Deliberatie master voor 1 slecht examen?

Jimmy55

New member
Hallo,

Ik rond binnenkort (hopelijk, daarom deze thread) mijn masterstudies aan de KUL af maar heb over een paar dagen nog 1 herexamen. In januari haalde ik een 7/20 en ik ben opnieuw vrij pessimistisch over mijn kansen, dus als ik nog een semester verder moet doen dan is het maar zo. Al mijn andere mastervakken en thesis zijn wel afgerond, dus ik vroeg me af of iemand een idee heeft wat mijn kansen zijn dat ik toch gedelibereerd word als ik het opnieuw slecht doe. Ik haal ook onderscheiding niet meer, dat zal ook wel invloed hebben op de beslissing denk ik? Ik weet dat een 9 sowieso gedelibereerd wordt, maar wordt dit met grotere buizen ook gedaan voor een diploma? Ik heb ook al een uitnodigingsmail gekregen voor de proclamatie, maar als ik hier naartoe ga enkel om te horen dat ik niet geslaagd ben dan hoeft het echt niet voor mij. Als beslist wordt dat ik nog een semester moet doen dan ga ik dat niet betwisten, maar ik blijf toch graag een beetje optimistisch dat er een kans is dat ik gespaard blijf.

Als je in de eindfase van een masteropleiding zit en dus een masterdiploma kan behalen, dan kan de examencommissie eveneens beslissen je te delibereren. Zij doet dit sowieso als je
voor de opleiding als geheel ten minste 68% als gewogen percentage behaalt én in het academiejaar van afstuderen slechts één onvoldoende van 9/20 behaalt op een opleidingsonderdeel dat niet de stage, de masterproef of een vakdidactiek is.
Voor zover ik weet passen ze die regel streng toe en worden daar weinig uitzonderingen op gemaakt. Aangezien je zegt dat je die 68% niet zal halen ongeacht de uitslag van dit herexamen, zou ik er niet op hopen.

Hallo,

Ik rond binnenkort (hopelijk, daarom deze thread) mijn masterstudies aan de KUL af maar heb over een paar dagen nog 1 herexamen. In januari haalde ik een 7/20 en ik ben opnieuw vrij pessimistisch over mijn kansen, dus als ik nog een semester verder moet doen dan is het maar zo. Al mijn andere mastervakken en thesis zijn wel afgerond, dus ik vroeg me af of iemand een idee heeft wat mijn kansen zijn dat ik toch gedelibereerd word als ik het opnieuw slecht doe. Ik haal ook onderscheiding niet meer, dat zal ook wel invloed hebben op de beslissing denk ik? Ik weet dat een 9 sowieso gedelibereerd wordt, maar wordt dit met grotere buizen ook gedaan voor een diploma? Ik heb ook al een uitnodigingsmail gekregen voor de proclamatie, maar als ik hier naartoe ga enkel om te horen dat ik niet geslaagd ben dan hoeft het echt niet voor mij. Als beslist wordt dat ik nog een semester moet doen dan ga ik dat niet betwisten, maar ik blijf toch graag een beetje optimistisch dat er een kans is dat ik gespaard blijf.
Ja dit wordt gedaan, toen ik bachelor autotechnologie deed hadden we een vak microcontrollers, het examen bestond uit een easy programmatje schrijven in assembler. Werkt het programma 20/20, bij mij ging dat goed dus 20/20 maar velen konden daar geen fuck van, dus maar 7/20. Toch waren die "gedebieleerd", er is zelf iemand succesvol autohandelaar geworden...

Ik heb mijn enigste herexamen ooit mogen doen omdat ik een 9 had in master jaar en had grootste onderscheiding voor de rest.

Om maar te zeggen, je kunt dik gepoept worden....

je zou maar eens geopereerd moeten worden door een dokter met een gedlibereerde master... "Ja, meneer, op dit vak had ik juist 7/20, maar ja, ik ben ne master he, dus komt wel goed."

Ik vind het wel een vreemde situatie. Dus al je andere mastervakken erdoor en zelfs thesis ook en dan is er nog maar een vak en je hebt er waarschijnlijk enkele maanden voor gehad om te blokken en dan nog zie je je slaagkansen somber in?
Vind ik vreemd aangezien je al die andere vakken wel hebt gehaald...

Doet me een beetje denken aan het verhaal van de twee gevangen zotten die over 100 muren moesten om vrij te zijn en na de 99e besloten om toch maar terug te keren.

De regel uit het OER 2020 van KU Leuven lijkt me vrij duidelijk...

Artikel 81 §2. SLAGEN VOOR EEN MASTEROPLEIDING OF SPECIFIEKE LERARENOPLEIDING

Studenten slagen voor een masteropleiding of een specifieke lerarenopleiding als zij:

a) ofwel voor alle opleidingsonderdelen van de opleiding binnen het diplomacontract of het diploma-examencontract vrijgesteld of geslaagd zijn, dat wil zeggen ten minste 10/20 of de beoordeling 'geslaagd' behalen;

b) ofwel voldoen aan de beide volgende voorwaarden:

• voor de opleiding als geheel ten minste 68% als gewogen percentage behalen;
  • in het academiejaar van afstuderen slechts één onvoldoende van 9/20 behalen op een opleidingsonderdeel dat niet de stage of de masterproef is.

Dus deliberatie enkel indien gewogen percentage 68% en het tekort 9/20 is, en het geen stage/MP is. Groter tekort dan 9/20 of geen 68% gewogen gemiddelde = niet afstuderen.

Terug
Bovenaan