Deense studie: "mondmasker werkt niet"

SithCloud

Well-known member
Crowdfunder FE
Kuch. Een beetje een bait-titel.

Ik zie redelijk veel in de weirdosphere van twitter en facebook heel wat van die anti-corona activisten opduiken (en dan die gekende alternative-media types op youtube) die deze studie: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33205991/ aanhalen als "bewijs" dat het dragen van mondmaskers niet helpt.

Ik wil hier niet zitten linken naar die bozo's zelf. Maar ehhh, bon ik snap begot niet hoe mensen daar in meegaan, daar die studie dat - naar mijn insziens - helemaal niet aantoont.

Dus what gives? Hoe kan men linken naar een studie die niets bewijst en toch anderen ervan overtuigen dat "mondmaskers niet werken". Is dat gewoon de nieuwe phase in fake news?
 
Omdat ze weten dat de mensen die ze targetten dat soort zaken meestal gewoon niet lezen, en als ze het al lezen begrijpen ze het niet. Die kopiëren klakkeloos wat hen gevoed wordt, om vervolgens mensen die wel op studies en wetenschap afgaan te verwijten dat ze "schapen" zijn. En dan posten ze wat foto's van schapen met mondmaskers op facebook.

Rinse & repeat.
 
Inderdaad gewoon de zoveelste trieste trend van fake news vrees ik...
Wss gewoon dit zinnetje uit de abstract gehaald: "The recommendation to wear surgical masks to supplement other public health measures did not reduce the SARS-CoV-2 infection rate among wearers by more than 50% in a community with modest infection rates, some degree of social distancing, and uncommon general mask use. " zonder iets van het artikel en experimental design te lezen.
Zijn dan van die types die trots zijn dat ze "hun eigen research" doen en "de msm niet zomaar geloven!!".
Trieste boel :p
 
Als je gewoon nog maar de Results leest staat er letterlijk:
Although the difference observed was not statistically significant, the 95% CIs are compatible with a 46% reduction to a 23% increase in infection.
Natuurlijk, als in uw groep van 5000 man maar 100 zieken vallen, wordt het sowieso moeilijk om iets significant aan te tonen.

Maar zoals hier al aangehaald, de volgers van dat soort accounts zijn niet in staat studies te lezen en te begrijpen.
 
Die hele mondmasker discussie is soms gigantisch hallucinant. In de VS wordt een mondmasker al bijna een politiek statement.

Voor mij zijn er twee opties: ik draag een mondmasker
  1. het werkt niet, ik heb gewoon wat minimale last en moet af en toe een maskertje wassen
  2. het werkt wel en ik help de maatschappij bij het niet verspreiden van COVID-19
Ik heb geen flauw idee of ik nu in optie 1 of optie 2 zit. Maar moest het zelfs een kleine kans zijn dat het optie 2 is, dan is het de moeite waard.
Ik weet dat ik met deze zaken hoogstwaarschijnlijk niet langer meer mee geconfronteerd wordt binnen pakweg één jaar, dus zo erg is het allemaal niet. Als de overheid een minimale inspanning vraagt in de vorm van een mondmasker in het publiek dan doet ge dat in mijn opine. Een mondmasker is nog altijd een pak minder ambetant is dan alle regeltjes die ze er nog eens bij kappen.

Dus voor de rest lig ik niet echt wakker van studies of een mondmasker helpt of niet.
 
Terug
Bovenaan