovenop te plaatsen is inderdaad iets wat we overwegen...

Ik ben vooral verrast dat polybeton overal wordt aangeraden (ik zie hier in de buurt de ene oprit na de andere in polybeton aangelegd worden) terwijl dit voor buiten toch precies niet zo'n ideale oplossing is zoals overal wordt beweerd.

Welja, de optie om er een nieuw terras in tegels of hout bovenop te plaatsen is inderdaad iets wat we overwegen...

Ik ben vooral verrast dat polybeton overal wordt aangeraden (ik zie hier in de buurt de ene oprit na de andere in polybeton aangelegd worden) terwijl dit voor buiten toch precies niet zo'n ideale oplossing is zoals overal wordt beweerd.

De persoon aan wie wij het gevraagd hadden, was wel zo eerlijk om te zeggen dat het ver van ideaal is en je dat dus beter niet doet.

Tja, polybeton, vroeger was dat enkel goed om een magazijn mee in te richten, nu is dat hip en trendy en willen de mensen dat voor hun terras, oprit of living. Maar dat blijft een materiaal dat bijlange niet zo slijtvast en duurzaam is, zeker in vergelijking met tegels, en dat vergeten mensen vaak of verwachten ze niet. Wij zijn daar mee gestopt omdat de klantentevredenheid echt laag is. Mensen verwachten dat dat er pico bello blijft uitzien zoals de eerste dag dat het gegoten is, maar dat slijt heel onregelmatig, barst vaak, neemt vet op en geeft dus vlekken op de duur,...

Pas op, ik kan het ook best mooi vinden in een strakke woning (voor terras en oprit vind ik het niet mooi eerlijk gezegd) maar ik zou het zelf niet snel leggen.

Voor het interieur zijn er ook gewoon betere alternatieven die er op lijken. PUvloer of cementgebonden gietvloer. Zou normaal gezien toch slijtvaster moeten zijn.

Probleem zit hem vaak in de plaatsing al, beton moet geleverd worden supervloeibaar (zoals water)zodat er vrijwel geen handwerk aan is.

maar een uur na levering wil men al een beloopbare beton om te beginnen polieren zodat men vroeg thuis is…. Vroeger was polieren nachtwerk en kreeg beton ook gewoon de tijd. Nu gooien we er een hoop chemische troep in wat de kwaliteit serieus veranderd.

Probleem zit hem vaak in de plaatsing al, beton moet geleverd worden supervloeibaar (zoals water)zodat er vrijwel geen handwerk aan is.

maar een uur na levering wil men al een beloopbare beton om te beginnen polieren zodat men vroeg thuis is…. Vroeger was polieren nachtwerk en kreeg beton ook gewoon de tijd. Nu gooien we er een hoop chemische troep in wat de kwaliteit serieus veranderd.
Ook zijn die oppervlaktes bij particulieren gewoon te klein. Als ze grote bedrijfsterreinen gieten is waar men beginnen gieten is al klaar om te gaan polieren als de laatste meters gegoten zijn. Ook gebruikt men bij particulieren meestal niet de juiste betonkwaliteit gezien de kostprijs en de belasting.

Navraag bij verschillende aannemers leert ons dat de staat van ons terras een natuurlijk gevolg is van het buitenweer ("zure regen en UV stralen") waardoor de toplaag van de terras is aangetast. Dat kan wel hersteld worden door de toplaag opnieuw te verharden / impregneren (kostprijs +- 1000 EUR) maar dit blijkt dus ook geen permanente oplossing te zijn. Eigenlijk komt het erop neer dat je dit om de zoveel jaar mag herhalen...
Hoe werkt dat dan in een magazijn? Die gaan dat ook niet elke zoveel jaar opnieuw gaan doen.

Als het kwestie is van kwaliteit, moet je dus eigenlijk gewoon iemand zoeken die wilt garanderen dat het deftig gedaan is?
En het is al zo'n goedkope oplossing, dan kan het toch niet moeilijk zijn om een beetje meer te betalen om het deftig te krijgen?
Wij zijn ook nog aan het kijken wat we gaan doen met oprit en terras en misschien doen we wel gepolierd beton voor 1 van die 2.

10 reacties en niemand die het heeft over waterdoorlaatbaarheid. Niet dat dat bij tegels zoveel beter is, maar alles betonneren, typisch Vlaams verschijnsel. En de grondwaterstanden maar zakken en als het dan eens regent overstroming.

Nogal heel kort door de bocht dit.
Die 'chemische troep' zorgt er vaak voor dat het beton beter verwerkbaar is zonder toevoeging van te veel water. Teveel water is nadelig voor de sterkte en duurzaamheid van beton.

10 reacties en niemand die het heeft over waterdoorlaatbaarheid. Niet dat dat bij tegels zoveel beter is, maar alles betonneren, typisch Vlaams verschijnsel. En de grondwaterstanden maar zakken en als het dan eens regent overstroming.
Als dat afhelt naar het gras toe, trekt dat ook gewoon de grond in.
En daarbij, die lage grondwaterstanden is niet overal een probleem. Genoeg plaatsen waar er meer dan genoeg water is.

Terug
Bovenaan