Dual channel probleem

nTFs

Well-known member
Een probleem waar ik geen oplossing voor heb :

Vandaag installeer ik een nieuwe cpu en koeler maar ik kan alleen maar booten met 1 stick van 8 GB.
Gisteren werkte mijn 2 x 8 GB perfect. Booten met 2 sticks lukt dus niet.

Asrock Z370 Extreme 4 - laatste bios 4.20
Ram is Corsair 16 GB DDR4-3000 - CMK16GX4M2B3000C15 XMP

 
Aangezien ik niet kon booten heb ik de cmos ook gereset maar dat heeft niets geholpen.
Memtest nog niet gedraaid...wrs is het een issue wat ik over het hoofd zie of mss iets typisch Asrock related..
Deze dual channel kit heeft tot gisteren jaren perfect gewerkt. Vandaag nieuwe cpu en nu dit weer.

Nu weet ik niet wat ik daarvan moet geloven maar ik lees ook verhalen dat teveel druk op een cpu koeler ervoor kan zorgen dat je niet kan opstarten in dual channel mode.
Ik hebe er alvast nog nooit van gehoord.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien ik niet kon booten heb ik de cmos ook gereset maar dat heeft niets geholpen.
Memtest nog niet gedraaid...wrs is het een issue wat ik over het hoofd zie of mss iets typisch Asrock related..
Deze dual channel kit heeft tot gisteren jaren perfect gewerkt. Vandaag nieuwe cpu en nu dit weer.

Nu weet ik niet wat ik daarvan moet geloven maar ik lees ook verhalen dat teveel druk op een cpu koeler ervoor kan zorgen dat je niet kan opstarten in dual channel mode.
Ik hebe er alvast nog nooit van gehoord.
Dat is vooral enkel bij Intel dat dat kan gebeuren. Het komt voor, maar zeer weinig. De pinnen van het mobo maken slecht contact met de CPU, waardoor er 'problemen' ontstaan zoals geen dual channel ondersteuning, slecht of niet booten o.i.d.

Dus best gewoon de CPU koeler handvast draaien en niet te hard aandraaien. Vast is vast.
 
2 x 8GB in slot B1 en B2 lijkt te werken maar single channel dus.
Moederbord eruit en inspectie van de socket..er lijken een deel pins krom te staan dus game over imo.
 
Laatst bewerkt:
Dat zou dan de laatste kans zijn op werking. Toch maar es proberen.
Er zijn een aantal mensen die daar succesvol in zijn geweest. Pincet met een dunne punt en een vergrootglasje kan zeker wel helpen. Geen schrik hebben om die te hoog terug te plooien, je moet die een beetje meer omhoog plooien zodat de CPU die wat plat kan drukken.

Succes.
 
  • Leuk
Waarderingen: nTFs
Terug
Bovenaan