De collectieve hospitalisatiepolis vs. de individuele polis

Darks

New member
Gegroet,

Net zoals alles, zijn onze premies van onze privé hospitalisatiepolis in het gezin weer aanzienlijk gestegen. (DKV bij de vrouw en 2 kinderen, AG voor mij persoonlijk). Wij hebben deze verzekeringen indertijd afgesloten toen we nog geen werk hadden met het aanbod van een collectieve polis.

Mijn werkgever nu heeft een collectieve hospitalisatiepolis bij Ethias. ALS ik ons gezin hierin onderbreng, bespaar ik mij 980 EUR (!) op jaarbasis t.o.v. de huidige polissen die we privé hebben lopen.

De waarborgen, éénpersoonskamers, vrijstellingen, alles is nagenoeg vergelijkbaar, dat heb ik allemaal reeds uitgespit.

Waar zit dan het addertje vraag ik mij af? Gaat mijn premie op late leeftijd dan extreem veel hoger zijn als ik na pensionering mijn collectieve polis wil verderzetten, vergeleken met een individuele polis? Of wat als ik over bv. 15 jaar van werk verander?

Kwestie van niet nu een mooie besparing te doen, die zich later zal wreken. Advies is welkom :)
 
Normaal kan je een "wachtpolis" afsluiten bovenop uw collectieve. Daarmee vertrekt een eventuele toekomstige individuele verderzetting vanaf de leeftijd waarop je de wachtpolis afsloot.

Maar dat is ook geen heilige graal, heb ik vorig jaar ontdekt na mijn ontslag... Ik kon toen bij ethias kiezen tussen een individuele verderzetting die op 590€ stond en inderdaad zo bleef voor de rest van m'n leven ("Medi-Next"), of een nieuwe formule "Hospi-Next" die wel per 5 jaar verhoogde, maar op mijn leeftijd startte aan amper 237€ (of toch als ik de eenpersoonskamer zou laten schieten). Die zou pas na mijn 65e duurder worden dan de individuele verderzetting, en cumulatief pas break-even staan op m'n 79e....
Had ik dat dus geweten, ik had niet 15 jaar lang die wachtpolis betaald.

Langs de andere kant heeft de wachtpolis ook als voordeel dat je geen medische vragenlijst meer moet invullen eens je overschakelt op een individuele...
 
Langs de andere kant heeft de wachtpolis ook als voordeel dat je geen medische vragenlijst meer moet invullen eens je overschakelt op een individuele...
Als je 2 jaar in dienst bent bij je werkgever, is dit ook het geval bij een collectieve hospitalisatiepolis.
 
Gegroet,

Net zoals alles, zijn onze premies van onze privé hospitalisatiepolis in het gezin weer aanzienlijk gestegen. (DKV bij de vrouw en 2 kinderen, AG voor mij persoonlijk). Wij hebben deze verzekeringen indertijd afgesloten toen we nog geen werk hadden met het aanbod van een collectieve polis.

Mijn werkgever nu heeft een collectieve hospitalisatiepolis bij Ethias. ALS ik ons gezin hierin onderbreng, bespaar ik mij 980 EUR (!) op jaarbasis t.o.v. de huidige polissen die we privé hebben lopen.

De waarborgen, éénpersoonskamers, vrijstellingen, alles is nagenoeg vergelijkbaar, dat heb ik allemaal reeds uitgespit.

Waar zit dan het addertje vraag ik mij af? Gaat mijn premie op late leeftijd dan extreem veel hoger zijn als ik na pensionering mijn collectieve polis wil verderzetten, vergeleken met een individuele polis? Of wat als ik over bv. 15 jaar van werk verander?

Kwestie van niet nu een mooie besparing te doen, die zich later zal wreken. Advies is welkom :)
Loont het niet om heel het gezin samen onder 1 maatschappij te brengen?
 
Loont het niet om heel het gezin samen onder 1 maatschappij te brengen?

Neen, dat werd al eens bekeken. Vrouw heeft nog een oude IS2000 Polis bij DKV, met betere voorwaarden.

In totaal betalen we nu een 120 EUR per maand voor het gezin met hospitalisatie te verzekeren. Op het gehele gezinsbudget is dat nu ook niet de grootste kost, maar als we via een collectieve polis even goed verzekerd zouden zijn en dan ook nog eens minder dan de helft betalen, zou dat natuurlijk mooi zijn.
 
Terug
Bovenaan