Crelan cooperant

BearPils

Well-known member
Wij zijn aan het rondkijken om onze woninglening te herzien.
Nu hebben wij een mooi aanbod gekregen van Crelan, maar ik vraag mij nu af wat heel dat coöperatieve gedoe juist inhoud.
Iemand die hier meer uitleg over kan geven (pro's & con's)?
 
Con: je moet een paar honderd euro (rond de 500 dacht ik) investeren in Crelan en je kunt niet uitstappen zolang je lening loopt, want dan gaat je rente omhoog. Ze slagen er meestal wel in een relatief mooi en stabiel dividend van 3% uit te keren.
Het gaat om niet beurs genoteerde, "coöperatief" aandelen die dus niet vrij verhandelbaar zijn en niet kunnen stijgen in waarde. Je kunt ook los van de leningsvoorwaarden niet zomaar uitstappen op elk moment.
Mocht Crelan failliet gaan, sta je achteraan in de rij.

Pro:??? het gaat maar om een zeer beperkt bedrag... En misschien vind je Crelan wel een goede investering (rendement vs risico).
 
Laatst bewerkt:
Het zou om €124 gaan (10 aandelen van €12,4) waardoor de maandelijkse kosten zakken (van €6 naar €4,5).

Ik denk dat onze rente niet gekoppeld is aan al dan niet coöperant worden (dat vraag ik zeker eens na), merci.
 
In den tijd kregen wij toch een extraatje als coöperant, iets dat je samen met de andere voorwaarden toch de beste rentevoet geeft. Je krijgt ook dividend uitgekeerd, maar dat is misschien net niet genoeg om de jaarlijkse kosten te dekken met zo'n inleg.

Als je vertrekt, duurt het even langer voor je je geld terug hebt, tot de volgende algemene vergadering. Bij ons alleszinds is alles correct en prima verlopen.
 
Con: je moet een paar honderd euro (rond de 500 dacht ik) investeren in Crelan en je kunt niet uitstappen zolang je lening loopt, want dan gaat je rente omhoog.
Dit kan elk jaar en staat volledig los van je lening. Tenzij ze dit expliciet zouden vermeld hebben.
Bij onze lening hebben ze alleszins niet aangegeven dat ze korting zouden geven als we cooperant worden.

Vergeet trouwens niet dat vadertje staat ook nog een deel van die rente inpikt.
Maar zelfs dan nog is het beter dan een spaarboekje (voor het kleine bedrag dat je maximaal mag dan toch).
 
Ah dacht dat dat bij ons wel verbonden is zoals brandverzekering en ssv. Maar misschien vergis ik me.
 
Dit kan elk jaar en staat volledig los van je lening. Tenzij ze dit expliciet zouden vermeld hebben.
Bij mij was dat ook één van de voorwaarden om de rentevoet te bekomen die ze indertijd boden (tezamen met ssv, loondomiciliëring en brandverzekering). Het rendement was eerst 4%, ondertussen al gedaald naar 3% (en nu ook nog een jaar uitgesteld met Covid). Nog altijd beter dan een spaarrekening, maar veel stelt het niet voor (ik zit er voor 3k of 4k in, ik heb indertijd het max genomen). Ik mag wel uitstappen na 4 jaar tijd zonder dat het een impact heeft op de rentevoet.

Vergeet trouwens niet dat vadertje staat ook nog een deel van die rente inpikt.
En dat trek je dan weer terug via je personenbelasting.
 
Merci iedereen, deze week eens verder doen met de bankenronde.
Hebben nu een voorstel van Crelan voor 1,33 vast 20 jaar. Lijkt mij al vrij scherp, maar eens rondhoren kan geen kwaad.
 
Terug
Bovenaan