Een job bij de politie na jeugdzondes

VCjonas1

New member
Als onderdeel van de selectie om inspecteur te worden, dient de kandidaat een moraliteitsonderzoek te ondergaan waarbij zijn gedrag onberispelijk moet worden beoordeeld. 'onberispelijk gedrag' is natuurlijk voor interpretatie vatbaar, en ik weet dus niet hoe deze invulling wordt gemaakt. Is dit iets principieel of kan dit gestuurd worden door het gesprek met de selectiecommissie?

Ondanks dat ik een blanco strafblad heb, maak ik me toch zorgen over een aantal momenten waarop ik in aanraking ben geweest met de politie. Bijvoorbeeld op 15 jarige leeftijd kampvuurtje gemaakt in de kelder van de school. Daarvoor PV gekregen en op verhoor geweest. Dan op 18 jarige leeftijd nog eens met een hele boel vrienden na een avondje uitgaan, gezellig in het park nog een na-drink doen, kampvuurtje inclusief. Brandweer en politie gekomen omdat de buren hadden gebeld voor brandstichting. Iedereen PV gekregen.

Als 3de punt ook nog een aantal verhoren gehad als verdachte in een aantal gebeurtenissen. Werd verdacht van slagen en verwondingen, diefstal, en bedreiging. Dit werd allemaal geseponeerd en geen gevolg aan gegeven door gebrek aan bewijs. Deze kwamen eigenlijk allemaal voort uit valse beschuldigingen vanaf de kant van de familie van mijn ex-vriendin. Ben hiervoor meegenomen geweest tijdens zo'n ruzie met haar familie en heb toen even 4 uurtjes in de cel gemoeten.

Natuurlijk beïnvloedt dit iemand zijn perceptie van jou niet op een goede manier als hij/zij dit over jou zou lezen. Het is allemaal sterk context afhankelijk in mijn voordeel. Maar omdat ik dat weet, wilt niet zeggen dat iemand anders de context in dezelfde mate in achtig neemt bij het beoordelen van mijn moraliteitsgevoel.

Ik ben nog nooit veroordeeld. Niets in mijn strafregister. 2 keer een brandje stichten en 1 keer valselijk beschuldigd worden en dan meegenomen worden voor een familieruzie waarbij ik kwaad was. Uiteindelijk na 4 uur mocht ik beschikken. Dit zal hoogstwaarschijnlijk wel in het ANG (Algemene nationale gegevensbank) staan? Mijn strafregister is alvast clean.

Wat tegenover deze negatieve percepties staat, is een heleboel zelfontwikkeling, verantwoordelijkheidszin, motivatie, zelfreflectie, inzicht en bewustzijn, het klaarstaan om met een correct en evenwichtig moraliteitsgevoel de politieambt uit te voeren. Ik denk dat ik dit ook zeer helder kan overbrengen naar de commissie.

Zou het enorm appreciëren indien iemand inzicht kan vergaren in deze situatie? Misschien is het ook effectiever om in plaats van relativeren (wat ik doe), schuldbesef te hebben en te laten zien dat je uit je fouten hebt geleerd.
 
Laatst bewerkt:
Als onderdeel van de selectie om inspecteur te worden, dient de kandidaat een moraliteitsonderzoek te ondergaan waarbij zijn gedrag onberispelijk moet worden beoordeeld. 'onberispelijk gedrag' is natuurlijk voor interpretatie vatbaar, en ik weet dus niet hoe deze invulling wordt gemaakt. Is dit iets principieel of kan dit gestuurd worden door het gesprek met de selectiecommissie?

Ondanks dat ik een blanco strafblad heb, maak ik me toch zorgen over een aantal momenten waarop ik in aanraking ben geweest met de politie. Bijvoorbeeld op 15 jarige leeftijd kampvuurtje gemaakt in de kelder van de school. Daarvoor PV gekregen en op verhoor geweest. Dan op 18 jarige leeftijd nog eens met een hele boel vrienden na een avondje uitgaan, gezellig in het park nog een na-drink doen, kampvuurtje inclusief. Brandweer en politie gekomen omdat de buren hadden gebeld voor brandstichting. Iedereen PV gekregen.

Als 3de punt ook nog een aantal verhoren gehad als verdachte in een aantal gebeurtenissen. Werd verdacht van slagen en verwondingen, diefstal, en bedreiging. Dit werd allemaal geseponeerd en geen gevolg aan gegeven door gebrek aan bewijs. Deze kwamen eigenlijk allemaal voort uit valse beschuldigingen vanaf de kant van de familie van mijn ex-vriendin. Ben hiervoor meegenomen geweest tijdens zo'n ruzie met haar familie en heb toen even 4 uurtjes in de cel gemoeten.

Natuurlijk beïnvloedt dit iemand zijn perceptie van jou niet op een goede manier als hij/zij dit over jou zou lezen. Het is allemaal sterk context afhankelijk in mijn voordeel. Maar omdat ik dat weet, wilt niet zeggen dat iemand anders de context in dezelfde mate in achtig neemt bij het beoordelen van mijn moraliteitsgevoel.

Ik ben nog nooit veroordeeld. Niets in mijn strafregister. 2 keer een brandje stichten en 1 keer valselijk beschuldigd worden en dan meegenomen worden voor een familieruzie waarbij ik kwaad was. Uiteindelijk na 4 uur mocht ik beschikken. Dit zal hoogstwaarschijnlijk wel in het ANG (Algemene nationale gegevensbank) staan? Mijn strafregister is alvast clean.

Wat tegenover deze negatieve percepties staat, is een heleboel zelfontwikkeling, verantwoordelijkheidszin, motivatie, zelfreflectie, inzicht en bewustzijn, het klaarstaan om met een correct en evenwichtig moraliteitsgevoel de politieambt uit te voeren. Ik denk dat ik dit ook zeer helder kan overbrengen naar de commissie.

Zou het enorm appreciëren indien iemand inzicht kan vergaren in deze situatie? Misschien is het ook effectiever om in plaats van relativeren (wat ik doe), schuldbekentenis te hebben en te laten zien dat je uit je fouten hebt geleerd.
Je gaat alvast geen gemakkelijk selectiegesprek tegemoet. Heel belangrijk is dat je er gewoon eerlijk op bent vanaf je schriftelijke proef al. Maar ze gaan je er serieus uit je kot mee lokken. Het is dan aan jou om gewoon kalm te reageren.

Zelfs voor een simpele joint doen ze alsof je een moord gedaan hebt, maar ik ken er die er uiteindelijk toch door waren. Het zal je mss niet van de eerste keer lukken, maar blijven volhouden.
 
Ik heb er zelf geen ervaring met en dus geen deskundige :D
Maar ik ken ook iemand die uit een goed gezin komt, goed voorkomen, goeie kerel dus en zowat in dezelfde situatie zat.
Zo van die kleine banaligheden maar geen strafblad.
En is er uiteindelijk niet door geraakt, zou blijkbaar vooral met de psychologische gesprekken te maken hebben hoe je daar op reageerd en hoe je nu over die situaties praat of denkt of uitlegt.
Vraag mij niet wat het correcte antwoord is want ik heb geen idee wat zij zien als het 'goede' antwoord.
Waarschijnlijk niet zeggen dat het kwajongensstreken zijn en die zaken minimaliseren, maar zoals je aanhaalt dat je er wel serieus uit geleerd hebt etc.
 
Wees open en eerlijk. Ik heb vroeger gelijkaardige verhalen gelezen op het toenmalige Politieforum en sommigen zijn uiteindelijk aangenomen geweest.
 
Was het ook niet zo dat de politie zowel federaal als lokaal met een groot tekort zit in voornamelijk Vlaamse provincies? Niet dat ze per se zouden inrekenen op kwaliteit, maar misschien het selectieproces iets versoepelen en minder principieel zijn op vlak van verleden aanraking met de politie?
 
Heb lang geleden ook mee gedaan aan politie proeven. Eerlijk zijn is belangrijk en als je liegt, zie dat je leugens consequent blijven. Tijdens het laatste commissie gesprek komen ze terug op dingen die je bij de 2de(?) proef hebt gezegd tegen die psycholoog en proberen ze je inderdaad uit je kot te lokken met bv te zeggen dat jij tijdens die 2de proef dingen hebt gezegd terwijl je die eigenlijk nooit hebt verteld.

Was super doorzichtig dus nam dat niet serieus, ook de reden dat ik er niet door was :D Kbeet niet genoeg van mij af omdat ik direct door had wat ze aan het doen waren.
 
mij hebben ze ooit ook gepakt met 'n scooterke dat 80 per uur ging met alle gezever nadien, gewoon eerlijk over geweest tijdens mijn sollicitatiegesprek en ze vonden 't goed dak 't eerlijk verteld heb, en verder dan ook geen problemen en reeds 10j bij "de firma"..
 
Ik zou het toch anders verwoorden dan "2 brandjes gesticht" eerlijk gezegd. :')
 
Je gaat alvast geen gemakkelijk selectiegesprek tegemoet. Heel belangrijk is dat je er gewoon eerlijk op bent vanaf je schriftelijke proef al. Maar ze gaan je er serieus uit je kot mee lokken. Het is dan aan jou om gewoon kalm te reageren.

Zelfs voor een simpele joint doen ze alsof je een moord gedaan hebt, maar ik ken er die er uiteindelijk toch door waren. Het zal je mss niet van de eerste keer lukken, maar blijven volhouden.
Tsja, ik ken er persoonlijk ene die in zijn studentenjaren (hij is pas na zijn dertigste bij de flikken gegaan) massa’s jointen rookte, soms es snoof en dikwijls crimineel zat heeft rond gereden. Nooit in aanraking gekomen met zijn toekomstige collega’s, dus dat helpt 🙂 Daarnaast heb ik in de vroege nillies zelf nog jointen gepaft met een vrouwelijke agente na haar dienst, ergens op een verlaten parking bij ons in het dorp.
 
Laatst bewerkt:
Wat is er eigenlijk met het politieforum.be aan de hand? Ligt al een maand plat vanwege een zogenaamde routine update? Permanent afgesloten? Niet erg handig aangezien dat een goudmijn aan informatie en ervaringen is over de selectieproeven en ik nu start aan de proeven.
 
Terug
Bovenaan