De Tesla thread

Full self driving van een bedrijf dat nog steeds zijn ruitenwissers niet deftig geautomatiseerd krijgt.

Pass.

Toen ik twijfelde tussen de ioniq5 en de nieuwe Y , was dat één van de eerste die ik testte en ook het eerste dat niet goed werkte. Klagen mensen daar ondertussen al bijna geen 10j over ?

Full self driving van een bedrijf dat nog steeds zijn ruitenwissers niet deftig geautomatiseerd krijgt.

Pass.

Toen ik twijfelde tussen de ioniq5 en de nieuwe Y , was dat één van de eerste die ik testte en ook het eerste dat niet goed werkte. Klagen mensen daar ondertussen al bijna geen 10j over ?
Had dat niet te maken met het feit dat Tesla geen gebruik maakt van een groothoeklens voor hun regensensor, om zo een bepaald bestaand patent te kunnen omzeilen en niet voor die implementatie te hoeven betalen? Ik denk dat dit dus een hardwarebeperking is, en ze die ruitenwissers nooit 100% goed werkend kunnen krijgen zolang ze die techniek blijven gebruiken.

Had dat niet te maken met het feit dat Tesla geen gebruik maakt van een groothoeklens voor hun regensensor, om zo een bepaald bestaand patent te kunnen omzeilen en niet voor die implementatie te hoeven betalen? Ik denk dat dit dus een hardwarebeperking is, en ze die ruitenwissers nooit 100% goed werkend kunnen krijgen zolang ze die techniek blijven gebruiken.
Ze hebben inderdaad geen klassieke regensensor. Ze detecteren regen via de gewone camera's, maar dat loopt niet altijd even goed omdat de camera's niet zo dicht kunnen focussen.

Maar dat heeft weinig te maken met FSD, want verkeer en objecten spelen zich voor auto af waar hij wel kan focussen.

Ze hebben inderdaad geen klassieke regensensor. Ze detecteren regen via de gewone camera's, maar dat loopt niet altijd even goed omdat de camera's niet zo dicht kunnen focussen.

Maar dat heeft weinig te maken met FSD, want verkeer en objecten spelen zich voor auto af waar hij wel kan focussen.
Oh akkoord, FSD is fantastisch (al lijkt het erop dat het door de Europese/Nederlandse regelgeving een pak minder optimaal werkt dan in de VS) en ik hoop dat andere merken snel volgen.

Ik moet nu wel zeggen dat ik geen issues heb met die ruitenwissers. Het systeem op mijn ID4 werkt gelijkaardig goed of slecht.

Ik vind nergens de mogelijkheid om mijn BTW-nummer in te vullen/checken
edit: via site werkt het niet
edit2: het zit in de app bij 'Opladen' en niet bij 'Account'

Laatst bewerkt:
Idd. Jammer dat het enkel in België zo werkt. In Nederland rekent die zelfs BTW aan. Of is dat normaal omdat de BTW niet volledig aftrekbaar is?
BTW wordt helaas altijd aangerekend op diensten of producten die (ver)(ge)bruikt of aangekocht worden in het buitenland zelf, het is enkel bij intracommunautaire leveringen van fysieke goederen afkomstig uit een EU land, of diensten geleverd door een uit een EU-land gevestigde firma in België, dat BTW verlegd kan worden in het land van bestemming, dus België, en daar voldaan/gerecupereerd moet worden.

Je moet dus bewijs kunnen leveren dat iets in België geleverd is vanuit een ander EU-land, om dan ofwel een creditnota + nieuwe intracom factuur te ontvangen van je leverancier, ofwel de BTW via je de BTW aangifte recupereren, als het BTW bedrag hoger is dan het minimum.

Tanken en laden kan je dus niet bewijzen, tenzij je bedrijven gebruikt zoals DKV die BTW-technisch alles in orde brengen.

Aangezien ik nooit aan het minimumbedrag zit om terugbetaling aan te vragen van de 50% van het buitenlands BTW-percentage, is het de moeite niet. Het is me 1 x gelukt tijdens een lang tripje in Frankrijk, daar had ik net 50 EUR aan BTW verzameld.

Morgen loopt de koop-optie voor FSD (en EAP) af. vanaf 22/05 zal je enkel nog een abonnement kunnen afsluiten.
Ik heb al EAP en heb lang getwijfeld om FSD te kopen, maar ik denk dat ik dan maar af en toe een FSD abbo zal afsluiten.
Als ik de filmpjes zie uit NL, zijn de nags zeer irritant, maar ik geloof wel in het systeem.

Alhoewel ik denk dat als je de Tesla privé hebt gekocht, het nog wel een (beperkte) meerwaarde kan opleveren bij verkoop.

Dat argument 'meerwaarde bij verkoop', dat houdt toch niet stand als je verder doordenkt? Stel dat die optie 4000 euro meer kost, dan moet de auto dus al voor >4000 euro extra tweedehands opleveren om een meerwaarde te zijn. Anders heb je je put met verlies gewoon nog groter gemaakt.

Is een auto met FSD meer waard dan een zonder, uiteraard; maar het is als een roze keuken in je huis zetten: leuk voor jezelf, maar het creëert nooit meerwaarde.

Dat argument 'meerwaarde bij verkoop', dat houdt toch niet stand als je verder doordenkt? Stel dat die optie 4000 euro meer kost, dan moet de auto dus al voor >4000 euro extra tweedehands opleveren om een meerwaarde te zijn. Anders heb je je put met verlies gewoon nog groter gemaakt.

Is een auto met FSD meer waard dan een zonder, uiteraard; maar het is als een roze keuken in je huis zetten: leuk voor jezelf, maar het creëert nooit meerwaarde.
Meerwaarde zou het natuurlijk niet creëren, maar potentieel wel minder "minderwaarde" dan hij nu zal hebben. Als FSD op zijn voertuig wel zou werken, zou hij:
  1. Het voordeel hebben van FSD te kunnen gebruiken tijdens zijn bezit van te auto (uiteraard)
  2. Mogelijk een paar honderd of zelfs een paar duizend extra euro kunnen krijgen bij verkoop
Nu heeft hij gewoon 4000 euro in de vuilbak gegooid zonder daar ook maar iets voor terug te krijgen.

Edit: om een of andere reden dacht ik dat dit ging over auto's met HW versie ikweetniethoeveel waarvan de eigenaars hebben betaald voor FSD maar het nooit hebben gekregen en mogelijk nooit zullen krijgen. Met dat in het achterhoofd heb ik deze reactie geschreven, maar die doet hier helemaal niet ter zake. Als je idd 4000 euro hebt neergelegd voor FSD als investering voor bij de verkoop, dan zie je daar inderdaad niets meer van terug en maak je gewoon nog meer verlies

Voor zover ik weet zijn de oude FSD’s persoonsgebonden en niet autogebonden. Dus als ze een nieuwe tesla kopen, nemen ze die FSD mee.

Voor zover ik weet zijn de oude FSD’s persoonsgebonden en niet autogebonden. Dus als ze een nieuwe tesla kopen, nemen ze die FSD mee.
Enkel als je bij Tesla een nieuwe koopt. 2dehands of used/showroom transfereren ze geen FSD op. Vandaar ik toch twijfel om mijn model 3 te vervangen door een nieuwe Y. Terwijl ik al een Y heb...

Toevallig iemand die nog iets in de Tesla shop zou gaan bestellen en klein beetje korting wilt?

Heb nog 247euro tegoed die voor 12juni opgebruikt moeten worden.
Korting valt te bespreken
:)

Terug
Bovenaan