DoA monitor - Winkel/Selexion weigert DoA en vervanging

Killertux

New member
Beste allen,

Op dinsdag 06/07 bestelde ik een Samsung Odyssey G7 bij mijn lokale elektrowinkel van de groep Selexion. Die monitor kon ik op donderdag 08/07 reeds gaan ophalen rond 15u30 in de namiddag maar bij het installeren merkte ik dat er een serieus defect in het paneel en scherm zat (zie foto). Ik nam meteen telefonisch contact met de winkel en rond 18u stond de monitor al in zijn originele verpakking terug in de winkel.
De verkoper daar excuseerde zich en zei letterlijk "ze zullen ermee gegooid hebben zeker..." en "we doen het nodige". Ondertussen zijn we 2 weken verder en 2 e-mails van mij naar hen later en telkens krijg ik als antwoord "we wachten op feedback van de leverancier". Afgelopen dinsdag belde ik dus om te vragen hoe dit nu juist zat en wanneer ik een oplossing mocht verwachten en kreeg ik een nogal nors antwoord "Ja, wij wachten nog steeds op feedback van onze leverancier maar blijkbaar doen ze moeilijk om te aanvaarden dat het om schade bij het transport gaat". Ja daar ben ik vet mee natuurlijk en ik wou even vragen wat ik nog extra kan doen om toch de wettelijke garantie te krijgen waar ik recht op heb.

Heeft iemand advies over hoe ik het best aanpak en welke stappen ik nog kan zetten?

Foto:
 
Geen advies maar een vriend van me had enkele weken gelden exact hetzelfde voor met zijn G5 ultrawide. Bij coolblue deden ze daar wel minder moeilijk over. Of die 1000R curve is te groot of ze laten serieuze steken vallen bij Samsung.
 
beetje offtopic, maar als je een werkend exemplaar hebt, zeker de firmware update om de gsync flicker op te lossen. ik heb al anderhalf jaar dezelfde montior en wat een pareltje van een monitor. komt qua beeldkwaliteit redelijk in de buurt van mijn LG oled. Uiteraard wel mindere zwartwaarden. maar voor de rest... praktisch 0 input lag, super smooth, 240hz, ....
 
Je hebt hem online besteld toch? Dan had je zowizo standaard recht op 14 dagen retourrecht. Dus zij moesten jou meteen een ander scherm meegeven, of je geld terug geven.. Als reden had je moeten zeggen dat het scherm helemaal niet aan jou verwachtingen voldoet. Heb dit ooit bij alternate gehad met mijn alienware scherm, 1 x had ik gewoon hele tijd "flickering" op mijn scherm, waardoor het op een discobal leek, en wouden ze eerst niet vervangen onder garantie, na lang zeveren gewoon een nieuwe meegekregen. 2e x had ik 5 dode pixels toen ik het 2e exemplaar opzette. Was volgens hen ook geen reden om in te wisselen want je hebt zoveel "foutmarge" op dode pixels zeiden zij. Toen maar retourrecht boven gehaald, en uiteindelijk gewoon ergens anders besteld..

Lang verhaal kort dus : Probeer gewoon je retourrecht even boven te halen.
 
Je hebt hem online besteld toch? Dan had je zowizo standaard recht op 14 dagen retourrecht. Dus zij moesten jou meteen een ander scherm meegeven, of je geld terug geven.. Als reden had je moeten zeggen dat het scherm helemaal niet aan jou verwachtingen voldoet. Heb dit ooit bij alternate gehad met mijn alienware scherm, 1 x had ik gewoon hele tijd "flickering" op mijn scherm, waardoor het op een discobal leek, en wouden ze eerst niet vervangen onder garantie, na lang zeveren gewoon een nieuwe meegekregen. 2e x had ik 5 dode pixels toen ik het 2e exemplaar opzette. Was volgens hen ook geen reden om in te wisselen want je hebt zoveel "foutmarge" op dode pixels zeiden zij. Toen maar retourrecht boven gehaald, en uiteindelijk gewoon ergens anders besteld..

Lang verhaal kort dus : Probeer gewoon je retourrecht even boven te halen.
Uw recht binnen de 14 dagen te retourneren (geen retourrecht maar herroepinsgrecht) is enkel geldig voor ongebruikte/ongeopende items.
Al de rest hangt af van de goodwill van de verkoper.
 
Uw recht binnen de 14 dagen te retourneren (geen retourrecht maar herroepinsgrecht) is enkel geldig voor ongebruikte/ongeopende items.
Al de rest hangt af van de goodwill van de verkoper.

Mag ik een product uitproberen en daarna alsnog terugsturen?​

U hebt het recht om uw aankoop uit te proberen en te inspecteren. Om zijn eigenschappen te leren kennen en om zeker te zijn dat het wel goed werkt. Net alsof u in een echte winkel bent dus. Niet meer en niet minder. Anders mag de verkoper het terug te betalen bedrag verminderen met de waardevermindering van het product.

bron: https://www.eccbelgie.be/themas/onl...aankoop-op-het-internet/14-dagen-bedenktijd#4

Het aan- en uitzetten van een monitor lijkt mij dus zeker geen buitensporig gebruik. Het consumentenrecht gaat zelfs veel verder:

Kan ik ook afzien van grote online aankopen zoals meubels?​

‘Ja, bij online aankopen hebt u altijd een herroepingsrecht’, zegt Lien Meurisse, woordvoerster van de federale overheidsdienst Economie. Ook als u de meubels al in elkaar hebt gestoken en u toch niet tevreden bent over uw aankoop. ‘De richtlijn stelt dat de consument de goederen die hij gekocht heeft moet kunnen testen en inspecteren, voor zover dat noodzakelijk is om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen na te gaan. Gemonteerde meubelen kunnen dus worden teruggestuurd als ze niet aan de verwachtingen voldoen’, zegt Meurisse.

bron: https://www.tijd.be/netto/budget/wat-u-moet-weten-als-u-online-shopt/10297277.html
 
Laatst bewerkt:

Mag ik een product uitproberen en daarna alsnog terugsturen?​

U hebt het recht om uw aankoop uit te proberen en te inspecteren. Om zijn eigenschappen te leren kennen en om zeker te zijn dat het wel goed werkt. Net alsof u in een echte winkel bent dus. Niet meer en niet minder. Anders mag de verkoper het terug te betalen bedrag verminderen met de waardevermindering van het product.

bron: https://www.eccbelgie.be/themas/onl...aankoop-op-het-internet/14-dagen-bedenktijd#4

Het aan- en uitzetten van een monitor lijkt mij dus zeker geen buitensporig gebruik. Het consumentenrecht gaat zelfs veel verder:

Kan ik ook afzien van grote online aankopen zoals meubels?​

‘Ja, bij online aankopen hebt u altijd een herroepingsrecht’, zegt Lien Meurisse, woordvoerster van de federale overheidsdienst Economie. Ook als u de meubels al in elkaar hebt gestoken en u toch niet tevreden bent over uw aankoop. ‘De richtlijn stelt dat de consument de goederen die hij gekocht heeft moet kunnen testen en inspecteren, voor zover dat noodzakelijk is om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen na te gaan. Gemonteerde meubelen kunnen dus worden teruggestuurd als ze niet aan de verwachtingen voldoen’, zegt Meurisse.

bron: https://www.tijd.be/netto/budget/wat-u-moet-weten-als-u-online-shopt/10297277.html
In veel gevallen staan monitors gewoon in de winkel, niet aangesloten aan het net. Die kan je dus niet testen/gebruiken.

U hebt het recht de ontvangen goederen te keuren en te passen zoals u dat in de winkel zou doen.
  • Kleding mag u bijvoorbeeld passen. Maar u mag een keukenapparaat niet testen: het gebruiken zou ongetwijfeld sporen nalaten.

Nu goed, blijkbaar spreekt de ene officiële site de andere tegen 😅
 
In veel gevallen staan monitors gewoon in de winkel, niet aangesloten aan het net. Die kan je dus niet testen/gebruiken.

U hebt het recht de ontvangen goederen te keuren en te passen zoals u dat in de winkel zou doen.
  • Kleding mag u bijvoorbeeld passen. Maar u mag een keukenapparaat niet testen: het gebruiken zou ongetwijfeld sporen nalaten.

Nu goed, blijkbaar spreekt de ene officiële site de andere tegen 😅
Ik denk dat ze bedoelen een keukenapparaat testen i.c.m. voedingswaren (afwasmachine draaien, koffiezet met bonen, friteuse met olie, ...)

Het uit de verpakking halen en zien of de lichtjes branden lijkt me dan wel weer gewoon acceptabel. In ieder geval nog nóóit problemen mee gehad.
 
Terug
Bovenaan