Werk Studie ergotherapie studeren

MilanC

New member
Hallo

Ik overweeg om me in te schrijven in Howest voor de opleiding ergotherapie. Zijn er hier mensen die dit studeren of ergotherapeut zijn en die mij hun ervaringen met de opleiding/job kunnen delen? Kunnen jullie mij vertellen wat je boeiend vindt aan de opleiding/job?
- Is er veel werkgelegenheid voor een ergotherapeut?
- heb je een wetenschappelijke basis nodig om te beginnen met de opleiding?
...
Alvast bedankt!
 
Ik ken 1 ergotherapeut, zelf ben ik dus niet de beste bron. Ze heeft STW gestudeerd en is dan ergotherapie meteen gaan verder studeren. Ze heeft geen vakken moeten meenemen of een jaar moeten overdoen. Wel 2de zit denk ik. Er zitten echte blokvakken tussen zoals anatomie.

Ondertussen is ze aan het werk. Van wat ik begrijp, kom je dan vooral terecht in ziekenhuizen of rusthuizen. Zelfstandige is moeilijk omdat ergotherapie op zich niet wordt terugbetaald. Klanten gaan dus sneller naar de kinesist omdat daar wel een terugbetaling mogelijk is.

Ze heeft in het ziekenhuis nu op 2 uiteenlopende afdelingen gestaan.
Eerst een soort revalidatiecentrum denk ik. De mensen terug leren lopen etc. Vooral de fijne motoriek was voor haar geloof ik. Voordeel is dat je hier de mensen snel ziet voorruit ziet gaan.
Daarna ergens waar steeds dezelfde mensen naar terugkomen. Meer hun motoriek onderhouden. Vaak dezelfde mensen waar je een band mee opbouwt, maar amper voorruitgang vertonen. Veel repetitiever. Kunnen oefeningen zijn, maar ook wandelingen maken samen.

Ze doet het liefst en ook meestal 1 op 1. Er zijn ook wekelijkse groep sessies, maar hier kijkt ze tegen op omdat ze die in het Frans moet geven.

Note: dit is wat ik persoonlijk heb begrepen van wat ze af en toe verteld heeft. Ik heb zelf een totaal andere achtergrond.
Als je interesse hebt, kan je altijd bij de scholen zelf een keer polsen. Vaak krijg je daar wel een mooier verhaal dus ik zou zeker, zoals nu, wat extra informatie proberen te vinden links of rechts. Hopelijk kan iemand je beter helpen =)
 
Terug
Bovenaan