Een been ‘onfavorieten’?

Squidward

Redacteur
Ja, ik weet dat het raar geformuleerd is. Ik was begin de week bij mijn dokter voor mijn chronische rugpijn. Maar aangezien ik grieperig en mottig was, heb ik hem wel gehoord maar nooit gedacht om verder te vragen. Omwille van pijn geeft men (ik/men) onbewust een voorkeur aan de andere kant van rug en been. Maar hoe ontdoe je dat dan eigenlijk? Ik merk bitter weinig verschil, hoe ik ook zit/lig/sta, het doet altijd pijn. Maar het onbewuste doet dus wel pogingen om te helpen. Ik zit tot eind het jaar tjokvol voor school, ik heb de fut niet om een professional te gaan zien (ik ben gewoon eerlijk, is de stomme cirkel depri-moe-werk), is er iets waar ik zo kan op letten?
 
Het lijkt me toch juist goed dat je wegbeweegt van de pijn? Hoe dan ook, als leek kan ik enkel adviseren de poli nog even te bellen met de uitleg die je hier geeft en de vraag welk advies er gegeven is. Het is niet ongewoon dat het langs je gaat. Ze hebben vast een telefonisch spreekuur en als ze het dossier er nog even bij zoeken, halen ze de aantekeningen er zo bij. Eventueel vraag je gelijk of met het advies onder behandeling van een kinesittherapie kan (om verantwoord te bewegen).

Continu pijn is heel vermoeiend en kan zelfs demotiverend zijn. Hopelijk heb je snel wat verlichting. Sterkte!
 
Ik zou een voorschriftje voor de kinesist vragen. Iets dat je onbewust doet is super moeilijk om af te leren. Dus daar ga je wel wat hulp bij kunnen gebruiken. Je zit nu ook in een moeilijk te doorbreken patroon, want doordat je pijn hebt sta je wat scheef en daardoor krijg je dan net weer meer pijn.

Dat gezegd zijnde, heb je nu niet de moed om kiné aan te vatten. Dus is dat nu voor jou waarschijnlijk niet de oplossing.
Ik heb al verschillende keren kiné gevolgd voor mijn onderrug en ik leun ook te veel op 1 been bij pijn. Ik moet eigenlijk consequent oefeningen blijven doen om dat tegen te gaan, maar weten en doen zijn daarbij 2 heel verschillende dingen.

Ik ben wel heel erg gebaat met de yoga wirh Adriene videoojes op youtube voor rugpijn. Uiteindelijk zijn de meerderheid van die oefeningen gelijkaardig aan die van de kinesist, maar de omkadering maakt het voor mij meer ontspannend. Ook niet zelf moeten tellen of timen en niet nadenken over een volgende oefening helpt voor mij enorm.
Wat ook helpt is dat de stretch oefeningen erbij mij instant verlichting geven, terwijl de spierversteviging op lange termijn dan weer helpt.
Dus mijn tip: google yoga with Adriene, back pain
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Terug
Bovenaan