Economische films/series

Flandrien

Member
Iemand suggesties voor economisch gerelateerde films/series?

Voorbeelden: Margin call, The big short, Suits,…

Mag zelfs gerne Wolf of Wall street zijn.
 
War Dogs, al is dat misschien al wat vergezocht. En er is ook nog Lord of War. Valt ook wel binnen Wolf of Wall Street genre. Misschien Uncut Gems, of de docu: Capitalism: a love story van Michael Moore. Misschien Steve Jobs & The Social Network.

Ik vind het een moeilijk genre om dingen voor aan te raden, ook omdat met te technische termen het moeilijk is om er een film over te maken, en meestal omdat economie een onderdeel is voor een ander type genre: misdaad.
 
Er zijn een aantal series:
  • Succession
  • Billions
  • Industry
  • Yellowstone
  • The Righteous Gemstones (televangelists, dus mss niet direct economie)
  • Mad Men
Ondertussen zijn er ook vele series over ondernemers:
  • Super Pumped (Uber)
  • The Dropout (Theranos)
  • WeCrashed (WeWork)
  • Dopesick (Oxycontin)
Een oudere film is Wall Street 1987 met oa Michael Douglas en Charlie Sheen, zitten enkele scènes in wel eens passeren in Youtube vids.
 
Er is ook nog op mijn watchlist, de documentaire Inside Job. Maar die heb ik nog niet gezien, maar dat zal duidelijk over de economie gaan.
 
War Dogs, al is dat misschien al wat vergezocht. En er is ook nog Lord of War. Valt ook wel binnen Wolf of Wall Street genre. Misschien Uncut Gems, of de docu: Capitalism: a love story van Michael Moore. Misschien Steve Jobs & The Social Network.

Ik vind het een moeilijk genre om dingen voor aan te raden, ook omdat met te technische termen het moeilijk is om er een film over te maken, en meestal omdat economie een onderdeel is voor een ander type genre: misdaad.
War dogs al gezien, was wel oke.
 
Moneyball, evenals The Big Short gebaseerd op een boek van Michael Lewis. Gedramatiseerde versie van een waargebeurd verhaal over hoe een econoom het honkbal in de VS transformeerde door allerlei statistische methodes te gebruiken in zijn club om ondergewaardeerde spelers aan te trekken en zo met een laag budget toch enorme prestaties af te leveren.
 
Dat was toch eerder een wiskundige, en denk niet dat de film veel refereert naar "economie".
Nash heeft een nobelprijs in de economie.
Het Nash-evenwicht zal je in elk middelbaar economieboek terugvinden, de film beschrijft onder andere dit Nash-evenwicht.

Meer economisch dan A Beautiful Mind en John Nash wordt het niet hoor.
 
Terug
Bovenaan