Douche geen warm water en lage druk

cooLopke

Active member
Beste,

Heb sinds kort problemen met de douche. Ik krijg geen warm water meer uit de thermostatische kraan.

Als ik aan de knop regel voor koud water stroomt het water er keihard uit, zet ik het warmer 38gr en warmer komt er bijna niets meer uit. Het lijkt alsof de warmtetoevoer niet meer werkt. Ik ben wel niet meer aan de kraantjes gaan draaien op de collector eerlijk gezegd, misschien dat deze plots toe staat ofzo? Kan dat?

Op de andere kranen heb ik heet water, dus het ligt echt aan de thermostatische douchekraan.

Ik heb al het binnenwerk eens open gedaan van de thermostaat knop, omdat ik daar info had over gevonden. Toen ik dat deed kwam ik het water tegemoet, omdat ik de hoofdkraan nog op had staan, terwijl de doucheknop uit stond. Dit water was koud/lauw, zou dit niet warm moeten zijn of hoe zit dat juist, hier zit toch een combinatie koud en warm water (doorstroom gasketel, wanneer springt de gasketel op om het water te verwarmen?) Ik heb de hoofdkraan afgesloten dan met een tandenborstel en combinatie water en azijn over de filters gegaan van het binnenwerk om deze proper te maken.

Douche terug opgezet kwam eerst vuil water tegen, maar probleem blijft. Enig idee wat dit nog zou kunnen zijn?

Laatst bewerkt:
Klinkt als een verwarmingselement dat kapot is. Misschien in combinatie met een kapot expansievat. Hoe oud is je ketel? Veel last van hard water in je gemeente?

Tussen
Klinkt als een verwarmingselement dat kapot is. Misschien in combinatie met een kapot expansievat. Hoe oud is je ketel? Veel last van hard water in je gemeente?
Wtf :')

De dichtingen tussen de moeren van de kraan hebben meestal een filter, deze van het warm water zal hoogstwaarschijnlijk verstopt zitten. Kraan volledig van de muur draaien om dit te controleren.

2jaar. Dit lijkt me straf heb namelijk warm water in de andere kranen zonder problemen.
Tussen
Wtf :')

De dichtingen tussen de moeren van de kraan hebben meestal een filter, deze van het warm water zal hoogstwaarschijnlijk verstopt zitten. Kraan volledig van de muur draaien om dit te controleren.
Daar vreesde ik al voor... Het gekke is dat die douchekraan nog maar 2 jaar in gebruik is.. Dat kan toch niet? Ik neem aan dat als er een probleem met de thermostaat kraan zou zijn, dat het de water druk niet zou verminderen als ik er aan zou draaien, klopt dit? Ik gebruik deze kraan: Blaufoss Orion 200

Laatst bewerkt:
Daar begint het al mee: Blaufoss.
Nog niks als slechte ervaringen mee gehad. Regendouche van mijn schoonzus niet waterdicht te krijgen omdat de rubber niet goed aansloot op de steekkoppeling, nieuw uit de doos.
Kraanwerk van de hangwc van mijn schoonouders lekte binnen de 2 jaar.

grohe of hansgrohe zijn nu niet zoveel duurder maar wel veel degelijker

Vriendin had indertijd ook een regendouche geïnstalleerd (goedkoop gekocht via internet) maar had na een tijdje ook geen warm water meer, ondanks dat het bij andere kranen wel warm was.
Nieuwe gekocht (zoals hierboven aangehaald, Grohe of Hansgrohe, 1 van de bekendere merken) en geïnstalleerd en was meteen in orde.
Lag dus aan de (goedkope) regendouche.

2jaar. Dit lijkt me straf heb namelijk warm water in de andere kranen zonder problemen.

Daar vreesde ik al voor... Het gekke is dat die douchekraan nog maar 2 jaar in gebruik is.. Dat kan toch niet? Ik neem aan dat als er een probleem met de thermostaat kraan zou zijn, dat het de water druk niet zou verminderen als ik er aan zou draaien, klopt dit? Ik gebruik deze kraan: Blaufoss Orion 200
Is nochtans een van de minst erge zaken dat je kan tegenkomen, sleutel 32 of 30 en hoofdkraan dicht en efkes kraan afdraaien en de filters kuisen, dit ligt niet aan de kraan maar aan kalk in uw warm water, ofwel roestdeeltjes door oude buizen. (afhankelijk hoe oud uw huis is)

Hier na 11j alleen nog warm water van 40 graden uit de spaarkraan, loodgieter zei dat 11j nog lang was voor er mankementen begonnen op te treden "chance dat het een Grohe is, die meerprijs is hiervoor wel zijn geld waard." 🤷

Net gebeld met klantenservice van x2o. Medewerker was er van overtuigd dat het aan het binnenwerk van de thermostaat kraan ligt. Ze sturen kosteloos eentje op om te vervangen. Ik ben benieuwd.

Ik had uitgelegd dat ik geen druk vermindering had als het water koud is, maar als ik het warmer zette, dan wel. Men zei dat is normaal, omdat het binnenwerk dit niet meer kan regelen.

Net gebeld met klantenservice van x2o. Medewerker was er van overtuigd dat het aan het binnenwerk van de thermostaat kraan ligt. Ze sturen kosteloos eentje op om te vervangen. Ik ben benieuwd.

Ik had uitgelegd dat ik geen druk vermindering had als het water koud is, maar als ik het warmer zette, dan wel. Men zei dat is normaal, omdat het binnenwerk dit niet meer kan regelen.
Als je dan een nieuwe hebt ga je dan vaststellen dat dat filtertje verstopt zit van het warm water, en dat er waarschijnlijk niets is met die kraan.

Eerst douche afgedraaid. Filtertje zat inderdaad volledig verstopt met kalk. Echter tot mijn verbazing druk bleef hetzelfde en nog steeds geen warm water. Thermostaatkraan vervangen en toen was er terug warm water. Echter hoopte ik ook op een betere druk na proper maken van het filtertje, maar tevergeefs :(.

Ik denk dat dit mijn laatste thermostatische kraan wordt, nog maar eens een belletje doen naar x2o. Ik lees via mijn ontkalker die ik onlangs gekocht heb, dat als ik de regendouche op zet. Ik 1,2liter per minuut verbruik, wat echt veel te laag is. Via een mengkraan is dit 4liter/minuut

Terug
Bovenaan