De Duitse inlichtingendienst bestempelt AfD als een rechts-extremistische organisatie, die op die manier ongrondwettelijk wordt.
Een stevige uitspraak. Zelf weet ik niet helemaal wat ik ervan moet denken. Maar op zich vind ik het een heel begrijpbare reactie. Als je een checklist hebt, en iets voldoet daaraan, dan is dat zo. Of dat nu een grotere partij is of niet, of je ze daarmee nu 'groter' dreigt te maken of niet, juist is juist en fout is fout. En zeker voor een Duitser, denk ik dat het discours nog op een andere manier binnenkomt.
Dat zie je ook in de verdediging even later, nadat oa Vance zware kritiek had. Wat natuurlijk ook alweer genoeg zegt.
www.vrt.be
Die hadden namelijk gezegd dat Duitsland de inlichtingendienst (spy agency
) inzette om de oppositie te onderzoeken, en dat dat geen democratie is. Terwijl uiteraard niemand boven de wet hoort te staan, oppositie of meerderheidspartij. Waarop de Duitse Buitenlandse Zaken reageerde:
Als politieke partijen verder gaan dan het kader dat op voorhand opgesteld is, moet de vrijheid van politieke meningsuiting dan boven dat kader gesteld worden? Of kan van de partij geëist worden dat ze zich binnen de juiste kaders opstelt, en anders geen plaats heeft in de maatschappij? Is het normalizeren van gedachtegoed dat volgens alle checklists valt onder 'extremistische organisatie' het voeden ervan, of is het bestraffen net het voeden?
Een stevige uitspraak. Zelf weet ik niet helemaal wat ik ervan moet denken. Maar op zich vind ik het een heel begrijpbare reactie. Als je een checklist hebt, en iets voldoet daaraan, dan is dat zo. Of dat nu een grotere partij is of niet, of je ze daarmee nu 'groter' dreigt te maken of niet, juist is juist en fout is fout. En zeker voor een Duitser, denk ik dat het discours nog op een andere manier binnenkomt.
Dat zie je ook in de verdediging even later, nadat oa Vance zware kritiek had. Wat natuurlijk ook alweer genoeg zegt.
"Wij hebben geleerd uit onze geschiedenis": Duitsland verdedigt beslissing over AfD na uithaal van Vance en Rubio | VRT NWS: nieuws
Het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft op X de beslissing verdedigd om de radicaal-rechtse partij AfD te bestempelen als een rechts-extremistische organisatie. "Wij hebben uit onze geschiedenis geleerd dat rechts-extremisme moet worden tegengehouden", klinkt het. Het bericht komt na...
Die hadden namelijk gezegd dat Duitsland de inlichtingendienst (spy agency
) inzette om de oppositie te onderzoeken, en dat dat geen democratie is. Terwijl uiteraard niemand boven de wet hoort te staan, oppositie of meerderheidspartij. Waarop de Duitse Buitenlandse Zaken reageerde:This is democracy. This decision is the result of a thorough & independent investigation to protect our Constitution & the rule of law. It is independent courts that will have the final say. We have learnt from our history that rightwing extremism needs to be stopped.
Als politieke partijen verder gaan dan het kader dat op voorhand opgesteld is, moet de vrijheid van politieke meningsuiting dan boven dat kader gesteld worden? Of kan van de partij geëist worden dat ze zich binnen de juiste kaders opstelt, en anders geen plaats heeft in de maatschappij? Is het normalizeren van gedachtegoed dat volgens alle checklists valt onder 'extremistische organisatie' het voeden ervan, of is het bestraffen net het voeden?
Zoals