Ik zou nu wel oppassen met dat "rabbit hole", want vanaf je op "tinternet" begint te zoeken over onderwerpen zoals gezondheid kom je al snel in het vaarwater van allerhande influencers en kwakzalvers die vooral goed willen verdienen door mensen bang te maken. De valse tegenstelling tussen "chemicaliën" en "natuurlijke ingrediënten" (wat dus ook chemicaliën zijn) is daar zo'n klassieker.Het is toch wel een behoorlijke rabbit hole waar ik ben in terecht gekomen. Zelfs dingen die ik altijd als gezond heb beschouwd zoals fruit of havermout zijn 'besmet' met chemicaliën.
Enfin, ik wist wel dat pesticides gebruikt werden bij voedingteelt, maar ik heb eigenlijk nooit echt voldoende stil gestaan bij de gezondheidseffecten.
Het is natuurlijk ook niet mijn ambitie om met een allumiumhoedje in een grot te gaan wonen, maar ik had wel graag beter begrepen welke levensstijlkeuzes het meeste impact kunnen hebben. Ik kan me voorstellen dat hier ook de 80/20 van toepassing is.
Waar ik je wel in volg is dat het moeilijk is om een betrouwbaar overzicht te hebben. Ik heb hier recent nog ergens in een andere thread een artikel gedeeld waarin men per ongeluk opmerkte dat pesticiden in de buitenste laag van fruit indringen, en wassen dus eigen weinig uithaalt. Je moet je fruit als het ware altijd schillen, wat ingaat tegen de volkswijsheid dat het gezondste net de schil is. Een duidelijke set instructies vanuit pakweg Sciensano, met wat "good practices" zou denk ik ook nuttig zijn. Ik vrees echter dat we daarvoor gewoon nog niet genoeg weten.
Maar algemeen denk ik dat je beter wel fruit en groenten (en havermout) eet, tenzij er duidelijke indicaties zijn dat het om een zwaar gecontamineerd product gaat, omdat de gezondheidsvoordelen belangrijker zijn dan de nadelen.
Laatst bewerkt: