deuken in frisdrank blikjes

soulreaper

Active member
Hallo Allen,

Straks in de plaatselijke drankdiscounter trays Fanta gekocht aan 8 euro voor 24 stuks. Dit kwam doordat de pallet gevallen was, en er veel blikjes waren met deuken erin...

Mijn vrouw zegt dat dit niet gezond is en zelfs gevaarlijk is om zoiets in de koelkast te zetten? Ik heb niet echt info gevonden hierover, meeste informatie dat ik vond ging specifiek over voedsel in blik.

Iemand die me wijzer kan maken?
 
Zolang de zegel niet gebroken is (gat in het blik) is er in principe geen probleem. Wel kan het zijn dat de coating binnenin het blikje gescheurd is, waardoor het metaal in contact kan komen met je drankje en mogelijks minuscule fragmenten van die coating in je lichaam kunnen geraken. In kleine hoeveelheden is dat alleszins geen probleem.

Ik zou ze wel prioritair opdrinken en geen maanden laten rondslingeren.

Als het blikje begint op te zwellen, dan is dit het teken dat er bacteriën in groeien en mag je het in geen geval opdrinken.

Ivm in de koelkast zetten zie ik niet in wat dit zou uitmaken, buiten eventuele groei van bacteriën vertragen. Je weet wel, het basisprincipe van een koelkast.
 
Zolang de zegel niet gebroken is (gat in het blik) is er in principe geen probleem. Wel kan het zijn dat de coating binnenin het blikje gescheurd is, waardoor het metaal in contact kan komen met je drankje en mogelijks minuscule fragmenten van die coating in je lichaam kunnen geraken. In kleine hoeveelheden is dat alleszins geen probleem.

Ik zou ze wel prioritair opdrinken en geen maanden laten rondslingeren.

Als het blikje begint op te zwellen, dan is dit het teken dat er bacteriën in groeien en mag je het in geen geval opdrinken.

Ivm in de koelkast zetten zie ik niet in wat dit zou uitmaken, buiten eventuele groei van bacteriën vertragen. Je weet wel, het basisprincipe van een koelkast.
Ik heb daar eigenlijk nooit bij stilgestaan :unsure:

Ik wist dat een frigo koud was om het eten vers te houden. Maar die link heb ik nooit gelegd :tongue:
 
Zolang de zegel niet gebroken is (gat in het blik) is er in principe geen probleem. Wel kan het zijn dat de coating binnenin het blikje gescheurd is, waardoor het metaal in contact kan komen met je drankje en mogelijks minuscule fragmenten van die coating in je lichaam kunnen geraken. In kleine hoeveelheden is dat alleszins geen probleem.

Ik zou ze wel prioritair opdrinken en geen maanden laten rondslingeren.

Als het blikje begint op te zwellen, dan is dit het teken dat er bacteriën in groeien en mag je het in geen geval opdrinken.

Ivm in de koelkast zetten zie ik niet in wat dit zou uitmaken, buiten eventuele groei van bacteriën vertragen. Je weet wel, het basisprincipe van een koelkast.
Ik heb daar eigenlijk nooit bij stilgestaan :unsure:

Ik wist dat een frigo koud was om het eten vers te houden. Maar die link heb ik nooit gelegd :tongue:

Nog een punt dat je niet mag vergeten: de wat koudere temperatuur heeft in theorie ook een impact op de oplosbaarheid van andere stoffen in die frisdrank (omdat de moleculen minder beweeglijk zijn).
 
Terug
Bovenaan