Auto Eerste auto

Greny

Well-known member
Crowdfunder FE
Zoon vandaag geslaagd voor z'n examen praktijk.
Nu had ik gezegd dat als hij slaagde ik hem een (goedkope) auto zou schenken.

Zou toch iets of wat een veilige wagen moeten zijn. Benzine en niet te veel km's.
Budget is enkele 1000den €'s ( lees max 5000)
Ouderdom , bwa , heeft z'n examen afgelegd met de 25 jaar oude Civic van m'n moeder , dus ...
Niet te veel boe of ba , gewoon een veilige wagen die een tijdje door kan en niet te duur te verzekeren is.
 
Zoiets:


Of anders een Toyota Yaris, Suzuki Swift of iets dergelijks?
Liefst gene Ford , slechte ervaringen mee gehad in het verleden.
Kwam net zelf uit op een Mitsubitshi Colt en een Suzuki Jimny.
Zo een Swiftje is ook wel tof denk ik.

Al heel wat anders dan mijn eerste auto. Een R5 die ik moest starten met een schroevendraaier. en nee , 't was gene gepikte.
 
Ik heb mezelf enkele jaren geleden als eerste auto een Toyota Corolla van 2005 aangeschaft. Kan ik zeker aanraden, heb zelf de 1.4. Maar ik denk dat de 1.6 een betere keuze zou zijn qua motor. Ook qua kosten is dit relatief laag, destijds voor 3000€ gekocht!
 
Misschien iets in de trant van een Berlingo of Kangoo? Dan kan hij nog wat kameraden en bagage ook mee nemen. Natuurlijk wel niet de meest hippe auto.
Mijn eerste auto was een V70 uit 2002. Geweldige auto, maar vrij duur om te verzekeren en in wegentaks.
 
goh ik zou zeggen dat hij zelf is mag rondkijken voor een budget van 4k en dan zien wat hij zelf wilt..
Niemand hier kan gokken of da uwe zoon een lichte vrachtje wilt om nen hoop rommel te kunnen meezeulen ; of dat hij LEZ nog binnen wil of dat em dat niéts kan schelen , iets waar een matras in past om te gaan camperen?

Golf 5ke? dan kan hij gemakkelijk stukken en handeidingen om zelf te sleutelen
 
goh ik zou zeggen dat hij zelf is mag rondkijken voor een budget van 4k en dan zien wat hij zelf wilt..
Niemand hier kan gokken of da uwe zoon een lichte vrachtje wilt om nen hoop rommel te kunnen meezeulen ; of dat hij LEZ nog binnen wil of dat em dat niéts kan schelen , iets waar een matras in past om te gaan camperen?

Golf 5ke? dan kan hij gemakkelijk stukken en handeidingen om zelf te sleutelen
Een lichte vracht wou ik als 1e suggestie doen, maar da's altijd diesel en misschien wil hij idd nog een LEZ binnen. En voor die prijs ga je geen betere dan een Euro 4 vinden vrees ik. Ik bedoelde de versies met achterbank.

Ik was vroeger nooit fan van Franse auto's maar ik rij zelf met een Kangoo en mijn vrouw vroeger met een Scénic 1e gen, en beide auto's zijn echt wel betrouwbaar. Misschien omdat dit simpele motoren zijn dat ze lang mee gaan. Die van mijn vrouw had 310k km ca toen we hem weg deden en reed eigenlijk nog zeer goed. Dat zijn ook auto's die niet té veel kosten in taksen en onderhoud.
 
goh ik zou zeggen dat hij zelf is mag rondkijken voor een budget van 4k en dan zien wat hij zelf wilt..
Da's natuurlijk ook gevaarlijk, dan bestaat de kans dat ie met zoiets af komt (zijn maar 2 heel vlug gezochte voorbeelden, niet in detail bekeken):

En dat lijken me geen ideale starters te zijn: daar kan veel geld inkruipen, of in 't ergste geval eindigt het verhaal tegen een boom.
 
't Zou alleszins een benzine moeten worden.
Ik heb er meerdere in de familie die serieus gejost zijn met hun diesels.
Roetfilters die vol zitten , nieuwe steken en nog niet door de keuring geraken.
Maken niet genoeg kilometers en zijn uiteindelijk duurder gesteld dan met een 'nafteke'.

Gewoon een simpel autootje zonder al te veel poespas en onderhoud.
Een Berlingo is nu natuurlijk niet hip genoeg voor de jeugd , al zal ik het hem wel eens voorstellen.

De zoon is helemaal niet technisch ingesteld en interesseert zich er ook niet voor.
Dus gewoon sleutel omdraaien , starten en rijden. Meer moet dat niet zijn.
Al maak ik me geen illusies en verwacht ik wel enkele telefoontjes omdat em in panne staat of een accident heeft gehad.
Daarmee dat ik toch graag had dat de wagen iets of wat veilig was.
 
Da's natuurlijk ook gevaarlijk, dan bestaat de kans dat ie met zoiets af komt (zijn maar 2 heel vlug gezochte voorbeelden, niet in detail bekeken):

En dat lijken me geen ideale starters te zijn: daar kan veel geld inkruipen, of in 't ergste geval eindigt het verhaal tegen een boom.
Hem laten zien he , niet laten beslissen ;)
Laat hem met wat voorstellen af komen, en dan kan je daarop met hem gaan kijken wat goed is en wat slecht is.
 
Moest je interesse hebben in een Mitsubishi Colt, mag je altijd een privé bericht sturen, mijn vriendin gaat namelijk afstand doen van haar Colt.

Motorisch nog perfect in orde, maar heeft wel wat gebruikersschade en helaas hier en daar ook wel een beetje lakschade (de keerzijde van in een groot stad te wonen zeker?) en de airco dient ook nagekeken te worden (vermoedelijk een lek in een leiding).
 
Je zou kunnen gaan voor een model genre Volkswagen Polo, Skoda Fabia, Seat Ibiza, ... Meestal keuze genoeg en vaak modellen waar je online genoeg informatie over kan vinden wat de meest betrouwbare motoren etc zijn. Ook niet te groot, aangezien parkeren meestal niet de sterkste kant is van de gemiddelde tiener. Daarnaast ook niet te krachtige motoren, wat misschien kan bijdragen aan veiliger rijgedrag.

Ik zou ook zeker naar een Dacia Sandero durven kijken. Niet zo hip als een Polo, maar wel wat oudere techniek die zijn degelijkheid bewezen heeft in andere modellen van de Renault groep. Je gaat meer voor je geld krijgen, als in lagere kilometerstand of recenter bouwjaar voor dezelfde prijs als een Polo.

Als grootte niet zo belangrijk is, kan je ook eens naar de drieling Toyota Aygo, Peugeot 108, Citroen C1 kijken. Ik denk dat je daar wel goede koopjes in kan vinden. Zeer betrouwbaar, maar ook lage dagelijkse kosten. Rijden met een auto kost uiteraard ook veel geld...
 
bmw E36, 3 serie. 316i compact uit 95? Betaalbaar, zuipt niet extreem veel, taksen nog ok-ish en rijdt toch leuk.
 
Moest je interesse hebben in een Mitsubishi Colt, mag je altijd een privé bericht sturen, mijn vriendin gaat namelijk afstand doen van haar Colt.

Motorisch nog perfect in orde, maar heeft wel wat gebruikersschade en helaas hier en daar ook wel een beetje lakschade (de keerzijde van in een groot stad te wonen zeker?) en de airco dient ook nagekeken te worden (vermoedelijk een lek in een leiding).
De gegevens en/of foto's zijn altijd welkom.
 
Je zou kunnen gaan voor een model genre Volkswagen Polo, Skoda Fabia, Seat Ibiza, ... Meestal keuze genoeg en vaak modellen waar je online genoeg informatie over kan vinden wat de meest betrouwbare motoren etc zijn. Ook niet te groot, aangezien parkeren meestal niet de sterkste kant is van de gemiddelde tiener. Daarnaast ook niet te krachtige motoren, wat misschien kan bijdragen aan veiliger rijgedrag.

Ik zou ook zeker naar een Dacia Sandero durven kijken. Niet zo hip als een Polo, maar wel wat oudere techniek die zijn degelijkheid bewezen heeft in andere modellen van de Renault groep. Je gaat meer voor je geld krijgen, als in lagere kilometerstand of recenter bouwjaar voor dezelfde prijs als een Polo.

Als grootte niet zo belangrijk is, kan je ook eens naar de drieling Toyota Aygo, Peugeot 108, Citroen C1 kijken. Ik denk dat je daar wel goede koopjes in kan vinden. Zeer betrouwbaar, maar ook lage dagelijkse kosten. Rijden met een auto kost uiteraard ook veel geld...
Ik stel het voor. Zitten er enkele tss die ik ook al was tegengekomen.
Een civic ?? Als ode aan zn geslaagde rijexamen ermee??😁
Broer heeft er 2 versleten alsook een Prelude. En m'n moeder rijdt al jaren met haar Civicske van 1998.
Zit zo'n beetje in de familie.
bmw E36, 3 serie. 316i compact uit 95? Betaalbaar, zuipt niet extreem veel, taksen nog ok-ish en rijdt toch leuk.
Collega van me heeft er zo 2 gehad. Als ik het me goed herinner waren die wel zeer roestgevoelig. Maar ik kan mis zijn. Moet ik even navragen.
 
Ik zou iets zoeken met bluetooth op, of eventueel waar je gemakkelijk de radio kan veranderen. Die jeugd is toch vergroeid met hun smartphone ;)
 
Terug
Bovenaan