Creditcard - debitcard vraagjes

Satangel

Member
Ik ga komende weken overstappen naar Beobank en ik moet (denk ik), deze creditcard/kredietkaart erbij nemen.

https://www.beobank.be/nl/particulier/betalen/kredietkaarten/extra-mastercard

Nu een paar wellicht domme vragen;

- kan ik hier gewoon mee betalen als bancontact bij de slager/supermarkt?
- wat is het verschil tss deze kaart en deze debitcard van een andere bank?
https://www.keytradebank.be/en/banking/cards/debit-bancontact-maestro


Als ik nu gewoon maandelijks zorg dat er genoeg geld op mijn Beobank rekening staat, dan kan er toch niets mislopen?
 
Een creditcard is niet hetzelfde als een Debit Card.
Die van Keytrade is een Maestro / Bancontact debit card. --> Dit wilt zeggen, je moet geld hebben op je rekening om een betaling te kunnen doen. Dit gaat er ook onmiddelijk vanaf.
Een credit card werkt volgens een ander principe, en daar zijn in Belgie nog 2 verschillende soorten mee.

Je hebt Credit Cards die
* jou een maandelijks limiet geven, die meestal loopt van een vaste periode per maand, en die je dan gewoon de maand erop moet terugbetalen in 1 keer. Bv je periode loopt van 5 Juli tot en met 4 Augustus en op de 14e augustus moet je het volledige bestede bedrag van de afgelopen maand betalen. Meestal hebben die CreditCards een limit van 1250, 2500, 5000 EUR. Bij de meeste banken moet je het bedrag van je limiet ook op een rekening bij die bank hebben staan. Bv bij Argenta moet ik voor men CC van 1250 EUR, altijd dat bedrag op men spaarrekening hebben staan, ik kan mijn spaarrekening niet voolledig leeg maken.
* jou een flexibel limiet geven, zoals die Beobank kaart die je linkt. Deze hebben gewoon een "gebruikslimiet" en het verbruikte bedrag kan je in schijven terugbetalen. Dit noemt men een krediet opening. Bv als je een betaling doet van 2.000 EUR, kan je ervoor kiezen om de maanden erna 200 EUR / maand te betalen tot je het volledige bedrag hebt terugbetaald. Let op, hier zijn meestal wel kosten aan verbonden hoe langer je een bedrag hebt open staan. -> Dit zijn ook het type creditcards dat je meestal in USA vind, en waarbij sommige mensen dan meerdere kaarten hebben om andere kaarten mee af te betalen etc.

Over het al dan niet accepteren van kaarten: Tegenwoordig als handelaars een betaalterminal hebben, hebben de meeste ook vaak alle gangbare merken. Echter zijn er nog altijd handelaars die enkel bancontact accepteren, dan kun je je mastercard niet gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Over het al dan niet accepteren van kaarten: Tegenwoordig als handelaars een betaalterminal hebben, hebben de meeste ook vaak alle gangbare merken. Echter zijn er nog altijd handelaars die enkel bancontact accepteren, dan kun je je mastercard niet gebruiken.
Let hier wel mee op, heel veel bedrijven aanvaarden enkel bancontact en geen mastercard/visa. Het bakje blijft inderdaad hetzelfde maar er zitten aparte contracten en aparte tarieven achter. Mastercard/visa is echt duur voor handelaars, zeker voor kleine bedragen bij de bakker bijvoorbeeld. Ook op internet kan je niet altijd met mastercard/visa betalen - maar ook zeker niet altijd met bancontact.
Ketens of grote bedrijven bieden in mijn ervaring wel beiden aan.
Beobank biedt trouwens ook gewoon maestro/bancontact kaarten aan bij hun zichtrekeningen.
 
Ik heb recent een Visa Debit kaart gekregen van BNP Paribas.
Nu vroeg ik me af of ik daarmee overal kan betalen waar de regulieren Visa kredietkaarten worden aanvaard. Een mooi voorbeeld is bvb. op restaurant (al dan niet in het buitenland). Of moet je specifiek letten op plaatsen waar Visa Debit wordt aanvaard?
 
Ik heb recent een Visa Debit kaart gekregen van BNP Paribas.
Nu vroeg ik me af of ik daarmee overal kan betalen waar de regulieren Visa kredietkaarten worden aanvaard. Een mooi voorbeeld is bvb. op restaurant (al dan niet in het buitenland). Of moet je specifiek letten op plaatsen waar Visa Debit wordt aanvaard?
In theorie ja, overal waar je vroeger met je bankkaart al kon betalen dat sowieso, plus plaatsen waar ze een Visa kredietkaart aanvaarden. Waar je vroeger niet met een debetkaart kon betalen, en enkel met een Visa kredietkaart zou nu wel moeten lukken, maar in de praktijk is dat niet overal 100% gegarandeerd.

Het is gewoon een debetkaart, ze zijn enkel van achterliggende provider overgestapt naar Visa.
 
Terug
Bovenaan