De VS heeft gekozen: Trump stelt kabinet samen

Lijken mij nu net dé twee Democraten bij uitstek die onverkiesbaar zijn als president wegens veel te progressief. Zoals vandaag weer is bewezen: zonder de stemmen van het conservatievere platteland raak je niet verkozen.
Nochtans is Biden in 2020 verkozen geraakt door een enorme stijging in de opkomst in de steden en banlieu's, niet door het platteland. Kijk bv. naar de shift kaart van Georgia voor 2020 (blauw: meer democratisch dan 2016, rood: meer republikeins dan 2016) en dan zie je dat Biden hier gewonnen heeft dankzij de buitenwijken van Atlanta, niet door het platteland.

G84yDIg.png

Democraten moeten juist meer doen om de turnout van hun doelpubliek te verhogen. En conservatieve kiezers zijn niet hun doelpubliek, daarom dat ik ook helemaal niet snap waarom de laatste maanden Harris zo sterk achter de vote van 'gematigde' Republikeinen is gaan vissen door campagne te voeren met Liz Cheney en noem maar op.

Laatst bewerkt:
Nochtans is Biden in 2020 verkozen geraakt door een enorme stijging in de opkomst in de steden en banlieu's, niet door het platteland. Kijk bv. naar de shift kaart van Georgia voor 2020 (blauw: meer democratisch dan 2016, rood: meer republikeins dan 2016) en dan zie je dat Biden hier gewonnen heeft dankzij de buitenwijken van Atalanta, niet door het platteland.

G84yDIg.png
Er is geen stemplicht. Biden zal er in geslaagd zijn om zijn stedelingen te doen stemmen. Harris duidelijk niet.

Wat maakt dat het platteland massaal op de republikeinen stemt ? Of dat nu Trump of Bush is of wie dan ook , maakt blijkbaar niet uit. Het platteland stemt Rood. De steden blauw. Dat staat precies vast. Waarom ? Is ruraal Amerika zo anders?
Ik ben een paar keer in dat ruraal Amerika geweest, en ik moet zeggen dat mijn ogen toch mijn kas uitrolden als Europeaan. Men is daar gewoon echt anders dan een Europeaan. Je ziet heel vaak de stereotypen op TV, waarvan je denkt dat die eigenlijk maar voor een kleine minderheid gelden. Wel, die gelden echt voor de grote meerderheid van de bevolking daar. Religie is daar nog héél belangrijk in quasi elk gezin, auto's zijn er twee keer zo groot als hier en elk gezinslid heeft er één (je kan er overigens ook echt niets zonder), wapens zijn openlijk aanwezig,...
Ik kan héél moeilijk begrijpen hoe iemand kan stemmen op iemand als Trump, maar als ik daaraan terugdenk kan ik het toch een beetje een plaats geven.

Wel weer heel veel mensen die niet gaan stemmen. Miljoenen mensen weigeren of willen niet gaan stemmen blijkbaar in Amerika. Triestig om te zien.
Wat allemaal toch zeer begrijpelijk is?
Het is nog maar eens kiezen tussen de pest en de cholera. En die mannen van het DNC laten het gewoon gebeuren. Niets geleerd uit 2016.
Wat een idee om een versleten Biden eerst op te laten komen, om vervolgens met een al even zwakke kandidaat af te komen.
Zet daar een gewoon ietwat normale kandidaat, en je wint redelijk makkelijk imo.

Goed, hopelijk kunnen ze de boel daar eindelijk wat hervormen en vernieuwen bij het DNC. Ons reisjes naar de US zullen wss wel een pak duurder worden. :(

Je ziet in Europa hier ook wel dat het centrum gesqueezed wordt door de flanken maar er bestaat tenminste nog wel een soort centrum. Voor alle duidelijkheid een systeem met elvendertig partijen zoals in Nederland daar is ook niemand bij gebaat maar stel je hier in Vlaanderen eens een situatie voor waar je enkel pakweg Vlaams Belang en Groen had... dan krijg je ook nen hoop mensen die de facto niet akkoord zijn met 70% van het programma van de partij waarvoor ze stemmen maar toch maar stemmen omdat de andere partij nog erger is.
Ik maakte exact dezelfde denkoefening in een poging de keuze van de Amerikanen te begrijpen. Als ik hier in Vlaanderen de keuze tussen Groen en Vlaams Belang zou hebben zou ik uiteindelijk nog voor Groen kiezen omdat het Vlaams Belang een paar grenzen overschrijdt voor mij maar verdorie, het zou toch met flinke tegenzin zijn. In dat opzicht lukt het me iets beter de keuze voor Trump te begrijpen. Het is me wel duidelijk dat ons systeem dat nog een ruime marge voor nuance toelaat in de kiesuitslag toch ruim te verkiezen is boven een winners-take-all principe, wat altijd gaat afglijden naar een tweepartijensysteem.

Ik ben een paar keer in dat ruraal Amerika geweest, en ik moet zeggen dat mijn ogen toch mijn kas uitrolden als Europeaan. Men is daar gewoon echt anders dan een Europeaan. Je ziet heel vaak de stereotypen op TV, waarvan je denkt dat die eigenlijk maar voor een kleine minderheid gelden. Wel, die gelden echt voor de grote meerderheid van de bevolking daar. Religie is daar nog héél belangrijk in quasi elk gezin, auto's zijn er twee keer zo groot als hier en elk gezinslid heeft er één (je kan er overigens ook echt niets zonder), wapens zijn openlijk aanwezig,...
Ik kan héél moeilijk begrijpen hoe iemand kan stemmen op iemand als Trump, maar als ik daaraan terugdenk kan ik het toch een beetje een plaats geven.
Als iemand die al vaak in de States is geweest, snap ik dit ook. Onderschat niet in welke omstandigheden veel mensen leven, en idd de invloed van de religieuze beweging. En dan nog eens een extreem onsexy tegenkandidaat.

Al Trumpstemmers als idioten bestempelen veel te kort door de bocht. Veel mensen stemmen met de kijk op hun eigen leven, ipv het grotere plaatje.

Ik stel me ook wel de vraag of de President in het leven van de gewone Amerikaan veel kan bepalen. Mij lijken de zaken waar de President over gaat toch bepalender te zijn voor de rest van de wereld dan echt een erg grote directe invloed te hebben op het leven de Amerikaanse jan met de pet.

Wat een idee om een versleten Biden eerst op te laten komen, om vervolgens met een al even zwakke kandidaat af te komen.
Zet daar een gewoon ietwat normale kandidaat, en je wint redelijk makkelijk imo.
Bestaat volgens mij niet. De perceptie wordt altijd gecreerd dat de kandidaat van de democraten zwak is en er zijn altijd mensen die daar in trappen. Een kandidaat mag nog zo sterk zijn, in de hoofden van de Amerikanen zal die altijd als zwak beschouwd worden.

Ik stel me ook wel de vraag of de President in het leven van de gewone Amerikaan veel kan bepalen. Mij lijken de zaken waar de President over gaat toch bepalender te zijn voor de rest van de wereld dan echt een erg grote directe invloed te hebben op het leven de Amerikaanse jan met de pet.
Wel nu zal hij veel kunnen doen want senaat en house in handen van Trump.

Wel als hij Huis en Senaat meeheeft. Belastingen, subsidies, andere reguleringen kunnen toch een directe impact op de bevolking hebben.

Dat is wat er leeft bij het volk.
Of jij het als Europeaan nu wilt of niet.

Hoe kan je na deze monsteroverwinning van MAGA/rechts nog steeds uw oogkleppen op hebben?
Dat is voor mij onbegrijpelijk.

Heb tientallen street interviews bekeken, online fora bezocht (hoewel dat eerder echo chambers zijn aan beide kanten), heb er vrienden en kennissen leven in verschillende staten (Belgen en Amerikanen), heb er collega's zitten.

De zaken die bijna keer op keer naar boven kwamen in die interviews en in mijn gesprekken over politiek:
-economie (en alles daarond zoals overheidsinmenging in de vrije markt, inflatie, geld wegpissen naar buitenland terwijl Amerikanen in de problemen komen)
-border crisis (teveel illegale migratie)
-criminaliteit (of eerder de perceptie dat Dems super soft-on-crime zijn in blauwe staten)
-women's rights en LGBTQ++++ (dat eerste heeft de Reps ongetwijfeld vrouwelijke stemmen gekost, dat tweede heeft hen echter stemmen opgeleverd wegens te ver doorgedreven woke-isme)

Jij mag dat simplistisch vinden. Maar dat waren DE talking points. En daarop heeft de GOP ook gewonnen.
"Ik ken een aantal Amerikanen en ik heb online fora bezocht en wat filmpjes bekeken, dus ik ben expert."
"Je vindt mijn mening simplistisch, dus je bent een extreem-linkse radicaal met oogkleppen op."
:crazy:

Ik ben al in 21 staten geweest in de VS, en ken er overal wel mensen, vrienden, ex-collega's,... zowel democraten als republikeinen. Dan moet ik, volgens jouw logica, een grotere expert zijn dan jij. For the record, ik beweer helemaal geen expert te zijn. Het is niet omdat we een paar tientallen Amerikanen kennen, dat je daar conclusies uit kunt trekken voor de ganse Verenigde Staten zoals jij hier aan het doen bent.

Ik maak hier geen enkel oordeel over wie deze verkiezingen had moeten winnen. Ik zeg alleen maar dat je analyse compleet lachwekkend is. Je ziet enkel wat je wil zien, en je verkoopt het als de enige waarheid.

Trump becomes the first convicted criminal to win the White House. At 78 he is also the oldest person ever elected to the office.

The result will sound alarm bells in foreign capitals given Trump’s chaotic leadership style and overtures to authoritarians such as Vladimir Putin of Russia and Kim Jong-un of North Korea. He was branded a threat to democracy and even a fascist by his opponent, Vice-President Kamala Harris, and some of his own former White House officials.
https://www.theguardian.com/us-news...onald-trump-kamala-harris-latest-news-updates
Yet the American electorate proved willing to push such concerns aside and hand the nuclear codes to the property developer turned reality TV star for a second time.

This says it all...

Terug
Bovenaan