DAB active driver - bronpomp: probleem uitvallen door overstroom

contextbinder

Well-known member
Eens polsen of hier toevallig iemand kan helpen - situatie:

Ik heb een geboorde filterput van 30m diepte, 2 jaar terug heb ik de bronpomp vervangen door https://www.dabpumps.nl/nl/productenbronpomp voorzien van een active driver (frequentiesturing). Voorheen had ik een bronpomp + buffervat welke werd gestuurd door een drukregelaar. Met de active driver kon ik het buffervat weglaten - plaats gespaard.

Vanaf de start had ik sporadisch een probleem: de pomp viel uit met de melding van overstroom - ongeveer 1x/maand. De laatste 3 maand is dit minstens 1x/week en dat is heel vervelend - heb zelf geen idee wat het probleem kan zijn: water is zuiver, als de pomp werkt is er debiet met hopen, druk staat ingesteld op 3,0 bar en schakelt bij -0,5 bar. Al geprobeerd de maximale frequentie te reduceren naar 45Hz en 40Hz (trager draaien = minder stroom) maar zonder succes. Het probleem doet zich het vaakst voor in de ochtend - dus als de pomp even niet heeft gedraaid.
 
Is de pomp hetzelfde vermogen als wat je daarvoor geïnstalleerd had?

Als het voornamelijk voorvalt bij opstart van de pomp kan het zijn dat de stroom voor belast aanlopen te hoog wordt. Dan moet je de aanlooptijd (acceleration) in de VFD wat langer maken.
Als het voorvalt gedurende normale werking (dus bij nominale stroom) dan kan je die inderdaad beperken door de VFD niet tot 100% te laten gaan.
 
Is de pomp hetzelfde vermogen als wat je daarvoor geïnstalleerd had?

Als het voornamelijk voorvalt bij opstart van de pomp kan het zijn dat de stroom voor belast aanlopen te hoog wordt. Dan moet je de aanlooptijd (acceleration) in de VFD wat langer maken.
Als het voorvalt gedurende normale werking (dus bij nominale stroom) dan kan je die inderdaad beperken door de VFD niet tot 100% te laten gaan.

Iets lager - maar ruim voldoende normaal. Ik heb idd de vraag gesteld aan DAB of ik de sturing "trager" kan maken - er is een parameter "versnelling" die kan aangepast worden.
 
Iets lager - maar ruim voldoende normaal. Ik heb idd de vraag gesteld aan DAB of ik de sturing "trager" kan maken - er is een parameter "versnelling" die kan aangepast worden.
Welja, uit uw manual kan ik inderdaad afleiden dat:
- AC - Versnelling
de relevante parameter is. Als je die verlaagt dan gaat de VFD zijn aanpassingen trager doen (en dus ook trager aanlopen).
De manual merkt terecht op dat dit uiteraard invloed heeft op het gedrag van de interne regelaar (je introduceert meer delay in de systeemfunctie); Als die dus onstabiel wordt (oscillerend gedrag rond de gevraagde druk) dan moet je ook de parameters Gi en Gp een beetje verlagen (Dat zal intern een PID controller zijn en die twee parameters de K en I van die controller).

Verder: een pomp neemt ook meer stroom op als hij meer debiet verpompt. Je kan de stroomopname beperken door het debiet wat te beperken (door bv een klep in de pers wat te knijpen als die er is).
 
Welja, uit uw manual kan ik inderdaad afleiden dat:
- AC - Versnelling
de relevante parameter is. Als je die verlaagt dan gaat de VFD zijn aanpassingen trager doen (en dus ook trager aanlopen).
De manual merkt terecht op dat dit uiteraard invloed heeft op het gedrag van de interne regelaar (je introduceert meer delay in de systeemfunctie); Als die dus onstabiel wordt (oscillerend gedrag rond de gevraagde druk) dan moet je ook de parameters Gi en Gp een beetje verlagen (Dat zal intern een PID controller zijn en die twee parameters de K en I van die controller).

Verder: een pomp neemt ook meer stroom op als hij meer debiet verpompt. Je kan de stroomopname beperken door het debiet wat te beperken (door bv een klep in de pers wat te knijpen als die er is).

Wat feedback - problemen ondertussen (vermoedelijk) opgelost - mede door je input
  • parameters Gi en Gp aangepast naar 0,3 (komende van 1)
  • minimale frequentie verhoogt naar 30Hz op advies van DAB
sindsdien geen uitval meer, debiet is ook wat stabieler.

Thx
 
  • Leuk
Waarderingen: aXl_
Terug
Bovenaan