Crypto/NFT Gaming thread

Enira

Well-known member
Tegenwoordig groeit het aandeel van play to earn games als kool. Eventueel met gemengde resultaten: gewoonweg niet leuk, of een inleg van 3000 euro alvorens je iets kunt doen.

Welke games hebben jullie al gespot die leuk zijn?

Voorlopig ben ik me aan het amuseren met Gods Unchained: https://godsunchained.com/

Gods-Unchaind.jpg


Terug in mijn magic the gathering deck builder huid gekropen en in de lagere tiers de beginnende builders die denken dat de beste creatures de beste deck maken serieus slaag aan het geven met een low mana deck.

Voorlopige winst blijft uit, maar ik wordt ook niet geblokkeerd door het spel. En met een win ratio van 83% amuseer ik me best prima. Ik kan blijven kaarten winnen en als ik eventueel wil kan ik mijn decks uitcashen (voor weliswaar de schamele 3 euro, dus 50 cent per uur :laugh:).
 
Mijn oog is gevallen op Splinterlands, maar ik kan er weinig echt nuttige info over vinden. Veel gameplay is er helaas wel niet aan. Het is ook een deckbuilder game, maar de gevechten gebeuren automatisch, wat ik toch net minder interessant vind.

 
Check Defi Kingdoms een Harmony One adept (join gerust je krijgt gratis Harmony One om een DFK profiel aan te maken en in de wereld te gaan rondneuzen)

NFT/DEX/liquidity pools & P2E game. Doet een beetje denken aan de Zelda gameboy days.
Super professionele core team die er achter zit. (Ook Doxxed nu gezien ze 1mil USD grant van Harmony gekregen hebben.)
Communicatie is gewoon top, met roadmap en timelines die meestal gehaald worden.
Ook best wel grote community al (50k) op discord.

Gaat binnenkort expanden naar Avax ook, 70% procent dominance op Harmony One.
Ben er ingestapt in October aan $3.5 ergens en met nieuwjaar een ATH van $22 (momenteel 16 USD)

Geloof er wel in dat DfK Axie kan flippen dit jaar, vanwege de Defi aspecten & L1

En voor de rest het zit op harmony, USD 0.0001 transacties, what’s not to like frens :love2:
 
Laatst bewerkt:
Is dat spel niet pay to earn?

EDIT: Eens opgezocht. Hmm dus feitelijk is dit gewoon staking of 't een of 't andere defi pool in game form?

What's not to like: 't feit dat der niet veel te doen is of gewoon dat die games niet echt heel leuk zijn?
Zelda doet mij vooral denken aan monsters verslagen, in geeneen Youtube filmpke monsters gevonden.

Effe wat ik wel gevonden heb:
- Unsustainable APY's
- Locked coins
- Mega advantage voor Gen0 NFTs

Nog 10x erger dan pay to win. Nee, aan deze scam zie je mij niet meedoen. Dit is echt early investors hun spaarboek vullen. Wat is het volgende? Straks bridgen op ETH voor mee te doen aan curve wars om die hoge APY's uit te betalen?
 
Laatst bewerkt:
Is dat spel niet pay to earn?

EDIT: Eens opgezocht. Hmm dus feitelijk is dit gewoon staking of 't een of 't andere defi pool in game form?

What's not to like: 't feit dat der niet veel te doen is of gewoon dat die games niet echt heel leuk zijn?
a) Zelda doet mij vooral denken aan monsters verslagen, in geeneen Youtube filmpke monsters gevonden.

Effe wat ik wel gevonden heb:
- Unsustainable APY's
b) - Mega advantage voor Gen0 NFTs

Nog 10x erger dan pay to win. Nee, aan deze scam zie je mij niet meedoen.

a) Zelda is misschien niet de perfecte vergelijking, maar PvP & PvEnvironment staan op de roadmap. Uiteindelijk is de Serendale metaverse paar maand live (met reeds 1 millard marketcap). Is wel met leveling van je heroes & questen, craften met items die je verzamelt met quests, etc.

b) Klopt, summoning is al erg duur geworden op dit moment, alsook heroes aanschaffen, gaan ze wat moeten op vinden om barriers of entry te verlagen. Ze zijn bezig met een soort hero quest rental smart contact op te zetten.

Dit is echt early investors hun spaarboek vullen. Wat is het volgende? Straks bridgen op ETH voor mee te doen aan curve wars om die hoge APY's uit te betalen?

c) Early adopters zijn uiteraard altijd in het voordeel, no surprise there. high risk, high reward. APYs zijn gestoeld op de DEX swap fees & LP early withdrawal fees. Op dit moment USD 1 Bil total value locked in Liquidity Pools. Permanent loss moet je altijd rekening mee houden uiteraard, maar in dat op zicht is LP pair Harmony / Jewel wel solid, geen gigantische scheefgetrokken relatie tussen beide.

d) Locked LP minted tokens, sure, maar longterm vind ik dit wel een goeie zet om selling pressure te verlagen.

Daarnaast is Jewel ook al mooi gestegen in de 4-5 maand tijd, van <1USD naar momenteel USD16. Voor een ponzi scam vind ik dat allemaal best meevallen :giggle:

Maar meer dan de waarde stijging, is de professionaliteit met dewelke DfK gerund word, qua devOps, KPI accountability & algemene communicatie, wat in het oog springt en me doet geloven in de longterm sustainability van dit project.

Maar zoals steeds en altijd, wees altijd sceptich & DYOR
 
Laatst bewerkt:
Er zijn zodanig veel van die play to earn games en metaverses dat het moeilijk is om het bos nog door de bomen te zien vind ik.

Ik denk dat je bij al die games er vroeg moet inzitten om winst te maken. Maar dan moet je de crap van de deftige projecten kunnen onderscheiden. Of gewoon quick flips doen.
Dikwijls zijn het ook gewoon verkapte ponzi schemes, want je moet dan om de X uur inloggen in dat spel en dan op een paar dingen klikken, om resources te genereren, waarmee je dan betere tools kan kopen om meer resources per X uur te genereren, maar uiteindelijk als de whales de beste tools hebben, dan gaan ze dumpen en crasht de waarde van die resources als er geen nieuwe spelers blijven bijkomen, zoals een ponzi dus eigenlijk. Dus je kan veel geld pakken als je er vroeg in zit, maar ben je te laat dan ben je fucked :)
 
Mijn probleem met deze hele spellen zijn dat er mechanismen inzitten om whales te bevorderen en mensen die vroeg erbij zijn whales te maken. Zoals bijvoorbeeld NFT heroes om locked coins te kunnen unlocken. Des te verder ik lees des te meer ik er vind.

En er vroeg bij zijn is inderdaad goed, maar er is daadwerkelijk een gigantisch verschil tussen er vroeg bij zijn in bijvoorbeeld een ETH of een BTC dan in Defi Kingdoms. BTC heeft je nergens tools of voordelen in de schoot geworpen omdat je bij de eersten bent. Coins HODLen is verdomme soms serieus tanden bijten.

1 mil value in een time locked farm dex met >100% APRs is op zijn minst scary te noemen. Vanaf de >60% zie je sommige relatief low liq. farms al piepen en kraken om niet te duiken in een serieuze deflatie. Het feit dat je coins locked zorgt ervoor dat er nog meer mensen op een nog serieuzere berg coins gaan zitten, die allemaal terug in roulage gaan moeten komen.

Als je APR dan nog eens daalt is er na de unlock quasi nul reden om te blijven voor iedereen behalve early investors die wel toegang krijgen tot overpowered NFT heroes, land, items, enzovoort... En gezien hun vroege inleg weinig geld nodig gehad hebben en wel bij de eersten zullen zijn die er hun winst kunnen uithalen.

Er is niks mis met eerste te zijn of high risk, high reward. Ofte: you got lucky, da's gelijk een bored ape NFT kopen. Zo eentje missen is hooguit spijtig te noemen. Maar in dit geval is het: oh ge hebt een aap gekocht? Hier is een zak geld gefund door de volgende suckers dat er in kruipen, de printer blijft draaien tot de muziek stopt jongens. Totaal anders dan een aap verkopen voor een smak ETH. Dat dit spelletje rigged is voor een bepaalde groep moet toch relatief duidelijk zijn?

Dit is wat ik bedoel met early investors hun spaarboek te vullen.

Dat de coin waarschijnlijk in de nabije toekomst de hoogte in gaat is omdat er schaarste komt op het volume. Deze gaat sowieso tussen nu en juli nog meer de hoogte in gaan. x3-x5 zal wel niet abnormaal zijn. Meer vragers om vroeg te kunnen gaan staken en locken dan aanbieders die effectief coins in handen hebben want er wordt nog niks aangeboden. Waarna alle early investors maar al te graag nieuwelingen willen wijzen op hun gelijk dat de coin mega hard aan het stijgen is. Heeft op dat moment niks te maken met technische vooruitgang of roadmap maar pure schaarste.

Dan mag je een professioneel team hebben dat het allemaal goed wilt aanpakken, als de economics nu eenmaal beginnen te spelen en elke early shark wilt gaan cashen dropt je farm naar 0 tenzij je genoeg suckers kunt vinden om alles op te offloaden. Op dat moment hoop je dat de uitstroom liquidity trager is dan de instroom suckers. Dit mag dan met de beste bedoelingen en meest professionalisme aangepakt worden. Als de boel begint te blazen en bloedrood/heet te zien verdampt het geld als een litertje water in de Sahel.

Dat er dan meteen wordt uitgeweken om hogere liquidity chains aan te boren zoals een AVAX alvorens er PVE wordt uitgebouwd is ook wel een red flag. PVE is de sustainability dat het voor mensen plezant moet maken. Whitepaper zwijgt in alle talen hierover.

Feitelijk is dit meer een gameanized shitcoin dan een game.
 
Laatst bewerkt:
Maar meer dan de waarde stijging, is de professionaliteit met dewelke DfK gerund word, qua devOps, KPI accountability & algemene communicatie, wat in het oog springt en me doet geloven in de longterm sustainability van dit project.

Maar zoals steeds en altijd, wees altijd sceptich & DYOR
Het team is wel anoniem en dat is wel een red flag. Het wilt nog niet zeggen dat het een scam is, misschien hebben ze wel de beste bedoelingen. Het geeft wel meer vertrouwen wanneer ze niet-anoniem zijn, dan zullen ze ook minder snel weggeraken met een scam.
 

Is eigenlijk een nieuw gelaunchte NFT marketplace, waar alle gegenereerde fees opnieuw aan de stakers van de token verdeeld worden.
Kan op termijn een concurrent worden van OpenSea misschien. Heb mijne airdrop alvast gestaked. Heeft mij gisteren een 70 LOOKS opgeleverd, aan huidige waarde een dikke $200.

LooksRare airdrop:
In short, anyone with a combined 3 ETH trading volume or more on Opensea over a six month period (from Ethereum Block 12642194 on 16th Jun 2021 to Block 13812868 on 16th Dec 2021) is eligible to claim LOOKS, once they list an ERC-721 or ERC-1155 NFT for sale on LooksRare.
 
Het team is wel anoniem en dat is wel een red flag. Het wilt nog niet zeggen dat het een scam is, misschien hebben ze wel de beste bedoelingen. Het geeft wel meer vertrouwen wanneer ze niet-anoniem zijn, dan zullen ze ook minder snel weggeraken met een scam.
Niet meer anomiem, zijn doxxed ondertussen door 1 mil USD Harmony grant.


Bepaalde zaken zijn inderdaad in het voordeel van early adopters, maar bon das bijna overal. Maar de leveling zit niet zo slecht in elkaar, gen0 heroes zijn bv. niet perse goed in questing. Je kan betere classes summonen met minted heroes. Qua summonen zelf is het nu wel al vrij dood imo buiten de boatload de gen0s holders, die wrs weinig opportuniteitskost issue hebben, kost het eigenlijk al belachelijk teveel geld om heroes van nieuwere gen classe te summonen :S
Er is niks mis met eerste te zijn of high risk, high reward. Ofte: you got lucky, da's gelijk een bored ape NFT kopen. Zo eentje missen is hooguit spijtig te noemen. Maar in dit geval is het: oh ge hebt een aap gekocht? Hier is een zak geld gefund door de volgende suckers dat er in kruipen, de printer blijft draaien tot de muziek stopt jongens. Totaal anders dan een aap verkopen voor een smak ETH. Dat dit spelletje rigged is voor een bepaalde groep moet toch relatief duidelijk zijn?

Dit is wat ik bedoel met early investors hun spaarboek te vullen.
 
Laatst bewerkt:
Ik speel sinds 2018 zo goed als dagelijks Splinterlands.

Lang met het idee dat er veel potentieel in zat en als een soort strategie spel hoe optimaal geld ermee te verdienen zonder er echt iets in te steken terwijl het kaartspel zelf eerder een 'pay2win gimmick' was. Sinds de laatste update is het nu ook effectief een plezante en competitieve cardgame geworden dat ik aan mezelf als gamer zou aanraden. Ik heb vroeger land Hearthstone gespeeld maar voelde op de duur als tijderspilling sinds je geen echte eigenaar was van je speelkaarten.

xxx1594.jpg


Splinterlands op zich is heel gelijkaardig aan Hearthstone buiten het feit dat alle strategie zich afspeelt voor het gevecht dat automatisch gaat gebaseerd op de regels van het spel. Door te spelen verdien je reward chests die in-game assets bevatten die allemaal vrij kunnen verhandeld worden volgens vraag en aanbod.

Het Spel werkt als volgt, je hebt Summoner kaarten (6 Classes: Fire / Water / Eath / Life / Death / Dragon) en Monster kaarten ook van elke class en Neutrale kaarten die altijd gebruikt kunnen worden. Elke kaart heelf verschillende levels. De Stats en Abilities van monsters worden bij elk level sterker, hogere levels bij summoners staan toe om hogere level monsters te spelen (Summoners zijn de bottleneck). Elke kaart heeft een mana kost, Speed, Life, Aanval (melee/magic/ranged), Abilities.

Melee attack kan enkel van de 1e plaats aanvallen tenzijn abilities toestaan ook van andere positie aan te vallen, Magic kan van elke positie aanvallen, gaat langs armor heen en kan niet missen, Ranged kan niet van 1e plaats aanvallen. Speed is heel belangrijk aangezien die eerst aanvallen en er een grotere kans is dat aanvallen van tegenstanders gemist worden.

image.png


Om een kaart sterker te maken moet je een gegeven aantal kaarten combineren (burnen). Aangezien er van elk type kaart een maximum supply is er een natuurlijke deflatie omdat er veel verbrand worden. Om een rare kaart naar max level te krijgen moeten er nu 115 single kaarten van dat type gecombineerd worden (enkel voor de whales die in hoogste leagues spelen). Voor common kaarten is dit aantak 400 / Epic 46 / Legendary 11. Er zijn ook Golden Foil Kaarten die je meer doen verdienen. Dit systeem maakt het verzamel aspect best verslavend en fun aangezien je altijd sterker kan worden. Er zijn verschillende leagues die elk maximum toegestane kaart levels hebben om het fair te houden.

Elke match die je speelt heeft een bepaalde ruleset waardoor het altijd anders is en waardoor een brede collectie van kaarten aanbevolen is. Er komt best wat strategie en skill bij kijken in de minuten dat je de team samenstelt voor het gevecht. Kennis van je kaarten, je tegenstander, de regels, de plaatsing van je monsters,...

Replay van een gevecht:


Er is Ranked Play met verschillende leagues (Novice -> Bronze -> Silver > Gold -> Diamond > Legend) en seizoenen van 15 dagen. Elke dag kan je tot 30 Reward Chests verdienen afhangkelijk van de league hebben die betere rewards. Erin kunnen Reward Cards / Potions / Dark Energy Crystals zitten. Dark Energy Crystals is de in-game currency die altijd gebruikt kan worden een een prijs van 1000 DEC = 1$ voor in-game purchases en het kan ook vrij verkocht worden. Aan het einde van het seizoen zijn er ook Season chests.

Voorbeel dagelijkse rewards:

image.png


Aan elke kaart in de collectie (die je hebt of huurt) hangt een bepaalde collection power vast en om in een bepaalde league te kunnen spelen moet je een bepaalde hoeveelheid collection power hebben. Voor Silver 3 is 15000 Collection Power nodig, momenteel door de crypto bear market kan je dit al hebben voor onder 20$ of dagelijks minder dan 0.05$ aan kosten om kaarten te huren.

Sinds de laatste update is het moeilijker geworden voor bots on beloningen te grinden waardoor het totaal aantal spelers van 300k naar 160k gegaan is en de prijzen wat naar beneden gekomen zijn. Het spel is gratis uit te testen maar om te kunnen verdienen moet je de 10$ Summoners Spellbook, hier zitten 3$ waard aan credits bij wat kan gebruikt worden om extre kaarten te kopen of te huren. Spelers met de nodige skills hebben al getoond dat je gemakkelijk naar gold league of hoger kunt enkel hiermee. Snel rijk ga je niet worden op deze manier, maar je kan het zeker winstgevend maken terwijl fun te hebben met de game.

Met een visie op langere termijn en een slimme aanpak kan de waarde van je collectie wel oplopen zeker moest er op termijn een grotere adoptie zijn naar 300+ dagelijkse spelers wat denk ik niet onwaarschijnlijk is. Kaarten en in-game assets gaan op en neer in prijs en je kan je kaarten ook verhuren voor een passief inkomen. Mijn collectie na bijna 4 jaar dagelijks te spelen zo goed als alles natuurlijke groei door het strategisch aan te pakken (en geluk te hebben er vroeg bijgeweest te zijn).

image.png


Verder zijn er ook Guild Brawls en Toernooien, Splinterlands heeft ook een goeie en groeiende community met verschillende websites en Youtube Channels.


Sites:
Peakmonsters (Site die handig is om kaarten te huren/verhuren)
Monstermarket (Site waar je cashback krijgt op kaaten aankoop)
Splintercards (Site met verschillende Statistieken)
Splintertalk (Community Forum waar je ook kan verdienen)
...

Youtube:
Tales From The Cryptmancer | Dwayne Cunningham | Luk Plays To Earn | Bulldog1205 | Hawk21 | Splinterlands HQ | CryptoLlama | ...

Twitch:
Splinterlandsofficial
Splinterlandstv

Discord:
Splinterlands


Anyway, voor iedereen die op zoek is naar een Heartstone-type game is Splinterlands een heel goed blockchain alternatief waar je eigenaar bent van je collectie. Als je het slim speelt en dagelijks wat tijd in wil investeren kan je er best ook wat uit halen al zal je echt wel wat toewijding nodig hebben. Splinterlands is zeker niet zoals de meeste Play2Earn games die leeg zijn van gameplay met een ponzi economie. Hoewel er grote ups & downs geweest zijn in de valuaties (momenteel down), heeft alles de afgelopen 4 jaar heel goed stand gehouden en is er weinig reden waarom dit zou veranderen de komende jaren. Uiteindelijk gaat er wel een piek komen waar er niet genoeg nieuwe spelers bij komen zoals bij elke game het geval is. De kunst zal zijn om rond dat moment winst te nemen.

Stuur me gerust een bericht als je vragen hebt rond Splinterlands.
 
Terug
Bovenaan